ik heb hulp nodig mijn dochter van bijna 1 jaar heeft al van af haar geboorte een hele dikke ontlasting, hebben jullie mischien tips om dit wat dunner voor haar te krijgen ze heeft er namelijk veel pijn van buik krampjes en dat persen doet haar ook veel pijn
ik hoop dat jullie tips voor me hebben
liefs ciska
Ontlasting
Hoi Ciska,
Ik weet op dit moment eigenlijk alleen : Roosvicee Laxo, ontbijtkoek, gedroogde pruimen.
Verder schiet mij zo even niks te binnen.
Zodra ik nog iets weet meld ik het even!
Groetjes, mamma van Stephan
iets meer water in de fles doen dan normaal.
Dus als je een fles geeft met 180 ml water dan doe je nu 190-195 ml water, dat helpt.
lauw water laten drinken
meer vezels
verschillende groente bevordert ook de stoelgang.
Ik heb dat vroeger ook gehad.
Mijn moeder vertelde me dat ik niet durfde te poepen omdat het heel erg pijn deed.
Toen ik 24 jaar was kwamen we er na een aantal vervelende onderzoeken achter dat mijn darmen te langzaam en verkeerd werkten.
In plaats van dat mijn darmen alles naar voren duwde, duwde ze het daarna ook weer naar achter, waardoor mijn ontlasting te lang in mijn darmen zat en daar ging indikken met het gevolg, harde ontlasting en altijd een kapotte anus(om het maar duidelijk te zeggen hihi)
Heb dus veel afgezien.
Ze konden er niks aan doen dus d.m.v voeding en metamucil ging het beter.
Tijdens mijn zwangerschap is het heel erg goed gegaan.
Ik kon elke dag naar de wc terwijl ik normaal om de 5-6-7 dagen ging (in slechte tijden ging ik 1x per 3 weken, met alle gevolgen van dien)
Ik raad je dus aan om naar een dietiste / huisarts te gaan, want als het heel lang zeer gaat doen dan krijgt je kindje straks een angst om te poepen en dat is niet goed.
Die afwijking die ik heb komt alleen voor bij vrouwen zei de arts.
Ik hoop dat je er iets aan hebt
Ben ik weer!
Weet inmiddels iets meer (tsja, hersenen komen beetje traag op gang na vandaag, haha!).
Wat ook erg goed is, is muesli, zilvervliesrijst en bruine bonen.
Verder gedroogde en geweekte zuidvruchten zoals abrikozen, pruimen etc.
Wat laxerend werkt is dus ontbijtkoek, yoghurt, karnemelk en sinaasappelsap.
Ow ja, en ROZIJNTJES !
Je weet wel, die rode doosjes die je gewoon in de supermarkt kan kopen (wij kregen ze vroeger ook vaak, gewoon als “snoepje”).
Ik heb het voor Stephan vaak wel in huis als “tussendoortje” om te snoepen maar het werkt dus ook erg LAXEREND !
Hopelijk heb je er wat aan.
Groetjes, mamma van Stephan
tja… heb weinig toe tevoegen maar wat nog een hel ouderwets middeltje is is een theelepel sla of zonnebloemolie in het drinken doen. wel voorzichtig beginnen, want dit is heel laxerend. eerst maar een keer per dag doen en als ze er niet op reageerd twee keer. volgens mij heb je bij de apotheek ook wel lactulose siroop. moet je maar vragen. sucses ermee!!