Omgaan met plas ongelukjes

Fabienne was net voor haar 3e jaar overdag zindelijk. De laatste week heeft ze regelmatig plas in haar broek ongelukjes. Ik denk dat ze gewoon vergeet naar de wc te gaan … Het is zo’n 4x per dag … Ze begrijpt heel goed dat het op de wc moet en zegt dit ook … Fabienne geen sticker plakken he, geen cadeautje … heb een belonings systeem op de koelkast deur geplakt om haar er aan te herinneren. Toch lijkt dit niet erg veel indruk te maken.

Is wat ik nu doe voldoende of besteed ik er teveel/te weinig aandacht aan?

hoi
volgens mij is het heel normaal, dat ze nog wel eens een periode hebben waarop het minder gaat.
Heb je niet het idee dat het om aandacht gaat?
ik zou er niet te veel aandacht aan besteden, zeker geen negatieve! ik zou zeggen, het kan gebeuren, en extra belonen als het wel goed gaat; wat goed van jou, je bent zo’n grote meid dat je helmaal uit jezelf optijd naar de wc gaat.
en misschien is het een idee om haar (tijdelijk) weer even regelamtig op de wc te zetten…

succes!

Volgens mijn heeft elk kind wel even een terug val!
Onze dochter had het laatst ook, maar dat was ook met opzet, en dus wel gestraft. Ik bedoel als je met kleren en al midden in de huiskamer gaat staan te plassen, ja dan ben ik niet blij!
Maar als ze even voor de buis zit, en ze vergeet het, en is net te laat, dan krijgt ze schonen kleren aan, en een dag extra herinnering zeg maar. Dan zeg ik een keer vaker dat ze naar de wc moet.
Meestal ik het hier ook zo weer over
Mijn nichtje doet het wel met opzet, als die haar zin niet krijgt, of boos is, of noem het maar, plast ze in de broek… Dat was me toch wel een ander verhaal!

Ik heb zeker niet het gevoel dat het opzet is. Ze zit vaak helemaal in haar ding en laat het lopen, zegt vaak ook verschrikt dat ze in haar broek heeft geplast (met zo’n piep stemmetje) …

Ben er nu toch een week zoet mee en extra wasjes …

Misschien haar er wat vaker op attenderen, of vragen of ze ook naar de wc moet? Wie weet dat het helpt, dat ze er zelf niet aan denkt!

Hier helaas ook herkenbaar. Tim plast ook de laatste tijd regelmatig en met regelmatig bedoel ik 1 keer per dag in zijn broek. Hij vind het zelf niet leuk, dus expres doet hij het niet. Iedere keer zei ik kan gebeuren, totdat hij zelf al zei als hij in zijn broek had geplast, kan gebeuren he mama. Tja dat is wel zo, maar op den duur werd het iedere dag en dat vond ik toch wel iets te veel. Ik denk echt dat hij te diep in zijn spel opgaat waardoor het gebeurd. Want hij weet prima dat het op de wc moet etc. Het zijn overigens alleen plasongelukjes, met poepen gaat het altijd goed. Ik heb ook zoiets van af en toe een ongelukje dat kan gebeuren, maar iedere dag eentje vind ik toch wel erg veel.

Was je nog steeds met stickers bezig, of ben je daar weer mee begonnen sinds ze nu weer ongelukjes heeft? Ik heb ook gedacht aan teruggaan naar een stickersysteem. Maar ik had er eigenlijk niet zo’n zin in, had zoiets van je weet hoe het moet en je bent nu al zolang zindelijk dat je wel weet hoe het moet.

Wat ik nu doe is hem een beetje helpen. Als ik zie dat hij staat te wiebelen dan stuur ik hem naar de wc. Voorheen deed ik dit niet, ik had zoiets van je weet wanneer je moet. Ik moet het afkloppen, maar hier de afgelopen week nog geen ongelukje gehad. Wel regelmatig last minute aangegeven, maar dan was hij nog net op tijd bij de wc. Het gebeurd ook alleen als hij heel druk aan het spelen is. Ik zie natuurlijk niet altijd wanneer hij moet, soms hoor ik ineens ik heb in mijn broek geplast. Maar goed hoop dat het hier zo goed blijft gaan nu ik hem af en toe even naar de wc stuur.

Ik zou als het zo vaak gebeurd, haar toch wat vaker op de wc zetten. Dus bijv. als ze 2,5 uur niet geweest is haar even naar de wc sturen. En ook al zegt ze dan dat ze niet moet. Gewoon aangeven dat je haar even gaat helpen, om zo te voorkomen dat ze in haar broek plast. Wel gewoon rustig uitleggen en ook aangeven dat je niet boos bent als ze in haar broek plast. Maar wel uitleggen dat ze nu oud genoeg is om alles op de wc te doen. Dit zeg ik in ieder geval nu als hij in zijn broek plast. Niet alleen kan gebeuren en een schone broek aandoen. Wel gewoon op een rustige manier erbij vertellen dat het niet de bedoeling is.

Succes ermee!

Groetjes,
Sandra

@sandra … Sinds het weekend weer begonnen met stickertjes plakken. Net als Tim alleen plas ongelukjes … Ik vraag nu ook regelmatig of ze moet plassen, neeheeeeeeee mam !!!
Ze geeft ook dikwijls aan te moeten en dan gaat ze niet of treuzelt onderweg … ik moet haar er dus echt steeds op attent maken dat ze NU moet gaan plassen anders … Het ging afgelopen halfjaar heel goed maar 4x per dag een ongelukje, dat was voor mij de druppel. Dan heb ik toch zoiets van; we gaan er weer even attent op zijn. Hopelijk pakt zit dan goed op.

Hier precies hetzelfde Esther. Als Tim zegt dat hij moet plassen, dan loopt hij niet zelf meteen naar de wc. Nee, dan moet ik zeggen dan moet je naar de wc. Dus dan gaat hij pas, maar als het aan hem ligt komt hij onderweg nog tig dingen tegen waar hij dan door afgeleid is. Heb hem een tijdje de vrijheid gegeven zelf naar de wc te lopen zonder dat wij mee lopen. Had zoiets van die leeftijd heb je er prima voor. Maar dat doe ik nu niet meer. Probeer hem wel alleen te laten gaan en hij doet ook alles zelf zoals knoop los, broek naar beneden etc, maar loop pas weg als ik zeker weet dat hij zit. Want hij kan gerust met zijn broek op zijn hielen met de wc borstel spelen terwijl hij erg nodig moet. Of met de wcrolhouder of gewoon hangen aan de wastafel en dan in zichzelf staan kletsen.

Raar he hier ook heel lang goedgegaan, maar nu ineens alweer even niet meer. Hij had wel eens een ongelukje. Maar dat was dan 1 keer in de zoveel tijd. Lang niet iedere week, laat staan dagelijks.

Ik wil er niet teveel druk op leggen, want dat schijnt ook niet goed te zijn. Maar probeer hem er toch iets vaker aan te herinneren. Soms staat hij te wiebelen en als ik hem dan vraag of hij moet zegt hij nog gerust nee. Om dan nog geen halve minuut later toch te zeggen dat hij moet plassen.

Groetjes,
Sandra

Jahaa … Fabienne is onderweg ook door tig dingen afgeleid, tegenwoordig vind ze het na vijf uur ook eng in de gang omdat het dan donker is buiten! Ik heb al 500x gezegd dat ze een lampje aan kan doen wat ze normaal ook kan … dan is de gang verlicht, mag ze van mij ook best de gang deur open laten …
(aan/uit spelletjes met lichtknopjes gaan ook heeeeeel gemakkelijk) …

Heb ook gehad dat ze “enkele dagen” een plas ongelukje had en het na een paar dagen weer over was. Nu duurt het duidelijk langer en ach, het zal wel weer voorbij gaan. Ik ben al blij dat het niet steeds een poepbroek is! Die ongelukjes hoop ik niet te krijgen

hahaha aan de wastafel met zichzelf kletsen! Ja, zo grappig … ook het ene moment nee en het volgende moment ja zeggen …

Vervelend dat ze zo bang is in het donker. Hoop ook voor je dat het snel weer over is met de ongelukjes. Het is voor jezelf vervelend om alles op te ruimen. Maar vind het voor hun zelf het meest sneu. Zeker omdat ze het naar mijn mening niet expres doen. Dat merk ik aan de manier waarop Tim zegt dat hij in zijn broek geplast heb. Maar goed we zitten hier geloof ik weer in de positieve spiraal. Gisteren was hij bij mijn ouders, die passen altijd op maandag op. En daar heeft hij vaak wel een ongelukje. Maar ook gisteren niet, dus gaat hier al ruim een week goed.

Groetjes,
Sandra