Ongeveer 25 kids veel? (kleuterklas)

We zijn vandaag naar een school geweest om te kijken of we denken dat het wat is voor Stephan.
Die wordt tenslotte toch 4 jaar straks…(oke, nog paar maandjes gelukkig )
Maar hoog tijd om hem ergens in te schrijven!

Nu was die school redelijk “naar onze zin”.
Het enige wat ik een beetje jammer vind is dat groep 1 niet alleen maar groep 1 is.

Als Stephan daar na de zomervakantie naar school zou gaan, dan komt hij gewoon in een klas met groep 1 en 2 bij elkaar.
Zo’n 20 a 25 kids.
Nou stromen daar de rest van het jaar kinderen in die 4 jaar worden, dus de kans bestaat dat ze op een gegeven moment de groep dan moeten splitsen.
Raakt ie misschien wel vriendjes “kwijt”.

Bovendien maar 1 leerkracht op een groep van 20 a 25 kleuters van net 4 en 5 jaar.

Is dit nou heel gewoon en loop ik te mutsen?

Merk wel dat die combinatieklassen vaker voorkomen.
Enne…vanaf groep 3 is het weer gewoon 1 groep.

Ben weleens benieuwd naar jullie meningen/ervaringen

Groetjes, mamma van Stephan

Hier ook combi klas 1/2 en ook zo’n 20 a 25 kinderen met 1 leerkracht.
Heb daar niet zo’n moeite mee, wel met het feit dat ze al zo veel moeten.
Ze worden bijna compleet afgeleverd in groep 3!
En groep 8 is in februari al klaar, de rest van het jaar is het alleen nog maar leuke dingen doen!
Ik snap er gewoon nix meer van.
Wij gingen vroeger naar school en een leerkracht was er gewoon en kon hij niet dan viel er iemand in.
Nix geen adv of studiedag.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat kinderen behoorlijk gepusht worden tegenwoordig

Groetjes Mim

Lilypie 4th Birthday

Op vrijwel alle scholen is het zo dat groep 1 en 2 bij elkaar zitten.
Toen Nicky naar school ging voor het eerst dacht ik ook,jeetje zoveel grote kindjes al,Nu had Nicky daar gelukkig verder geen last van omdat hij vrij groot is,hij dacht dat hun ook allemaal net 4 waren.
Maar er zitten zelfs kindjes in de klas die al 6,5 jaar zijn.
maar volgens de juf is dat normaal.
ze zei dat vrijwel alle scholen in Nederland groepen 1 en 2 bij elkaar hebben.
In Nicky’s klasje zitten 31 kinderen,maar Nicky gaat na de crokusvakantie naar zijn nieuwe school.daar zitten 28 kindjes in de klas.

Groetjes Bibi

Bianca moeder van Nicky 22-09-2000.

Gewijzigd door - Bibi op 23 Feb 2005 08:43:32

Ik had eerst contact gehad met een andere school.
Die beginnen na de vakantie (zomer) met een nieuwe groep kleuters.
Gewoon een groep 1.
Ze beginnen dan meestal met 12 tot 15 kids (net hoe het uitkomt) en de rest van het jaar stromen er dan natuurlijk allemaal kids in die 4 jaar geworden zijn.
Dus aan het eind van dat jaar zit groep 1 meestal wel behoorlijk vol (25 a 30 kids had ik begrepen).

Vandaar dat ik bij deze school zoiets had van: wow, ongeveer 25 kleuters meteen! En dan nog die “instromertjes”.
Had het idee dat je kind daar dan in “verzuipt” in het begin.
Maar ik heb er idd niet bij stil gestaan dat groep twee, die kids al wat groter zijn.
Dat scheelt natuurlijk.

Bedankt voor de reakties!

Bij ons zijn de groepen 1 en 2 apart. Er zijn zelfs 2 groepen 1, waarvan er na de vakantie ongeveer 80% doorstromen (bijna allemaal 5-jarigen, oftewel de millenium babies). Er zullen dus tot de zomer ook nog behoorlijk veel 4-jarigen instromen in groep 1. Al die klassen hebben ruim 30 kids. Behoorlijk vol dus. Maarre, de juffies hebben 't daar allemaal goed in de hand. Nils z’n juffrouw is dik in de 50 en heeft er goed de wind onder. Beetje streng kan ook geen kwaad vind ik.

Groetjes van Sandra, mama van Nils (14 maart 2001)

ook hier vaak aan het eind van het schooljaar zitten er in groep1 en 2 30 kinderen…

Tries

Liefs Tries

Ja, dat hoor je idd heel vaak.
Maar als ze al beginnen met rond de 25 kids…
Het lijkt mij gewoon zo sneu als halverwege het jaar de klas opgesplitst wordt en hij dan vriendjes "kwijtraakt"
Nou ja, misschien moet ik gewoon wel wat ruimdenkender worden ofzo

Jens komt straks ook in een klas van 27, ook groep 0, 1 en 2 bij elkaar. Volgens mij zaten wij vroeger ook in zulke grote klassen.

Groetjes Carola, moeder van Jens 20.03.2001, Mats 08.02.2003 en Brusje (verwacht rond 11.07.2005)

dylan kwam ook in combi en ging goed,de grote vangen de kleintjes op en mogen heel stoer voor doen aan de 4 jarigen…en meestal na 6 weken vakantie hebben ze niet door dat hun oudere vriendjes naar groep 3 zijn,althans merkte ik met dylan…

kaitlyn zit in doorstroom klas alleen 4 jarigen worden begeleid om in augustus een combi groep te worden,zee zijn met 17 gestart en augustus moet het er 25 zijn…

alleen hier loop altijd een stagiere mee in de klas,tot groep 3 dan niet meer.

Oké, het ziet er naar uit dat ik me gewoon een beetje “aanstel” hahahahaha!

Wat ik wel prettig vind van deze school (maar da’s heel persoonlijk hoor) is dat ze in groep 1 op maandagmiddag, woensdagmiddag en vrijdagmiddag VRIJ zijn.
Dus alleen dinsdag en donderdag een héle dag.
Voor het eerste jaar vind ik dat wel fijn.
'T is toch wennen voor zo’n uk van net vier jaar (en z’n moeder, whahahaha )

De tijden zijn dus van half 9 tot 12 uur (bij sommige scholen is het bij de onderbouw tot HALF 12)
En 's middags gewoon kwart over 1 - kwart over 3.

Tot en met groep 4 hebben ze ook op vrijdagmiddag vrij.
Dus alleen die maandagmiddag vrij vervalt na het eerste jaar (groep 1).
En na groep 4 hebben ze alleen nog gewoon de woensdagmiddag vrij.

Ik kan me daar wel goed in vinden.
Juist ook omdat de kinderen tegenwoordig al best veel moeten op de kleuterschool (vergeleken met vroeger).
Laat ze nog maar ff lekker kind zijn.

Maar da’s mijn (bescheiden, kuch kuch ) mening.

Gewijzigd door - Bieb op 23 Feb 2005 21:12:42

heerlijk toch die tijden

hier gaan ze maandag/dinsdag/donderdag van 08.30 tot 11.45 en van 13.15 tot 15.15 en woensdag en vrijdag van 08.30 tot 12.00

vanaf groep 5 gaan ze ook vrijdag middag naar school en zijn ze op de maandag/dinsdag en donderdag en vrijdag om 12.00 en op woensdag 12.15

Ja, ik vind de tijden ook heerlijk als ik heel eerlijk moet zijn

Maandag, woensdag en vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur.
En dinsdag en donderdag van 8.30 tot 12.00 en van 13.15 tot 15.15 uur.

De school ligt niet echt in onze buurt (of echt niet eigenlijk ) maar wel errug dicht bij mijn ouders huis.
Dus als we hem daar op school doen, dan vraag ik gewoon of ik op dinsdag en donderdag evt. bij hun thuis met hem een boterhammetje mag eten.
Want het is een kwartier fietsen (+ kwartier terug) en dan wordt het tussen de middag best wel een ge-race.
Maar mijn ouders kennende vinden ze dat vast geen probleem

O ja, vrijdag om half 12 doen ze in een middenruimte een weeksluiting met ALLE groepen.
Dat vind ik wel leuk.
Met elkaar delen wat je die week gedaan hebt.

Klinkt goed Bieb!
Enne… anders kun je altijd nog verhuizen

Groetjes Mim

Lilypie 4th Birthday

Lol
Zoveel centjes hebben we nou nét niet

Heb hem net (telefonisch) ingeschreven op die school.

Alleen DAT vind ik al een “stap” hahaha!!
Je beseft echt van: oké, ik heb hem op de BASISschool ingeschreven
Wat een enorme muts hè???
Hahahahahaha!!!

armanda dat is bij ons school die ernaast staat ook,en bij mijjn vriendin ook,1x in de maand zijn ze vrijdag heel de dag vrij

Nicky gaat na de crocusvakantie naar een nieuwe school die heeft eens in de 2 weken een vrijdag vrij,dit zijn dan de nieuwe schooltijden.
ma:8.30-11.45 13.30-15.30 dinsdag ook,woe: 8.30-12.15 en donderdag en vrijdag hetzelfde als maandag en dinsdag.
Maar het lijkt mij ook leuk om hoe Bieb het heeft voor stefan die midagen vrij,zo kan een kunt rustig wennen,en in het ritme komen.
beter voor een kind van net 4.Nicky geen na 4 dagen wennen al hele dagen en het brak hem op.

Veel plezier straks op school Stephan!
groetjes van Bianca en Nicky

Bianca moeder van Nicky 22-09-2000.

Mijn dochter, Talitha, nu 7 en in groep 3, heeft 3 jaar gekleuterd, omdat ze van oktober is. En zij heeft altijd in combinatie klas 1 & 2 gezeten. Aan de ene kant is dat een voordeel, omdat de kleintjes zich dan op ee gegeven moment een beetje optrekken aan de grotere kleuters. En de grotere vinden het wel stoer om de "“kleintjes” te kunnen helpen. Dit jaar hebben ze het veranderd, omdat er in het begin van het schooljaar er al 35 groep 1 kleuters waren en 28 Groep 2. Dus er zijn 2 groepen 1, waar ingestroomd wordt, Joshua gaat er 9 mei heen.

Tegenwoordig is het redelijk normaal denk ik om zulke grote klassen te hebben. Mijn dochter zit in een klas van 29, begon met 30, maar 1 ging er vanaf, en ik geloof dat er van de zomer weer 1 afgaat, want die gaat verhuizen.

Ik vind het best groot, voor het ene kind is het ok voor het andere soms wat te veel. Talitha doet het heel goed op school educationeel, maar sociaal is het nog wel eens moeilijk voor haar en dan in zo’n grote klas, niet altijd geweldig. Maar ik denk dat de meeste scholen het wel hebben.

Succes met de genen die hun kleintje binnenkort moeten laten gaan naar groep 1. Ik mag nog ruim 2 maanden wachten.

onze schooltijden zijn:

8:45-12:15
1:15-3:15

Groep 1 Maandag t/m Vrijdag morgen en Maandag en Dinsdagmiddag

Groep 2, 3, 4 krijgt er Donderdagmiddag bij

En vanaf Groep 5 de vrijdag middag.

GROETJES CARINA

Hoi Biebje! Je bent helemaal geen muts. Kika staat op het punt naar schol te gaan en ik doe het in mijn broek. Ze is zo’n klein dromerig meisje! Of zijn we gewoon allebei mutsen. Ja, ik denk het laatste . Maar gelukkig gaan alle ouders hier doorheen.

Groeten,
Nikki (bag lady)
mamma van Kika (9 april 2001) en Puck (3 oktober 2003)

Haha, laten we het maar op het laatste houden (allebei mutsen)
Sterkte met Kika!