Ongewenste vriendschappen

Hoe doen jullie dat als je kind helemaal idolaat is van een kind in zijn/haariklas, waarvan jij liever niet hebt dat ze er mee spelen.
En als dan ook nog moederlief van dat kind heel enthousiast is over de dikke vriendschap.

K denk namelijk dat mijn reactie bepalend zal zijn voor hoe kabouter later omgaat met mensen of hoe hij over mensen oordeeld.
K wil geen kind creëren wat steeds oordelend naar anderen is maar ook weer geen kind dat makkelijk beinvloedbaar wordt / is doordat hij gedomineerd word door zeer dominante verbaal sterke zeg maar gerust arrogante agressieve kindertjes…

K weet ut kunnen de kindertjes ook vaak niks aan doen,…

Hoi,

Herkenbaar.
Ik laat het wel toe maar met maten. Ik bedoel probeer als ze willen spelen bij elkaar dan zeg ik soms maar dat gaat vandaag gewoon niet. Of ik vind niet dat je vandaag weer bij iemand moet spelen. Maar soms kan je er niets tegen inbrengen dan laat ik er gaan ook probeer ik dan dat ze bij ons komen spelen en niet meer dan een uurtje anderhalf top.
Ook probeer ik niet direct een oordeel te vellen over dat kindje of hun ouders maar probeer het zo te beperken en hoop zo dat ze er zelf achterkomt dat het toch niet zo zo is.
Maar het is moeilijk om niet te oordelen.

groetjes,

lon106

Ja heel moeilijk, elke kleur, soort en maat hebben we hier, J is nog te klein om echt te oordelen, gelukkig blijft het nog even zo denk ik! Al heeft ze wel haar voorkeuren in vrienden. Tja als je het daar niet zo mee eens bent pikken ze dat toch op! Ik denk dat ze vaak ook zelf goed kunnen aangeven als de nieuwigheid eraf is dat dit kindje toch niet zo geschikt is. Ik heb dan wel geen oude kids, maar heb de opvoeding van mijn zusje (nu 12) heel bewust meegemaakt!

Vraag hem dan bij jullie te spelen ipv hij daar. Dan kan je het mee in de gaten houden. Denk dat je als ouders niet te veel keuze heb in het uitzoeken van vriendjes … dan had ik mijn vriend misschien ook nooit gekregen van papie en mamie

@ Sann
Waarom niet? Omdat ik merk dat hij er behoorlijk door beïnvloed wordt en daar zelf ook last van heeft.
Bv grove taal, ruzies oplossen met meppen en schoppen. Grote mond geven etc.
K vind het lastig om steeds weer opnieuw te moeten uitleggen dat dat geen manier van doen is aan mijn zoontje en hoe het dan wel hoort en waarom.
Vriendje vind iets niet mooi en gelijk durft meneer het niet meer aan naar school.
Het vriendje trekt hem aan omdat hij stoer is…
Het kan toch dat je als ouder merkt dat een kindje een bepaalde invloed op je kind uitoefent waar je je zorgen om gaat maken.
Kabouter is te introvert en onzeker om zelf goed zijn grenzen aan te geven. Hij is altijd gevoelig geweest voor meningen en sfeer die anderen overbrengen en trekt zich dingen heel gauw aan, laat anderen makkelijk over zijn grenzen heen walsen.
Wat is er dan mis mee als jij als moeder voor hem daarin grenzen wil stellen en hem daarvoor een beetje wil beschermen.
Hij is nog niet op de leeftijd dat hij kan zeggen dat wat hij vind ertoe doet ongeacht wat andere kinderen ervan zeggen.
Hijs nog maar 5.

En als je mun vraag goed begrijpt zei ik ook dat ik daar idd goed op wil reageren, ik zei niet dat ik het wilde verbieden, ik ben heb alleen zelf gewoon liever van niet, maar dat zal ik zo nooit tegen kabouter zeggen. Wil het idd op een juiste manier sturen zonder mijn gevoel nou direct uit te spreken over het kind want ik weet namelijk dat kabouter dat gevoel dan oppikt en ook uit gaat spreken en daardoor een oordeel over het kind heeft en ik wil juist hem opvoeden om niet zomaar te oordelen. En zoals ik ook al zei, vaak kunnen de kindjes er niks aan doen …maar speelt de thuissituatie of de achtergrond mee.

Ik begrijp dat jij daar nare ervaringen mee hebt m.b.t. je broer, ik heb dat ook bij mijn zusje. Mijn zusje was (is nog soms) zeer agressief en bedreigde mensen snel. Sorry maar ik kan het ouders dan niet kwalijk nemen dat ze niet altijd blij waren als mijn zusje bij hen over de vloer kwam.
Maar sneu is het dan idd ook wel weer…
Maar nogmaals kan het die ouders niet altijd kwalijk nemen.
En ik heb het hier overigens niet over een kind met ADHD, want zijn allerbeste vriendje heeft dat namelijk en daar gaat het me ook helemaal niet om, ADHD of niet, het draait me om manieren die kabouter gaat overnemen waar ik van schrik. In de familie heb ik ook ADHD ers en ADD ers…dus het draait me niet om druk en chaotisch…
Ben wel wat gewend!

link niet toegestaan voor meer mama verhalen e.d.

Gewijzigd door - Asje op 01 Feb 2010 17:57:22