Omgaan met oudere stiefbroer


#1

zo dat is even geleden voor mij! Laten we het houden op geen nieuws is goed nieuws en gewoon heel druk met andere dingen geweest. Maar nu toch echt weer even een dringende vraag waarvan ik hoop dat jullie er iets op weten.
Ik heb sinds november een hele lieve nieuwe vriend. Hij heeft een zoontje van 9 en het gaat allemaal super. Mijn dochter kan het erg goed met mijn nieuwe vriend vinden en ook naar zijn zoontje vraagt ze regelmatig wanneer ze er niet zijn dus ik maak daar uit op dat zij ook hem graaag mag. Ze vraagt er echt vaak naar. zo van: wanneer komt… weer mama? en als dat dan bijvoorbeeld vandaag is wordt ze heel blij en opgewonden dus niks negatiefs. maar… als ze eenmaal samen zijn speelt het leeftijdsverschil een beetje parten. Zij is 3 en hij is 9. Hij wil spellen spelen op zijn x box die voor haar te moeilijk zijn, maar ze wil wel meedoen en dan irriteert hij zich weer omdat dat natuurlijk helemaal niet goed gaat en roept dat ze van zijn x box af moet blijven en weg moet gaan. . Haar zeggen dat ze niet mee kan doen omdat het te moeilijk is loopt aan haar kant weer uit op een drama want wat hij wil wil zij natuurlijk ook. Aan de andere kant wil hij haar soms weer heel lief met iets helpen wat zij dan weer ZELLUF wil doen en gaat op haar beurt weer uit haar plaat tegen hem. Of zij speelt met iets van hem wat hij dan weer niet wil dat ze daar mee speelt etc etc etc…Zo gaat dat de hele dag maar door. Tot ze weer weg zijn, dan vraagt ze weer wanneer hij aub terug komt!!! Wij zijn de hele dag maar politieagentje aan het spelen en worden er doodmoe van. Krijgen er haast nog zelf irritaties van. Je neemt het toch op voor je eigen kind. Het is natuurlijk nog vrij nieuw voor allemaal, maar ik wil het wel een beetje in goede banen leiden zeg maar. Iemand tips hoe hiermee om te gaan?

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers


#2

Bij twee kinderen van 5 en bijna 2 is het al vaak ruzie over het speelgoed,
dus met 9 en 3 kan ik het me wel voorstellen…

Ik denk dat het het makkelijkste is om met hem af te spreken
dat hij af en toe eens met haar moet spelen, knutselen, tekenen,…
en dan dus niet op de spelcomputer…
En haar dan toch maar wijs maken dat ze niet de hele tijd
met hem hoeft te spelen.
Ze heeft vast genoeg leuk speelgoed om zichzelf te vermaken.

M.


#3

Ik heb niet echt een tip, zou geloof ik ook wat zoeken naar compromissen, eerst iets om samen mee te kunnen spelen en dan weer ieder voor zich. Maar zoals je zelf al zegt, het is een situatie waar iedereen aan moet wennen en zn weg nog wat in moet vinden.
Maar ik wilde je in elk geval geluk wensen in je nieuwe relatie! Geniet daar maar van, en als jullie basis goed is, dan komt het met de kids vast ook wel goed!!!

Groetjes Carolien.

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#4

Wat leuk dat je het geluk weer hebt gevonden.
Het is voor iedereen natuurlijk wennen en dat heeft natuurlijk tijd nodig. Maar als ik jou was zou ik duidelijke afspraken maken. Bv je mag een half uur op de x box je eigen spel en daarna een spel samen doen. En je speelt met je eigen speelgoed en anders vraag je netjes of het mag. Ik zal er nu wel wat strakker/strenger in zijn misschien wel niet leuk maar wel duidelijk voor hun.
En het ruzie maken kun je ook positief bekijken, ze voelen zich wel veilig bij elkaar. Net dat kinderen bij hun ouders doen.