Ogen test bij cb was niet goed

hallo,
ilona is nu voor de laatste keer bij het cb geweest.
nu is ze 3 jaar en 10 mnd.
met de ogen test deed ze het heel goed, alleen ze kwam niet echt ver.
nu heb ik een verwijzing mee gekregen voor de oogarts.
dit stond op de verwijzing.
vo d 0,25 en vv s 0,4 er er stond ook plus onvoldoende.
weet iemand wat ik hier uit kan op maken.
is dit erg slecht of valt het nog mee?
ik weet dat ik de oogarts moet afwachten, maar ik weet uit ervaring dat dat nog wel twee maanden kan duren voor dat ze daar terecht kan.
groetjes henny

Hebben ze je niet gezegd wat het betekent dan? Of heb je er niet naar gevraagd? Volgens mij betekent plus onvoldoende dat het zicht van dichtbij niet goed genoeg is. Dat is normaal bij kleine kindjes. Toen ik 3 / 4 was had ik ook een bril voor dichtbij. Nu heb ik min-glazen, een bril voor veraf. Maar ik zou gewoon nog even bellen met het cb en vragen of je alsnog uitleg kunt krijgen.

Groetjes Natasja

Als je eerder bij de oogarts terecht wilt kunnen (en logisch want je wilt zekerheid over de gezondheid van je kind, zeker nu ze bijna naar school gaat), kun je je zorgverzekeraar bellen of die aan wachtlijstbemiddeling doet. Of bijv. vragen of de huisarts de afspraak voor je wil maken. Dat wil nogal eens schelen.

Groetekes, Sje

Mijn zoontje had zowel bij de test van 3 jaar als bij bijna 4 jaar dat hij het vijfde regeltje niet altijd goed kon zien. We hebben ook een verwijzing gekregen naar de oogarts waar we vanmorgen zijn geweest.
Zij vertelde mij dat kinderen geboren worden met +2,5 en dat dat in de loop van de tijd naar de 0 gaat, met doorschieters naar de -. Ze heeft eerst wat testen gedaan en toen kreeg hij druppeltjes. Na een half uurtje wachten moest hij zijn ogen laten meten. Alles was goed, behalve dat hij cilinders had van 1.75 en 2,5. Door die cilinders zou hij straks bij het lezen van letters moeite kunnen hebben om sommige letters van elkaar te onderscheiden. Hij krijgt dus een brilletje.
We willen niet dat hij bij het leren lezen daardoor een achterstand krijgt wat langzaam zal gebeuren. Hij is zo actief en leergierig in het leren en herkennen van cijfers en het kloklezen dat ik het ontzettend zonde zou vinden als hij ongemakken zou ondervinden bij het leren lezen en daardoor bijvoorbeeld een knauw krijgt in zijn zelfvertrouwen.

Nou weet ik eigenlijk nog niet wat ik van een bril moet vinden op zo’n jonge leeftijd. Ik vind het niet erg dat hij een bril an sich moet, want ik heb er ook eentje, maar hij kan zo roekeloos zijn en onstuimig. Ben bang dat ik straks iedere keer de bril moet laten maken. Zijn er mama’s die nog tips hebben? We willen hem namelijk niet met de bril buiten laten spelen de eerste tijd en alleen voor school of tv gebruiken. Of is dat geen slim idee?

We hebben hem ook meteen getest op kleurenblindheid omdat mijn vriend en ik dat beiden zijn. Daarvoor slaagde hij met vlag en wimpel. Hij zag de cijfers nog beter dan ik .

Wij konden eigenlijk heel snel terecht bij de oogarts, binnen een week of 2.

bedankt voor de reacties.
de arst zei alleen dat het niet goed was en schreef de getallen op voor de brief naar de huisarrts, daarvan weet ik het dan.
eigenlijk ook niet verder gevraagd, maar thuis had ik toch zo iets toch even kijken wat andere er over zeggen.

mijn oudste dochter bijna 6 had een lui oog, maar dat is toch weer wat anders.
lijkt mij.

bij de oog test van 3 jaar moest ze ook een keer terug komen omdat het niet helemaal goed was en bij de tweede test ging het wel goed.
maar nu zag je ook dat ze er moeite mee had.

opzich als het moet vind ik het ook niet erg, lijkt me wel lastig met spelen en stoeien. gelukkig is ze niet zo wildebras.
ik weet nog wel dat mijn oudste 3 mnd moest wachten dat ze terecht kon bij de oogarts.
en dan zijn er ook nog drie ziekenhuizen waar ik naar toe kan.
maar zal eens aan de huisarts vragen als ik morgen de brief breng hoe het sneller kan.

ik zal het eigenlijk niet weten als ze een bril hebben dat die dan altijd op moet blijven, misschien gewoon vragen bij de oogarts wat het beste is.

ik vraag me eigenlijk af worden ze ook vergoed bij kinderen, of moet je een deel zelf betalen, mijn man krijg dan geld terug van de verzekering.

groetjes henny

Die vergoeding moet ik ook even nazoeken. Weet ik ook niet zeker, is bij iedere verzekering weer anders. Ik krijg mijn bril ook tot 500 euro vergoed per 24 maanden. Zal het er straks eens op nalezen.

Ben ook benieuwd wat voor modelletjes ze voor die kleintjes hebben. Hij wil zelf een stoere drakenbril hahahaha, weet niet of ik daar zo blij mee ben als ze die uberhaupt wel hebben

ik heb de vergoeding net nagekeken, mijn meiden zijn alleen basis verzekerd. en word niet vergoed.
ik heb mijn verzekering gebeld en vanaf 2011 zijn ze extra verzekerd ook tandarts, en het kost niks extra tot 18 jaar.
dus waarom niet extra verzekeren.

quote:
Onze Thijs is tijdens het 3 jarig consult gezakt voor de ogentest. En kon idd as 2 maanden later bij de oogarts terecht. Na het bezoek aan de oogarts krijg je -weer eens 6 weken later- een afspraak bij de orthoptist. Daar krijgt ze de druppeltest en die geeft pas echt uitslag.. daarna kun je pas opzoek naar een bril!! Tis echt een ellende en lang wachten!! Omdat wij het ook gewoon wilde weten zijn we naar de opticien gegaan. Die meette zijn ogen op +5.5 We wisten dat we er niet echt van op aan konden, maar op die manier wisten we in elk geval dat thijs niet zijn kont tegen de krib had gegooid tijdens die ogen test...... Uiteindelijk was de uitslag na de druppeltest +8.5 en +7.5 en had/heeft ie zijn bril super nodig!!! En dat alles terwijl wij nooit iets gemerkt hadden!! Achteraf wel natuurlijk...

Achteraf wel zeg je.
Waaraan had je het dan aan kunnen zien komen?

M.

Vanmorgen voor mijn zoontje en mezelf een nieuwe bril uitgezocht. We hadden het even nagekeken en hij krijgt ook tot 500 euro per 24 maanden vergoed. Dus dat is hartstikke mooi. We hebben echt een heel leuk modelletje uitgezocht, het stond hem zo wijs!!
Wat blijkt, hij en ik hebben bijna exact dezelfde sterkte aan cilinders in onze ogen en aan beide kanten bijna evenveel en de cilinders zijn ook hetzelfde gedraaid. Apart.
Zelf ook een mooie bril uitgezocht met verwisselbare pootjes. Ben er blij mee. Hoop dat hij er een beetje aan kan wennen.

Dank je wel Bakmama
Duidelijk verhaal inderdaad.

M.