Ontbakeren hoe?

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en dit is mijn eerst topic maar ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik vraag me af wanneer jullie je kleintjes hebben ontbakert en hoe? Deden jullie dit stapsgewijs of in een keer cold turkey? Hoelang hebben jullie ingebakert? Hoe reageerden de kleintjes op het ontbakeren?
Tygo is nu bijna 14 weken en hij doet het nu dankzij het inbakeren zo goed dat ik er een beetje tegen op zie het af te bouwen, ik ben bang dat hij weer in zijn oude ritme vervalt. Hadden jullie dit ook??

Ik hoop dat iemand mij kan helpen…

Hey mamaS,
Welkom op de site!
Ben zelf ervaren met inbakeren aangezien mijn zoontje Dani ook ingebakerd is geweest. Aangezien hij best een druk mannetje is heeft het inbakeren bij hem heel goed geholpen (samen met rust en regelmaat!).
Ik kan je uit ervaring vertellen dan inbakeren eigenlijk vanzelf komt. Ik bedoel niet dat het altijd even makkelijk is hoor, maar ineens is je kindje er aan toe en dan gaat het ook goed.
Je mag een kindje inbakeren tot ongeveer 6 maanden, dus wat dat betreft heb je nog wel even. Mijn zoontje was ongeveer 7 maanden toen hij volledig zonder doeken sliep. Wij gebruikte de pacco doeken…echt super, ben daar erg tevreden over.

Ik ben een paar keer begonnen met uitbakeren (de eerste keren cold turkey na de inentingen, omdat hij dan toch niet ingebakerd mocht zijn). Steeds ging het even goed en na een paar dagen merkte ik aan mijn zoontje dat hij weer steeds onrustiger werd en weer korter sliep. Dus gewoon weer volledig gaan inbakeren. Uiteindelijk heb ik het toch stap voor stap gedaan.
Toen Dani nog 3 keer overdag sliep, ben ik op een gegeven moment zijn middagslaap begonnen. Tijdens dat slaapje liet ik hem met 1 armpje los slapen. Toen dat goed ging heb ik er nog een slaapje bij gepakt (het slaapje van rond 17.00/18.00). Na een paar weken ook slaapjes in slaapzak geprobeerd. Maar altijd zeker de nacht en 1 slaa[je overdag in de doeken. Totdat het in de slaapzak heel goed ging en uiteindelijk zijn alle slaapjes overdag in slaapzak gegaan en de nacht nog in de doeken. Toen ook de nacht geprobeerd en dat ging ook goed.

Toen ik eraan begon zag ik er heel erg tegen op en heb ook regelmatig mama’s op het forum gevraagd wat te doen. Als ik er nu achteraf op terug kijk, ging het uiteindelijk best vanzelf, maar je kindje moet er wel aan toe zijn. zie je weer oud gedrag terugkomen, dan is hij er nog niet aan toe.

Hoop dat je hier iets aan hebt, en als je vragen hebt of ergens mee zit. Stel je vraag gerust hier. Er zijn nog meer ervaren (inbaker) moeders op dit forum!

Succes

Hoi,

Hier een inbakermoeder, die op het moment volop in de ontbaker periode zit!
Onze jongste is 6 maanden en rolt om, beide kanten op. Dus inbakeren is niet veilig meer, dus we moeten wel.

Onze dame ligt ook ingebakerd met de pacco doeken, ook wij zijn zeer tevreden over deze bakerdoeken. Wij zijn begonnen met 1 slaapje in de slaapzak en daarna eigenlijk in een keer overgestapt naar de hele dag zonder bakerdoek.
We zien inderdaad oud gedrag van minder slapen en zichzelf wakker maken terug komen, maar overdag is ze vaak langer wakker voor ze in slaap valt en we willen dus geen risico nemen om toch terug te stappen naar de doek.
Ze is ook 6 maanden nu en voor 7 maanden moeten ze eraf zijn volgens de arts die ik sprak bij het CB.

De nacht slaapt ze nog ingebakerd, ze slaapt dan van 18.45-07:30, overdag slaapt ze tussen de twee en drie uur… minimaal dus, maar goed ze slaapt 's nachts bijna 13 uur, dus heb niet het idee dat ze tekort komt.
We gaan nog 2 weken zo door, dan gaat ook de nachtbakering eraf, want nu draait ze nog niet in de nachten, maar je weet nooit natuurlijk.

Groet Vanessa.

Hallo,
Mijn dochter heeft vanaf 6 weken tot dat ze 4 maand in een puckababy geslapen. Ook een vorm van inbakeren. Wij hebben er ook heel veel baat bij gehad.
Wat ik het voordeel aan de puckababy vond is dat er ritsjes aan de zijkanten zitten. Toen ik wilde gaan afbouwen legde ik haar wel in de pucka maar met de ritsjes los…mijn dochter kon dan haar armen eruit krijgen. Als het dan s’nachts niet goed ging kon ik zo de armen weer naar binnen doen en de ritsjes dicht.
Toen mijn dochter 4 maand was had ik het idee dat ze er aan toe was om zonder te slapen en ben ik van de ene op de andere dag over gegaan naar een gewone slaapzak. En klaar was het, ze sliep erg goed.

Ik denk dat het belangrijk is om goed naar je kindje te kijken. Ik denk dat Tygo misschien op den duur zelf wel aangeeft dat hij ook zonder kan.

Succes!

Lilypie First Birthday tickers

Bedankt voor jullie reacties!!

Saro - hoe oud was jou kindje toen je begon met 1 armpje eruit? 6 maanden? Tja ik weer dat ik nog even heb, maar de laatste dagen gaat weer iest minder moet ik zeggen, toch weer vroeg wakker en dan blijven huilen, mee naar beneden en dan toch onrustig zijn. Pas na de volgende voeding gaat het dan weer goed. Ik vraag me af of zijn doek te klein word, ik heb nu de pacco van 4-7 kilo maar hij is denk ik ruim 6 kilo maandag gaan we wegen.

Vanessa - is jou kindje dan wel tevreden wakker? Omdat ze nu minder slaapt overdag? Tygo kan maar een uur soms iets langer opblijven. Daarna wordt hij jengelig en gaat huilen. Laat je haar dan liggen als ze nu vroegtijdig wakker wordt?

Egberta - Ik zat laatst toevallig te kijken naar de puccababy, ik dacht miss een mooie overgangs fase van pacco naar slaapzak.

Sorry voor alle vragen ben een beetje onzeker

Hoi allemaal.

Ik heb mijn dochter ook moeten inbakeren vanaf dat ze 3 weken oud was. Ze maaide iedere keer zo driftig met haar armpjes dat ze zichzelf wakker hield en dus slaap tekort kwam. Wij zijn zelf begonnen met een handdoek en een lakentje. Daarna toch een Pacco gekocht. Dit beviel zo goed dat ik het ook moeilijk vond om haar te ontwennen aan het inbakeren. Dit heb ik opgelost door een Pucka te kopen met armsgaten (met ritsjes). Eerst ritsjes dicht en vanaf een maand of 4 de ritjes open. Dit ging ook erg goed. Uiteindelijk heb ik een slaapzak gekocht omdat een Pucka voor baby’s vanaf 6 maanden ook wel prijzig is. Ze slaapt nu nog steeds in een slaapzak en houdt zichzelf niet meer wakker (nou ja, alleen met kletsen dan).

In ieder geval veel succes.

Tip: kijk eens op marktplaats voor een tweedehands inbakerdoek- of zak

Wij hebben ook de Puckababy gebruikt, echt een aanrader hoor! het uitbakeren (zeg maar) ging heel soepel.
Wat ook hielp bij ons is hem laten slapen in een kinderwagenbak in zijn bedje. Dan had hij nog wel het veilige gevoel…hopelijk heb je er wat aan!

Groetjes Evelien

quote:
Vanessa - is jou kindje dan wel tevreden wakker? Omdat ze nu minder slaapt overdag? Tygo kan maar een uur soms iets langer opblijven. Daarna wordt hij jengelig en gaat huilen. Laat je haar dan liggen als ze nu vroegtijdig wakker wordt?

Niet altijd, ze is echt wel eens moe op sommige momenten, maar vertikt het dan om te gaan slapen. Haar laten liggen heeft echt geen zin, probeer het max een 1/2 uur, want ze schreeuwt het hele huizenblok bij elkaar.
Echt wel langer volgehouden hòòr in het begin, maar het werkt niet bij haar.
Haal haar eruit en breng haar meestal een uurtje later weer naar bed… vaak lukt het dan wel, maar soms ook maar voor 1/2 uur.

Nu moet ik zeggen dat ze gister en vandaag ook niet helemaal lekker is, dus dat werkt dan ook een beetje tegen.

Groet Vanessa

Niet altijd, ze is echt wel eens moe op sommige momenten, maar vertikt het dan om te gaan slapen. Haar laten liggen heeft echt geen zin, probeer het max een 1/2 uur, want ze schreeuwt het hele huizenblok bij elkaar.
Echt wel langer volgehouden hòòr in het begin, maar het werkt niet bij haar.
Haal haar eruit en breng haar meestal een uurtje later weer naar bed… vaak lukt het dan wel, maar soms ook maar voor 1/2 uur.

Ja Tygo heeft ook wel eens momenten dat ie echt NIET wil slapen, vaak het derde slaapje van half 5, als ik hem er dan uit haal na een half uur en er na een tijdje weer in wil leggen omdat ik zie dat ie echt moe is wil ie al helemaal niet meer. Pas na de volgende voeding gaat hij weer slapen.

Ik heb Tygo op dit moment alleen in de binneste doeken van de Pacco liggen, straks krijgt hij vaccinaties en dan mag het helemaal niet. Maar ik denk dat ik toch ook een Puckababy ga aanschaffen na de reacties gelezen te hebben. En kent iemand toevallig ook de TinnyNanny?

Oh ik kom er net achter hoe je moet reageren met citaat!! Pardon, ben alles nog ff aan het uitvogelen…

quote:

Saro - hoe oud was jou kindje toen je begon met 1 armpje eruit? 6 maanden? Tja ik weer dat ik nog even heb, maar de laatste dagen gaat weer iest minder moet ik zeggen, toch weer vroeg wakker en dan blijven huilen, mee naar beneden en dan toch onrustig zijn. Pas na de volgende voeding gaat het dan weer goed. Ik vraag me af of zijn doek te klein word, ik heb nu de pacco van 4-7 kilo maar hij is denk ik ruim 6 kilo maandag gaan we wegen.

Rond de 5 maanden zijn we hier langzaam aan mee begonnen. Je hebt 2 soorten doeken van pacco en om een gegeven moment heb ik die grotere gekocht. Heb daarbij ook goed gekeken naar zijn gewocht. Een te kleine doek lijkt me niet fijn voor zo’n kleintje.
En het kan heel goed hoor dat er even een kleine periode is dat ze toch weer wat minder goed slapen. Dit hebben alle kindje en heeft denk ik niets met de doeken te maken.

Snap heel goed hoor meis dat je onzeker bent, is namelijk heel herkenbaar. Zeker in de eerste maanden…oh oh wat was (en af en toe ben) ik ook een onzekere mama geweest.
Lekker dit forum gebruiken voor je vragen en onzekerheden. Er zijn altijd meiden die je tips kunnen geven!!

Hoi,

Hier ook een moeder van een ontbakert kindje. Femke hadden we vanaf 3 weken ingebakert. Ze had het echt nodig en je merkte ook dat ze echt tot rust kwam als ze ingebakerd was. Na ongeveer haar laatste inenting merkte we dat ze het inbakkeren steeds minder begon te vinden. Dus eerst overdag zonder pacco doek (maar wel heel strak instoppen) en toen uiteindelijk de nacht. Zolang ze strak ingestopt ligt gaat het eigenlijk hartsikke goed. Moet wel zeggen dat ze nog niet rolde (nu nog steeds niet trouwens) Bij ons was het dus dat ze het zelf aan gaf.
We zijn trouwens begonnen met eerst 1 armpje los en daarna 2.

quote:
quote:

Rond de 5 maanden zijn we hier langzaam aan mee begonnen. Je hebt 2 soorten doeken van pacco en om een gegeven moment heb ik die grotere gekocht. Heb daarbij ook goed gekeken naar zijn gewocht. Een te kleine doek lijkt me niet fijn voor zo’n kleintje.
En het kan heel goed hoor dat er even een kleine periode is dat ze toch weer wat minder goed slapen. Dit hebben alle kindje en heeft denk ik niets met de doeken te maken.

Snap heel goed hoor meis dat je onzeker bent, is namelijk heel herkenbaar. Zeker in de eerste maanden…oh oh wat was (en af en toe ben) ik ook een onzekere mama geweest.
Lekker dit forum gebruiken voor je vragen en onzekerheden. Er zijn altijd meiden die je tips kunnen geven!!

Pffff nou zeker dat ik af en toe onzeker raak en elke keer als ik denk nou dit werkt goed dit houden we aan gooit hij het weer helemaal om hahaha… Maar het is fijn af en toe advies te kunnen vragen.
Hij is vandaag gewogen en hij is ruim 6 kilo, maar de grotere doeken zijn vanaf 7 kilo en er staat bij vermeld dat daze doek absoluut te groot is voor lichtere kindjes.
Ik moet wel zeggen dat ik de doek in de droger heb gedaan om hem snel weer te kunnen gebruiken en ik denk dat ie iets gekompen is STOM!!!

Bedankt voor je reacties!!

Ha MamaS,

ik heb het nog even nagezocht, hoe wij dat deden. We hadden ook de Pacco. Op advies van het CB ben ik al met zo’n 3 maanden begonnen met afbouwen (Lieve sliep er toen 2 maanden mee), en het effect begon toen ook minder te worden moet ik zeggen want de korte slaapjes kwamen terug (die doet ze nog steeds graag trouwens).

We zijn overgestapt naar slaapzakjes met lange mouwen, en die heb ik met naald en draad rond haar romp ingenomen, zodat ie wat strakker om haar lichaam kwam te zitten. Verder heb ik de eerste week ook nog het middelse deel van de pacco omgelaten, maar dan dus wel haar armpjes eruit. En aan beide kanten van haar lichaampje deed ik opgerolde dekentjes. Een heel gedoe dus. Maar verder ging het wel bijna helemaal cold turkey, dus niet eerst met één armpje eruit ofzo. En dat ging goed bij ons.

succes!

Tamarah

quote:
Ha MamaS,

ik heb het nog even nagezocht, hoe wij dat deden. We hadden ook de Pacco. Op advies van het CB ben ik al met zo’n 3 maanden begonnen met afbouwen (Lieve sliep er toen 2 maanden mee), en het effect begon toen ook minder te worden moet ik zeggen want de korte slaapjes kwamen terug (die doet ze nog steeds graag trouwens).

We zijn overgestapt naar slaapzakjes met lange mouwen, en die heb ik met naald en draad rond haar romp ingenomen, zodat ie wat strakker om haar lichaam kwam te zitten. Verder heb ik de eerste week ook nog het middelse deel van de pacco omgelaten, maar dan dus wel haar armpjes eruit. En aan beide kanten van haar lichaampje deed ik opgerolde dekentjes. Een heel gedoe dus. Maar verder ging het wel bijna helemaal cold turkey, dus niet eerst met één armpje eruit ofzo. En dat ging goed bij ons.

succes!

Tamarah

Bedankt voor je reactie Tamarah!! Dat van die slaapzak is ook een goed idee!! Dan houden ze toch de geborgenheid. Opzich zou ik kortere slaapjes niet erg vinden maar als Tygo moe is is ie niet echt een van de vrolijkste, de eerste 7 weken heeft hij veel gemaaid en gehuild van oververmoeidheid. Ik vond het zooo erg en zielig voor hem.
Vandaar dat ik een beetje tegen ontbakeren opzie…

Groetjes