Ohhh jordy gaat zo praten

van middag ging peet even wat halen en zegt tegen jordy tot zooo en jordy totooo hihi
en doeiiii en houdoe (en terwijl we in het westen wonen)

maar ook een boef is het sommige dingen wil ie gewoon niet zeggen tewijl ie het kan, opa en oma bv dat is papa en mama.
Wij hebben in het dorp een een (kareljon weet niet hoe je het schijft) zo’n klok die liedjes speelt, die speelt dus, mijn opa, mijn opa, mijn opa, niemand zo aardig als hij! en dan zegt ie wel opa en gaat er bijstaan lachen. Ook zegt ie al heel lang mama mag ik die! en wijst iets aan wat ie wil, ligt zijn bal in de keuken zeggt ie in eens mama mag ik bal! mijn mond viel open, want verder is het erg veel turks en weet ik veel welke taal maar geen nerderlands hihi.

maar hij gaat nu echt praten zoo leuk. ook gaat ie tellen 1,2.3 huppekeee… ohhh nog een maandje wordt ie al weer twee pfffff

liefs Tries

Gaat hard hé! Hier ook zo’n babbelkous. Soms wordt ik er helemaal gek van! Maar op zich wel goed natuurlijk.

Groetjes Miriam

nou jordy
sofie gaat vandaag naar de ola,luis, paad en kiks kijken
met andere woorden we gaan naar de dierentuin(olifanten, vogels,zebra’s en kikkers bedoelt ze…)

Kussies

Zie je wel dat er zat kinderen zijn die al veel meer kletsen? Ik zat het me al een tijdje af te vragen.
Stephan is namelijk bijna net zo oud als Jordy en Sofie (hij wordt over 2 maandjes 2 jaar) maar hij zegt alleen: Pappa, mamma en bah. Verder niks.
Ook niet in een eigen “taaltje” ofzo.
Zijn er nou meer kinderen die op die leeftijd nog zo weinig zeggen? Ook in mijn omgeving zijn er kinderen van Stephan’s leeftijd en die zeggen ook allemaal al meer (bijv: auto, die, bal, etc.)
Ben benieuwd!! (Stephan’s half-broertje heeft een spraak-stoornis, misschien dat ik er daarom een beetje teveel op let)

Groetjes, Bianca

Op het cb zullen ze waarschijnlijk zeggen dat het wat weinig is, maar ik denk dat hij het toch wel op zijn eigen tempo doet. Je bent vanzelf al de hele dag met zo’n kleintje bezig, samen in boekjes kijken enzo. Meer kun je nu niet doen.

Collega van mij heeft 2 zoontjes, de oudste was ook laat met praten, maar hij zong wel in een keer alle liedjes die oma altijd voor hem zong!
Je weet het dus niet.

Groetjes Miriam

sofie zegt al ietsje langer als jordy meer, sofie is 3 weken jonger als jordy, maar volgens mij hoef je je er nog niet zo druk over te maken hoor.Mijn oude buurmeisje zei helemaal niets, geena mama papa gewoon niets, tot ze 3.5 jaar was en haar moeder riep haar omdat ze iets deed wat niet mocht, prompt antwoorde ze:Mama, ik hoor jou niet ik heb bonen in de oren, nou dan sta je pas met je oren te klapperen, helemaal niets zeggen totdat jezelf volledige zinnen kan zeggen, dat lijkt me frustrerend als moeder

Shannen is een echte kletskous, was het enigste geloof waarbij ze niet achter, maar zelfs iets voor liep op de rest. Een kennis van ons haar kindje is een maand jonger dan Shannen, moet dus bijna 3 worden en die zegt nog steeds bijna niets, maar was met klimmen en klauteren weer haantje de voorste.

Christa

dylan was ook laat met praten terwijl hij het dus ook al kon maar gewoon dacht toedels geen zin hahaha

kaitlyn daar in tegen die praate heel snel,en soms op haar manier de oren van je koppie ahhaha

elke kind is anders en doet het op zijn manier en tempo,het word pas gekker als ze 4 zijn en ze willen nog niet praten.

maar meestal als ze naar een psz gaan leren ze zo snel dat ze binnen een maand heel veeel zeggen en dat je wel ens denk whaaaaaaa hou je mond

groetjes bianca

Oké, ik zal me nog geen zorgen maken om Stephan’s woordenschat, hahaha! Wel erg bedankt voor jullie reaktie’s!
En Armanda: morgen gaan we naar de huisarts omdat we ABSOLUUT een verwijsbrief voor de KNO-arts willen hebben (Stephan heeft nu in 5 maanden tijd 3 keer een oorontsteking gehad en is sinds de laatste 3 maanden non-stop verkouden. Echt om gek van te worden. Zelf vindt hij het inmiddels ook erg irritant dat zijn neusje steeds verstopt zit enzo).
Dan kan die KNO-arts meteen zien of er vocht achter zijn trommelvlies zit. Wie weet heeft dat er, net zoals bij jouw zoontje, ook wel mee te maken.
We wachten het wel af.
Ergens vindt ik Stephan er trouwens wel het type voor om pas wat te zeggen als hij hele zinnen kan maken! Eigenlijk deed hij dat met lopen ook: hij liep pas met 19 maanden, toen hij zeker wist dat hij het ook kon!

Groetjes, Bianca

Niks zo verschillend als het tempo van de spraakontwikkeling. Eva zei toen ze een maand of 8 was al lamp hihi En echt alleen maar tegen lampjes en wijzen daarbij. Maar het woordje lamp is pas nu weer na 10 maanden opgedoken, ertussenin heeft ze alleen maar arabisch gebrabbeld. En nu ineens zegt ze sinds een maandje van alles, dag poes, 12hoppetee, vijf zes zeven, boterham pakken, fles pakken, speen pakken, dat soort dingetjes. En iedere dag leert ze dingetjes bij. Tis zooooo’n lief gehoor!

Geniet er allemaal van

Groetjes, Els

je hoeft je echt geen zorgen te maken het ene kind is sneller dan de ander, jordy gaat ook nu echt pas praten het was wel papa en mama en poes en wat kleine dingen maar vaak zei hij iets 2 of 2 keer en daarna nooit weer. dit is wat kinderen gemiddeld doen en zijn ze nog iets later hoeft er nog niets aan de hand te zijn.

Globale normen:
12 maanden Gevarieerd melodieus brabbelen.

18 maanden Het kind kan een paar woordjes zeggen, al is de uitspraak nog niet goed.

27 maanden Het kind kan af en toe twee woordjes combineren tot kleine zinnetjes: Mama moe of Die ook. Nog steeds veel uitspraak-fouten.

36 maanden Het kind maakt langere zinnen (vier woorden en meer). Meer dan de helft van wat het kind zegt is verstaanbaar voor vreemden.

Liefs Tries

Ps sofie over een paar weken praten wij eens even onder 4 ogen…hihi

Lucas zegt ook nog niet veel woordjes. Alleen mama, papa, opa, otoooo (auto ja), Juanita (je snápt het niet!! Maar de hond spreekt ie wel bij naam uit!), ja, dag, haooo (hallo), dat was het. Papa en mama worden nogal eens door elkaar gehaald. Als je vraagt waar is je neus, dan zal hij er niet naar wijzen, maar hij weet wel waar zijn neus zit. Toch is hij gemiddeld, zei mevrouw van het UMC, dus daar ga ik dan wel van uit. Hij brabbelt wel veel hoor, maakt veel geluidjes. Bianca, ik snap je ongerustheid heel goed hoor, hoewel het minder is nu, maak ik me ook bij vlagen ongerust en niet alleen ik hoor, Marcel ook. Lucas wordt 8 juni 2 jaar. Je kind is niet de enige dus!

Zo weer op naar een heldendaad, zoefff SuperMoooo

Ik denk dat het er inderdaad mee te maken heeft dat het ene kind hier weer sneller in is en het andere kind weer met iets anders.
Over de rest van Stephan’s ontwikkeling maak ik mij ook totaal geen zorgen.
Hij heeft bijvoorbeeld van die foam-dieren in bad die hij op de muur kan “plakken”. Van olifanten tot krokodillen en kamelen. Ik geloof wel 20 soorten ofzo.
Gisteren zei ik tegen hem: waar is de eend? Nou, dat wist hij natuurlijk wel. Op een gegeven moment vroeg ik ook waar de krokodil was en de kameel etc.
Die had ik OOIT (lang geleden) een keer bij naam genoemd dus ik vond het stiekum al een beetje gemeen van mezelf omdat hij die natuurlijk nooit wist aan te wijzen.
Dat DACHT ik dus! Maar meneer wist feilloos alle dieren aan te wijzen die ik opnoemde. Tsja, eventjes onderschat dus !
Verder is hij vaak erg bezig met kleine priegel-dingetjes. Kijken hoe dit werkt en wat dat schroefje daar moet, en: hé, wat zit er aan dat ding, etc.
Hij weet vrij snel hoe dingen werken enzo.
Verder weet hij inderdaad wel waar zijn neus zit en wijst hem ook aan, net als zijn ogen en oren etc.
Hij begrijpt ons in ieder geval erg goed. Daar vergis ik me nog weleens in omdat hij niet terug praat. Dan denk je (onbewust) weleens dat hij je niet begrijpt. Maar dat is dus niet zo. Hij begrijpt het prima (alleen LUISTEREN…hahahahaha!!!)
O ja, gisteren wees hij een varken aan en probeerde hij ook te “knorren” als een varken! Dus, het komt allemaal wel goed.
Alles op z’n tijd, toch!

Groetjes, Bianca

ohhhhh maar dat is ook zo vaak het probleem we denken maar als ze het niet zeggen dan snappen ze het niet, zeg dat nooit want ze snappen zoooo veel, van de week heb ik het met peet over kussjes, jordy komt even later helemaal uit zich zelf me een kusje geven…

douche heeft hij nog nooit gezegt wij zeggen dat ook nooit, we hebben het altijd over bad, ik zeg vanavond tegen peet ik ga met jordy zo naar de douche, jordy groote ogen mama bad douche? zegt hij, ik bedoel maar… ze snappen meer dan wij denken ookal praten ze niet

Tries

Hahaha! Zo gaat dat bij ons dus ook! Het woord “koekje” spel ik tegenwoordig al, zodat hij het niet verstaat, anders rent hij meteen naar de kast.
Net als met in bad gaan: zodra hij toevallig het woord bad hoort staat hij al onderaan de trap!
Wel grappig hoor, je moet alleen inderdaad wel oppassen met wat je zegt.

Groetjes, Bianca