Onderbeet...update :(

Hoi meiden,

Even een vraagje hoor. Moppie heeft een beetje een onderbeet. Haar ondertandjes staan ietsje voor de boventandjes. Nu denk ik steeds dat het zich heus wel herstelt maar is dat zo? Wat denken jullie? Ze heeft nooit een speen gehad en nooit geduimd nu zei iemand dat het daardoor komt maar dat kan ik mij niet zo voorstellen alhoewel het wel zo is dat duimen ervoor kan zorgen dat de tandjes naar voren gaan staan.
Iemand ervaring? Moet ik mij zorgen maken of er naar laten kijken of komt het wel goed?
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 19 Apr 2011 15:11:37

Volgens mij kan het pas kwaad als ze al gewisseld hebben en het dan nog zo is. Als het niet over gaat moet ze later een beugel, meer niet. Dus op zich is het niks ernstigs

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Nou…ik had vroeger dat mijn onderkaken te ver naar achter stonden (2 1/2 cm)
Ik heb toen eerst anderhalf jaar een blokjesbeugel gehad en daarna een kaakoperatie, toen is mijn onderkaak gebroken en naar voren gezet met schroeven en ik heb een nieuwe kin gekregen (stuk bot weg en een plaatje erin)

Ik had dit van kindsafaan.

Wat jouw kindje heeft noemen wij hier een centenbak …de ondertandjes staan voor de boventandjes.

Dit wil zeggen dat haar onderkaakjes langer zijn dan haar bovenkaakjes en dat kan (hoe ik het weet van de uitleg van kaakchirurg en orthodontist) nooit vanzelf herstellen als met een beugel en soms met een operatie erbij.

Dus als ze het houdt moet ze een beugel…maar ja…welk kind niet?

Gr, Danielle

Brrrr wat een verhaal Daniëlle enneh…niet echt geruststellend
groetjes,
Wendy

Ow maar zo HOEFT het niet te lopen hoor!

Misschien gewoon een beugeltje voor een jaar

Gr, danielle

Hoi meiden,

Ik heb een beetje gegoogled en daar word ik niet vrolijker van. Blijkbaar komt het maar bij 5% van de bevolking voor een onderbeet. Maar ik kan nergens iets vinden over dat het zich vanzelf weer hersteld heeft aangezien moppie nog maar zo klein is. Is er dan helemaal niemand hier die het herkent? Als is het maar vanuit de omgeving? Dinsdag heb ik een afspraak gemaakt bij de tandarts voor mijzelf en dan neem ik moppie meteen mee om de tandarts even te laten kijken.
zowiezo lees ik dat je pas vanaf 6 jaar er uberhaupt iets aan kan doen…

Iemand ervaring? Please?
knuf,
Wendy

Marijn heeft ook een tijdje een onderbeet gehad. Nu staan alles echt super mooi en recht.
Dion daarin tegen heeft hetzelfde gebit als vaders. Een smal mondje en een kleine overbeet boven. Boven staan de voorste tanden iets scheef. Met beugels kunnen ze tegenwoordig heel veel en als ze hun blijvend gebit krijgen kan de stand wel weer heel anders worden.

Hoi Pranger,

Dat is hoopvol! Een overbeet is ook heel vervelend maar daar is volgens mij met een beugel makkelijker iets aan te doen dan aan een onderbeet. Dat is vaak een operatie uiteindelijk. Wat fijn dat het goed is gekomen met Merijn. Weet je nog hoe oud hij was toen hij die onderbeet had en hoe oud toen het weg was?
groetjes,
Wendy

@moppiesmama
Ik weet niet meer precies hoe oud hij was maar volgens mij viel het op toen zijn onderste twee tanden naast de 2 voortanden kwamen en dat was zo rond een jaar en met 2 jaar was er niet meer te zien maar mss wat het ook iets eerder of later. Je zou altijd een tandarts kunnen bellen en vragen wat zijn ervaringen zijn hiermee.

Hoi meiden,

Net bij de tandarts geweest. Hij vond de het stukje onder moppie’s neus kenmerkend voor een onderbeet. Het was vrij plat zeg maar het stak niet naar voren. Kans groot dat dit iets erfelijks is, wat raar is want het zit niet in de familie. Hij dacht iets bij mij te zien maar mijn tanden hebben dat gecorrigeerd blijkbaar. Ik weet het niet. Er is waarschijnlijk weinig aan te doen. Als ze 6 a 7 is en gaat wisselen dan kunnen ze heel misschien iets doen om de voortanden over de ondertanden te laten vallen maar alleen als het om een minimale afwijking gaat. Anders pas als ze volwassen is.
Ik vind het lastig, ik word er verdrietig van omdat ik bang ben voor pesten (ben zelf heeeel erg gepest nl.) en aan de andere kant een soort berusting omdat ik er toch niets aan kan veranderen. Ben er wel verdrietig over.
Ik hou mij maar aan Pranger’s verhaal vast en dat het gewoon weg is als ze 2 jaar is.
groetjes,
Wendy

Ach lieve schat toch!! Nou 1 ding scheelt wel, voorlopig of helemaal geen operatie wat ik uit je verhaal kan opmaken!
Rustig maar meid, ze zal heus niet zomaar om die onderbeet gepest worden. Ik heb toch genoeg foto’s van je mooie meissie gezien en aan de buitenkant zie je er echt niks aan! En gepest worden komt nooit zomaar alleen door 1 afwijking. Het ligt ook heel erg aan je houding. Ik ben vroeger ook altijd gepest. Ik had geen onderbeet, geen bril, ik was niet dik of wat dan ook! Ze moeten gewoon 1 iemand hebben. Er waren genoeg meiden in mn klas met een bril of beugel of weet ik wat en die werden nooit gepest Dus als jij er geen drama van maakt, dan zal je moppie dat ook niet doen. En hoe normaler jullie zelf en dus zij er mee om gaan/gaat, des te minder de kans dat ze er mee word gepest. En net wat je zelf zegt, je weet helemaal niet hoe het nog gaat lopen. Dus maak je er voorlopig niet druk om. Je merkt vanzelf wat de tijd jullie brengt. Maar het zal heus wel een beetje meevallen
Je hebt toch een prachtige dochter meid en dat valt toch veel meer op dan die (bijna niet te zien) onderbeet
Dikke knuff!!

@hanna, KNUF!!
Je hebt ook wel gelijk zal ook wel door de hormonen komen dat ik iets emotioneler reageer. maar nogmaals KNUF!

Hihi hoezo hormonen, ik geen last van hoor (ehem)
Knufffff

Gewijzigd door - goudvisje20 op 19 Apr 2011 19:24:29

@goudvisje20
Ik sluit me bij je verhaal aan over het pesten, iemand wordt vaak niet gepest omdat ze “iets” hebben bv bril, onderbeet oid. Als je er zelf geen probleem van maakt tegenover je kind zal er voor haar ook minder nadruk op liggen.
Ik hoop ook trouwens dat het vanzelf weer bijtrekt of nu naar een tijdje en anders na het wisselen

Hai, misschien heb ik een tip voor je…
Ik werk zelf in een tandartspraktijk als assistente. Wij doen daar ook orthodontische behandelingen.
Nu zien we niet heel veel “onderbeten” of klasse lll zoals wij dat noemen…(klasse ll is een overbeet) maar er is tegenwoordig een klein apparaatje in gebruik, de trainer for kids of t4k. Deze wordt gebruikt bij zeer jonge kinderen om verkeerde mondgewoonten af te leren (slikken, mondademen e.d.) de juiste doorbraak van tanden en kiezen te bevorderen en evt(lichte) kaakafwijkingen te corrigeren de orthodontist werkt in dit geval ook wel eens samen met een logopedist…
Ik weet niet of zo’n t4k werkt bij een onderbeet, maar misschien is dit iets wat je met je tandarts zou kunnen overleggen?
Niet alle tandartsen werken hier echter mee of zijn ermee bekend…
Soms willen dergelijke gevallen idd uit zichzelf oplossen. Eigenlijk is dit pas duidelijk te zeggen als de blijvende elementen doorkomen…

Succes!

Lilypie First Birthday tickers

badankt vooor jullie reacties!

@Pranger, je hebt gelijk hoor. Wij waren ook qua uiterlijk heel gewoon maar heel kwetsbaar. Het zal wel loslopen en anders leer ik moppie meppen

@Copycat, dat klinkt heel interessant. Maar voor moppie eigenlijk nog te vroeg? Enig idee welke orthodontist ermee werkt zodat ik eens kan bellen voor info?
groetjes,
Wendy

Ik heb een site voor je gevonden met wat info over de trainer. Het is inderdaad voor iets oudere kindjes (vanaf 9 jaar). Het is een pré-orthodontische behandeling dwz dat het gebruikt wordt nog vóórdat een beugel geplaatst zou (kunnen) worden. Soms is een beugel niet nodig. Maar het kan dus wel al eerder dan een beugel.
Ik ken helaas geen orthodontisten die ermee werken…er zijn wel een aantal tandartspraktijken die ermee werken…toevallig een paar in Apeldoorn incl de praktijk waar ik werk.
Ik weet niet of het toegestaan is om de website te vermelden? Ik sta er ook op:D
Hieronder wat info en de site van de makers.

Trainer voor Kids

De trainer voor Kids (T4K) is een pre-orthodontische myofunctionele behandeling geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar. Met deze behandeling kunnen sommige orthodontische afwijkingen op eenvoudige wijze al tijdens de groei worden behandeld en kunnen de belangrijkste oorzaken hiervan zoals mondademhalen, tongpersen en foutieve slikpatronen worden gereguleerd.

Het voordeel is dat de afwijking al op jonge leeftijd kan worden gestuurd en dat een behandeling met een vaste beugel soms kan worden voorkomen of kan worden geminimaliseerd. De meest voorkomende afwijkingen zijn overbeten en open beten. De trainer moet minimaal 1 uur per dag worden gedragen en elke nacht.
www.myoresearch.com

Lilypie First Birthday tickers

Hoi copycat, bedankt voor het uitzoeken. Het kan dus vanaf 9 jaar dus we hebben nog even. Het is in ieder geval fijn dat er wel iets aan te doen zal zijn straks. Nu maar afwachten.
groet,
Wendy