Onrustig tijdens fles en andere vragen

Hallo,

Ik heb een aantal vraagjes over mijn dochtertje Sien.
Sientje is 16 sept geboren (vandaag 8 weken), 10 dagen te vroeg (ik ben ingeleid vanwege diabetes).

Ik heb het boek 'oei,ik groei!'en zag daarin dat ze waarschijnlijk in een sprongetje zit (heb niet het idee dat ze ‘achterloopt’ omdat ze te vroeg geboren is),maar heb toch wat vragen;

Sinds een paar dagen is Sientje erg onrustig tijdens haar flesjes. Ze krijgt er nutriton in (maar 1 schepje),omdat ze nogal gulzig drinkt,maar nu houdt ze op met drinken tussendoor,schudt haar hoofdje heen en weer,is druk met armen en benen.dit gebeurt meestal op de helft van haar fles en laat uiteindelijk vaak 60 cc staan.Wat kan dit zijn en wat kan ik er aan doen om haar rust te geven?Ze drinkt uit een difrax fles met speen small.

Dat brengt me meteen op de volgende vraag; op de verpakking van Friso 1 staat aan aanduiding hoeveel baby’s mogen eten.
Nu had Sien een week geleden wat slapeloze nachten en leek het alsof ze te weinig voeding kreeg,dus hebben we haar vanaf toen 150cc + 5 scheppen gegeven
Volgens de aanduiding op de friso mag ze dit ook hebben (woog 15 okt 4330 en is zeker aangekomen,maandag moeten we weer naar t CB).
Ze heeft die een paar dagen geregeld leeg gedronken of de hoeveelheid laten staan die ‘toegestaan’ is (20-30cc).
Maar sinds een paard dagen laat ze altijd 50 tot 70cc staan…ze haalt de 4 uur wel,maar is dit normaal?of zijn we gewoon te vroeg met grotere flessen begonnen?
Ben bang dat als ik weer minder geef,ze weer ontevreden word en slecht slaapt…

en dan nog een vraag over (door)slapen:
Ze gaat sinds kort rond 20.30u slapen( daarvoor sliep ze tot de fles van 23u beneden in de box),het duurt dan even voordat ze slaapt, wat normaal is,weet ik.
Maar we moeten haar dan wakker maken voor haar 23u fles, waarna ze veel moeite heeft met inslapen…hetzelfde verhaal ook met de fles van 3.00u; dus wakker maken en moeilijk inslapen.
Als ik haar niet wakker maak om 3.00u, slaapt ze tot 4 of half 5 door…op zich prima,maar dan komt ons schema zo in de war de volgende dag!daar word ik onrustig van en Sientje dan dus ook…Het werkt gewoon niet fijn…

Heeft iemand tips?Misschien rijstebloem in de fles van 23u zodat ze langer kan slapen?(al weet ik dat dit pas vanaf 3 maanden mag,maar ze is niet allergie gevoelig o.i.d.) of toch maar wakker blijven maken?
Help!

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Lieke

Lilypie First Birthday tickers

Hoi hoi,

niet op al je vragen heb ik antwoord. Ben ook maar ‘beginnend mamma’.
Rijstebloem zal ik nu nog niet doen… daar zijn de darmen van je dochtertje nog niet aan toe. Met 4 maanden pas.
Verder … de fles van 23 gewoon voor wakker maken (deden wij ook altijd) en die van 3 uur s nachts… ik zou haar toch gewoon zelf laten komen. Al is dat dan wat later (4 uur half 5 schreef je). Deed onze dochter ook. Ik vond het zelf prima. de volgende ochtend gewoon om 8 uur beginnen met de flesjes en dan de draad weer oppakken. Wij schoven gewoon de laatste fles dan (die ze anders om 12 uur moest) een uur naar voren. Voor onze dochter werkte dat prima. Wie weet bij jou ook??
Is er iets wat haar afleid of wat ze graag ‘wil zien’ waardoor ze onrustig drinkt? verder weet ik t ook zo snel niet… vaak bewogen wij (en nog steeds) de speen met t hoofdje mee. Soms leg ik mijn rechterarm (waarin ik de fles heb) over haar rechterarmpje. Kan ze daar in elk geval niet mee maaien en mijn linkerhand bied ik haar aan, kan ze mijn pink beetpakken en maait haar linkerhandje niet. maar onze dochter is inmiddels bijna 6 maanden, is toch ander verhaal vermoed ik.

Nou succes!

Klinkt duidelijk als een sprong… Mijn zoontje was ook 2 1/2 week te vroeg geboren maar met de sprongen loopt hij eigenlijk precies gelijk zoals het boek.
Bij mij was het ook een aantal dagen, flessen niet leegdrinken, na een paar uur weer honger hebben en onrustig met zijn hoofd en armpjes.

Met de 5 weken sprong heeft hij echt een aantal dagen alleen maar gehuild en met de 8 weken sprong was hij voor de rest vrolijk maar drinken ging erg slecht en zo schopte hij zijn schema in de war. Lekker laten gaan en hopen dat het na een paar dagen weer over gaat!

Ik zou hem lekker laten komen wanneer hij wil. En anders wakker maken om een uurtje of 23.00 voor zijn fles. En die van 's nachts gewoon geven wanneer hij vzanzelf wakker wordt.

Mijn zoontje van bijna 11 weken drinkt nu om een uurtje of 19.00/20.00 een fles en dan wordt hij rond 1.00/2.00 wakker voor zijn fles. En dan redt hij het gelukkig tot de volgende ochtend rond een uurtje of 7.00/7.30.
Maak ik hem wakker om 23.00 dan komt hij rond een uurtje of 5.00 en dan gaf ik hem een klein flesje van 60cc om vervolgens de draad weer op te pakken om 7.00.
Zo blijf je altijd op schema.

Tsja het slapen… wij bakeren ons zoontje in vanaf 4 weken en dat helpt prima.
Heeft nu minder tijd nodig om in slaap te komen,. En tijdens zijn sprongetje kan hij wat minder goed slapen en wordt wat vaker wakker maar na een paar dagen is dat ook zo weer over.

Even volhouden dus, lastig hoor die sprongetjes. denk je straks dat je het gehad hebt…komt de peuterpuberteit! hihihihii

Dank voor je snelle reactie,Domino
Wat je beschrijft met de fles geven,doe ik eigenlijk al…Ik probeer er ook altijd met mijn volle aandacht bij te blijven,dus voor haar en mijn rust geen tv aan tijdens voeden en er de tijd voor nemen etc.
En ik ga het vannacht eens proberen om het te doen zoals je zei

Thnx,tippiewan!
Ook jouw verhaal lijkt me het proberen waard.We gaan gewoon maar eens puzzelen en proberen.
Wel fijn om te horen dat er meer mama’s worstelen
En die peuterpubertijd…ik werk al wat jaartjes bij peutertjes in de kinderopvang,dus denk dat dat wat makkelijker gaat hihi (hoop ik!!)

H.ayley heeft hier ook erg veel last van gehad en dit heeft een maand of 5 geduurd bij haar. Soms liet ze zelfs de helft staan… Je kindje geeft zelf wel aan wanneer ze honger heeft en wanneer ze genoeg gehad heeft.

Het onrustige is weinig aan te veranderen. De ene baby heeft er veel meer last van dan de andere. Als je zo veel mogelijk rust inbouwt tijdens die momenten kun je er verder weinig aan doen.

Verder zou ik haar zelf haar ritme laten bepalen.
Hier gebeurde het vaak dat ze haar ritme omgooide maar uiteindelijk het zelf weer recht trok. Door ergens bijvoorbeeld wat langer te slapen…

Rijstebloem moet je echt nog niet gaan geven. Veel baby’s van 4mnd hebben er nog last van. Dit word meer gezien als “vaster” voedsel en daar kunnen de darmpjes van je kleine meid nog niet tegen.

Succes!

Dank je,mamaH!
Vannacht meldde ze zich om 3 uur en vanochtend om 7…hoe mooi kan je in een ritme zitten
Het is natuurlijk ook zo dat ik mijn kinderdagverblijf-ervaringen mee laat wegen,en ben gewend dat kids daar telkens hetzelfde ritme hebben…maar dat moet ik los laten; een kindje thuis hebben is echt wel andere koek

Liefs, Lieke

Hoi,

Ik snap wel dat veel mensen een ritme heel belangrijk vinden hoor, maar ik denk dat je meer naar je kind moet luisteren dan naar een ritme van jezelf.
Ik geef mijn zoon (12 weken) eten wanneer hij wil. Meestal is dat netjes in zijn eigen schema, on de 4 uur inmiddels… Vanaf het moment dat ik thuis was van het ziekenhuis heb ik dat gedaan, en het heeft mij gegeven dat ik een super makkelijk kind heb die echt ontzettend tevreden is. Slaapt inmiddels door, van 22.00 tot 8.30, en is ontzettend vrolijk. Ik dacht juist dat het niet goed was dat hij zo goed slaapt… Maar gelukkig wel. Wij zijn makkelijke ouders en hebben dus ook een makkelijk kindje.
Veel succes.
Groetjes Kristine

Hoihoi,

wij zijn ook makkelijke ouders; maar me echt niet snel druk en Sien is echt een kanjer; vrolijk,lief en tevreden.
Ik heb zelf diabetes,waar ook een redelijk strak schema bij nodig is om me lekker te voelen en de dag goed door te komen (helemaal nu;hormonen in en uit je lijf,gebroken nachten enz…)…en dat samen met een ritme van Sien geeft dat wel eens strubbelingen…maar we zullen ons aan elkaar metetn aanpassen (ik natuurlijk meer aan Sien dan zij aan mij)

Maar alles komt goed hihi.

Baby’s zijn de 1e paar weken gewoon wat onrustig. Tuurlijk verschilt dat per kind en een schema is de 1e paar weken nergens te vinden. Hier kwam er pas een beetje regelmaat in toen hij een week of 7 was…

Inderdaad het ritme van je kindje volgen en vooral ingaan op je eigen gevoel!
Dit is nu voor mij mijn 2e kind, maar ondanks dat was ik de eerste weken ook erg aan het worstelen…zo gek. En nu gaat het eiegenlijk gewoon vanzelf.
Komt goed!

ik denk persoonlijk ook dat ze in een sprongetje zit hoor, dan ist altijd wat ’ geklungel met eten’ … en dat met die flessen, ik zou die fles van 23.00 uur ook gewoon met een scheppie rijstebloem doen hoor, deed ik bij die kleine van ons ook al eerder dan 3 maanden en dan sliep ze door… ik maakte haar dan nie meer wakker voor een voeding hoor !

Fijn dat ze het zo goed gedaan heeft!

Als een baby s nachts nog komt voor een voeding is dat over het algemeen omdat de baby die voeding nog nodig heeft. Het is echt niet "normaal" dat baby's voor de 6 maanden door slapen hoor. Het is veel normaler dat ze nogs nachts komen voor een voeding.

Tuurlijk is het lekker als je als ouders door kunt slapen maar om daar dan nu al rijstebloem bij te geven is naar mijn mening alleen voor jezelf en niet voor je kindje.

Allemaal erg bedankt voor jullie reacties!
In ieder verhaal stond wel iets wat ik kan gebruiken.
En tis waar dat t vanaf haar geboorte het om ons meisje draait en niet om ons…dus lekker flesjes geven wanneer sientje zegt dat ze honger heeft
Liefs,lieke