Onduidelijk praten

Even een vraagje die niet over Joey gaat maar over een meisje dat ik ken. Ze word in september 3, en kletst de hele dag. Maarrr heel erg onduidelijk, ik versta er soms echt niks van!
Ze kan bij heel veel woorden de letter B niet zeggen, die vervangt ze door een D. (Ook vaak andersom) Bijvoorbeeld boek word doek, dipsy word bibsy, en dip en dap (van tv) word bib-e-bab… Maar bah! en boos en bal kan ze dan weer wel…
De letter J vervangt ze vaak door de letter L. Zus Jet noemt ze Let, Jip en Janneke worden lip -e-lanke, water word later. Maar ‘ja’ kan ze weer wel.
Zo ook de letter W, wachten word hachten, maar ze kan wel ‘wel’ en ‘wat’ zeggen.
Weet iemand hoe dit komt en hoe je haar het beste kan stimuleren om woorden wel goed te zeggen?
Wel even belangrijk om te vermelden; Ze heeft nog een speen in bed, en als ik er niet ben en ze is huilerig of moe krijgt ze die ook. Ook drinkt ze uit flesje en tuitbekers. Als ik met haar ben geef ik haar een beker en pak ik haar de speen af, maar ik ben er helaas niet altijd bij… Zal dat slechte en onduidelijke praten echt alleen daardoor komen?

Groetje Anouk

Lilypie 1st Birthday Ticker

Een vriendinnetje van onze oudste zei op haar 3e ook nog geen zinnig woord. Kletste en brabbelde de hele dag maar er was geen touw aan vast te knopen. En op een gegeven moment had ze het door en toen praatte ze in korte tijd ineens heel goed.

Ze hoeven op hun 3e ook nog niet alle klanken goed uit te spreken. Dus ik vind er nog niet echt iets heel verontrustends aan.

Als ze nou 4 is en er komt nog geen zinnig woord uit, is het verontrustender.

Groetekes, Sje

Hoi,

De letters J en r blijven heel lang heel moeilijk voor kinderen. en vaak worden die letters vervangen door een L. soms zeggen ze de letters ook niet. Ook de harde k en g zijn vaak moeilijk.

Wat ook in de weg kan zitten zijn keelamandelen.
Onze dochter kon ook een paar klanken en letters of combinatie’s niet goed of helemaal niet spreken. Maar naardat haar amandelen geknipt waren gign dat in rap tempo beter.
Maar heel veel kinderen hebben moeite met praten totdat ze naar de kleuterschool gaan. ook praten heel veel kinderen heel snel waardoor ook iets onverstaanbaar wordt.

Ik vind persoonelijk speentjes overdag niet meer kunnen op een leeftijd van drie jaar en kan me er iets bij voorstellen dat het praten kan belemmeren maar kan daar niet uit mijn omgeving aan referen dus zou niet weten of dat de oorzaak is.

Ik zou me niet teveel zorgen maken.

groetjes

lon106

Speen op die leeftijd gaat inderdaad te ver. Die hebben ze echt niet meer nodig. Dat zorgt er ook voor dat ze slecht praat. Tuitbekers precies hetzelfde verhaal. Acuut afschaffen.

Groetekes, Sje