Ons moestuintje aardig groeit!

Ja ja, fotos volgen nog!
We hebben nu; tomaten planten die flink zijn gegroeid, Koriander dat we al gebruiken in de keuken! De pindaplanten zijn aardig aan het groeien. Verder zittn er al bloemen in mijn bonenplanten en mijn pompoen planten. Mijn komkomer plantjes en watermeloen planten komen langzaam op! Ik zie het begin van mijn wortelen en uien! hahahaha en ik ben zo happy! Vind het echt fantastisch! En J vind het ook nog super, die wil het liefste elke dag in de tuin werken!

Wat super leuk zeg, dat je tuintje zo aan het groeien is!
Zou mij ook wel leuk lijken om een moestuintje te hebben, maar buiten het feit dat we er geen ruimte voor hebben, heb ik ook niet zulke groene vingers, dus ben bang dat het bij mij allemaal dood zou gaan

Heb je er veel werk aan?

Enne… pindaplanten, groeien daar dan die noten aan? (heb er namelijk nog nooit van gehoord)

Liefs, Anne

[img]http://lb3f.lilypie.com/fIPep1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” />

Pinda’s groeien onder de grond (aardnoten) Verder heb ik ook geen groene vingers, maar vind het belangrijk voor J om te weten en te leren! Dus we doen het met “trail and error”. we hebben ook; we zien wel attitude! D’r zijn ook een aantal dingen niet gelukt, zoals die heerlijke meloenen (galia ofzo??? die heb ik geprobeerd maar zijn nooit opgekomen helaas)

O ja, nu je het zegt… die ken ik wel ja,

Leuk projectje hoor!
Als wij ooit een nieuw huis krijgen vind ik dat ook wel heel leuk om te doen, en inderdaad, dan maar zien wat er lukt.

Liefs, Anne

[img]http://lb3f.lilypie.com/fIPep1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” />

He goed zeg, wij willen dit jaar oko onze eetbare tuin maken al denk ik dat de pinda’s en meloenen het hier iets minder doen

Groetjes,

Michèle

Leuk! Wij hebben ook een heleboel moestuin in onze tuin, en daar hebben we vorig jaar zomer heel wat van kunnen eten! Joey ging elke ochtend enthousiast de tuin in om te kijken tussen de grote bladeren van de aarbei plant of er al aatjes klaa waren (oftewel of er al rode aardbeien aan zaten) en dat was gelukkig elke dag zo Hij stak ze zo rechtstreeks vanaf de plant in de mond geweldig om te zien!
@Michèle de watermeloen doet het zeker wel goed hoor, wij hadden er vorig jaar 3 mooie (lekkere) groten aan zittenen wat kleintjes die niet te eten waren. Het woekerd alleen wel heeeel erg!

Groetjes Anouk

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Jeetje wat goed watermeloenen in Nederland, fantastisch toch! Bij ons zijn aardbeien niet echt te doen, het is er te warm voor, in de hogergelegen gebieden in de winter (mei juni en juli) verbouwen ze wel aardbeien met succes, dan kun je van Augustus tot Oktober smullen van die aardbeitjes. Ik ben vooral benieuwd naar mijn tomaten, omdat we helemaal geen tomaten geplant hebben, en toch staat de tuin er vol mee! Grappig he!?!

Meloen kan hier idd heel goed. Kan me van vroeger uit nog wel herinneren dat we dat bij mijn ouders in de tuin hadden. Woekert idd als een gek!!

Ik wil aankomend zomer bij ons in de tuin 2 stukjes maken om groente te verbouwen. Zit alleen te twijfelen wat voor een groente want tomaten eten we niet. Ik zat te denken aan wortels, bloemkool en verder kom ik nog niet. sperziebonen misschien? iemand nog tips? ook oevr het aanleggen daarvan?

liefs woezel

Weet niet of je een kruidentuin wil; maar die is makkelijk aangelegd, en kun je snel en bijna elke dag van eten! Koriander, mint, tuinkers, dille, peterselie, etc. Dat is voor de kleine ook leuk, makkelijk meehelpen, en weinig aan verpesten.
Verder houd er rekening mee dat wortelen best lang duren, spersie bonen is een makkie, geen omkijken na, alleen als je het wil opbinden even werk, maar is eigenlijk goed te doen. Ik zou persoonlijk niet gaan voor bloemkool, maar das eigenlijk alleen maar, omdat ik ze een beetje vind tegenvallen (klein en trekken snel insekten aan) maar goed das hier weet niet hoe het daar is. Wat dacht je van spinazi? of andere bladgroente. Verder zijn komkommer, aubergine en courgette ook prima, te doen als je er van houd, hebben na mijn mening weinig onderhoud nodig!

Wat ik heb gedaan, stuk tuin dat ik heb gebruikt had gras, dat hebben we er eerst uitgespit. Daarna de grond mooi omgegooid, je kan er potgrond bijgooien en dan vermengen, dat hebben wij niet gedaan. (wij willen 100% biologisch en dat is hier niet te krijgen) Ik zou je ook adviseren een compost hoop te beginnen als je een tuintje hebt, hoef je over een jaar geen potgrond te halen, want dan heb je het al! Daar zijn wel wat regeltjes voor (even googlen, voor de beste kompost) En verder vind ik het ook een kwestie van proberen. Soms heb je gewoon net niet de goede grond voor bepaalde planten! Dus weet niet wat voor grond jij hebt daar? Zand, klein? etc!

Ik beleef er echt veel lol aan, en belangrijker nog, J leert er van. D’r gaan al zoveel ambachten verloren, het is iig fijn als je weet hoe je zelf je planten kan verbouwen, aangezien ik het eigenlijk nooit geleerd heb!

Aardappels zijn ook heel leuk! Wij haddn vor de gein twee gewone aardappel (nicola) met uitlopers in de grond gestopt, en daar hebben we twee avonden van gegeten! Dat was twee jaar geleden, en afgelopen jaar waren ze niet gelukt… Maar dat kwam doordat we ze op dezelfde plek hadden gezet, en dat kan inderdaat niet!
Wij hadden op de bloemenmarkt in Amsterdam een heleboel zaadjes gekocht, waaronder ook frambozen, en dat werd me toch een enorme struik! Ik lust ze zelf niet, maar Joey heeft wekenlang elke dag een paar frambozen gegeten!
We hebben ook augurken gepland, en ook dat ging heel goed, al worden dat ook enorme planten! We hebben ze als komkommers gegeten, want ze in het zuur maken is er niet van gekomen.
Wortels zijn inderdaat moeilijk, duurt ook zeker heel lang! Prei is ook wel te doen, al worden ze niet zo groot als die je in de winkel koop, haha! Sla gaat ook heel goed, net als uien (wij hadden rode uien, heerlijk!) en sla-uitjes.

Groetjes Anouk

Lilypie First Birthday tickers

Wat leuk dat alles zo goed groeit. Zou niks voor mij zijn, zo’n groentetuin.

Groetjes,
Sandra

Leuk te lezen dat er meer mensen zijn die een moestuin hebben. Bij mij in het dorp zie je het af en toe nog door de wat oudere mensen, jongeren hebben meestal geen trek aan het werk. Ik verbouw zelf eigenlijk de meeste groente wel die we op tafel krijgen. Enkel witlof niet, dat is me teveel werk.

Ik vroeg me af of jullie geen stamsperziebonen hebben. Ik las dat je het over opbinden had en dat hoef je niet bij stambonen te doen nl. Dat werkt erg makkelijk. En wat bloemkool betreft, dat is hier ook lastig als je niet wil spuiten. Ik had er dit jaar veel rupsen in zitten van het koolwitje(wil op elke kool gaan zitten). Enkel wat ik gehoord heb als je de bloemkool op de kop in water met een eetlepel zout gedurende half uur zet, het vuil en de rupsen eruit trekt.

Maar goed ik verheug me op de foto’s, lijkt me wel leuk te zien. Hier moeten we nog even geduld hebben. Deze maand de kas opruimen en aan het einde van febr. weer beginnen met opkweken van de nieuwe plantjes.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

quote:
Prei is ook wel te doen, al worden ze niet zo groot als die je in de winkel koop, haha!

Had je ze nadat ze ongeveer een cm dik zijn ook weer opnieuw uitgeplant? De kunst is namelijk dat je ze dan weer uitplant en dan ongeveer 20 cm diep. Dan wordt de steel al een heel stuk langer.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers