Oei ik groei boek

Lieve schatten, waarom blijven jullie toch zo denken dat je kindje alles wat opgesomd staat in het oei-ik-groei-boek ook echt moet kunnen??? Het is al vaker uitgelegd hoe het zit met die lijstjes: er staan alleen maar mogelijkheden in wat een kindje evt. zou kunnen maar het is afhankelijk van de interesses en de talenten van het kindje. Er staan in dat boek inderdaad erg extreme gevallen maar je zult maar moeder zijn van zo’n extreem gevalletje, dan kun je wel gerustgesteld worden als in het boek staat dat het in uiterste gevallen mogelijk is dat je kind bij 6 maanden al hinkelend door het huis loopt!

Dus als je inderdaad maar blijft denken dat je kindje bij elke nieuwe sprong heel die lijst moet kunnen, dan is het oei-ik-groei-boek inderdaad een walgelijk boek waar je niks aan hebt.

Als je het begin van het boek goed leest en die lijstjes alleen maar gewoon puur informatief leest wat er evt. in die betreffende periode mogelijk is, is het boek al veel minder walgelijk.

En sprongetjes, daar komt geen enkel kind onderuit of je het boek nou walgelijk vindt of niet.

Groetekes, Sje

Maar Sje, dat snappen wij natuurlijk ook wel! Dat een kind niet al die 50 dingen moet doen! We zijn natuurlijk niet helemaal dom he? Ik snap echt wel dat je er dingen uit kunt pikken, niet dat het een programma is dat voorschrijft wat je kind moet kunnen rond een sprong. Dat zou wat zijn, dan zouden alle kinderen dezelfde robotten zijn! Ik dacht dat je ons wel iets slimmer in zou schatten…Je bedoelt het vast niet zo, maar ik voelde me een beetje beledigd,alsof we allemaal met dat boek in de hand af staan te vinken wat ons kind wel/niet kan. En dat we dan teleurgesteld zijn als ze niet op een potje kunnen! Ik pakte het boek toevallig n.a.v. dit topic, ik lees het normaal niet eens, laat staan dat ik het als leidraad voor Eva gebruik!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Hier ook geleend… en persoonlijk vind ik dit als ik het zou kopen een dure miskoop. Goed dat je kind in een sprong kan zitten ok… dat geloof ik wel. Dat het in de ontwikkeling bezig is… blablabla dat geloof ik zeker… gelukkig blijven ze geen baby die alleen huilt -poept en drinkt en soms slaapt

Maar verder deel ik graag mijn mening en tips/adviezen/ideetjes met jullie op dit forum dan dat ik na het raadplegen van oei ik groei gerust gesteld ben…

Kijk, een fijne discussie!

Dan wil ik mijn mening natuurlijk ook even kwijt!

Ten eerste vind ik dat babies, kinderen, opvoeden geen exacte wetenschap is. Daarom is er geen boek, schema, bureau die alles weet en echt de waarheid in pacht heeft. Dat merk je hier op ikkeben toch ook, iedereen vertelt haar (zijn ) verhaal en je pikt eruit wat je wel denkt te kunnen gebruiken.

Zo doe ik dat met Oei ik groei ook. Samen met mn moeder, schoonzus, vriendinnen en het forum pik ik overal uit wat ik weten wil en doe het lekker op mn eigen manier. Uiteindelijk vertrouw ik boven alles toch op mn ‘moedergevoel’.

Het fijne van hier is inderdaad 9 van de 10 keer even je verhaal kwijt te kunnen. Als ik inderdaad een topic over slapen of schema’s zie, bemoei ik me er na een paar keer niet meer zo mee, omdat dat bij Nora best lekker loopt. Verder vind ik het ook leuk om mee te denken met topics waar ik zelf niet echt mee te maken heb en zeker om herkenbare problemen of stappen te bepraten! daar is een forum voor, natuurlijk!

Maar ik geloof dat Lisan gewoon een tip wilde geven, voor het geval je niet het antwoord vindt dat je wilt. En Lisan, dat je zelf niet vaak onzeker bent, is alleen maar hartstikke fijn. Dat neemt niet weg dat het soms prettig is om hier twijfels, vragen of verhalen in te brengen, ja toch?

Liefs, Liske

Lilypie - Personal pictureLilypie

Ik ben het met sje eens en ik denk dat heel veel mensen de eerste bladzijden van het boek NIET gelezen hebben want dan wordt je al een stuk wijzer
Nu heb ik het geluk dat ik me totaal niet zo snel onzeker laat maken over de opvoeding van dylano maar dat komt natuurlijk ook doordat i ker bijna 1 van 19 heb en als ik zie wat voor heerlijke meid dat dat is denk ik tot nu toe zo verkeerd heb ik het niet gedaan.
maar ik heb heel lang de drie R’s gebruikt misschien ouderwets maar wel efficient
etenstijd is etenstijd en dat is dus niet iedere dag verschillend slaaptijd is slaaptijd. als ik twegenwoordig zie dat kindjes van 2 of 3 jaar pas om half 9 op bed liggen dan denk ik waar ben je mee bezig. madelon lag toen ze 6 was nog om 7 uur op bed, met een hoop geprotesteer van haar kant mijn vriendinnetjes hoeven dat ook niet, jammer dan zij was de volgende dag uitgerust. dus ik zeg altijd ga voor de 3 R’s en niet alleen in het eerste jaar

Liefs Michelle

Oké Rainbow, zal straks als ik thuis ben eens ff kijken…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ben het helemaal met je eens Michelle. Ik gebruik Oei ik groei als leidraad niet als vuistregel en ondertussen ben ik zoals ik dat noem consequent flexibel. Oogjes wrijven is naar bed, maar dat kan de ene dag om 11.00 zijn en de andere dag om 10.30. Geen uitlopen van uren dat ook weer niet. Zo weet ik en Morgan waar ik aan toe ben. Eten is ook op dezelfde tijdstippen en hier is het ook om 19.00 naar bed met elke dag hetzelfde ritueel. Op zich geeft het geen problemen, maar als ze die wel geeft dan pak ik het boek en dan weet ik hoe laat het is. Ik vind het zeker geen miskoop, maar ik zit er ook niet de hele dag in te lezen. En ik kijk en luister heel veel naar Morgan, zoals gister dat ze echt heel moe is de hele dag, dan hou ik me niet aan ritmes en schema’s maar gaat ze gewoon slapen, Dan eet ze maar wat minder maar dan heeft ze het nodig. En dat mag. Vandaag slaapt ze beduidend minder weer, maar dat betekend dat ik het gister goed ingezien heb. Net als brood dat is geen lolletje nu. Nou ja dan maar minder brood. Vanmorgen had ze 3/4 op das al meer dan de laatste dagen en niet met jam maar met smeerkaas. Ze begon heel enthousiast, maar na 3/4 deed het blijkbaar toch pijn en wilde ze niet meer. Prima dan drink je maar wat extra melk. Eten komt wel goed. Ik hoorde gister van me ma dat ik met 1 jaar niet alleen maar 4 tanden had nog, maar dat ik tussen mijn 2e en 3e jaar een jaar lang na elke hap alles uitkoste. Ik dreef haar tot wanhoop tot de ha zei als ze honger heeft komt ze wel en als ze maar drinkt en ik was brood en brood mager. Nu eet ik alles en zonder probleem. Dus als morgan niet wil dan niet, ik ben ook groot geworden.

Groetjes,

Michèle

@Rainbow, het was absoluut niet beledigend bedoeld, dus excuses dat je het zo opgevat hebt.

Maar ik lees hier zo regelmatig dat mensen het boek niks vinden omdat er onwerkelijke lijstjes in staan wat kinderen van bepaalde leeftijden allemaal moeten kunnen en dat wilde ik even rechtzetten. Net wat Michelle schrijft, het staat uitgelegd op de eerste bladzijden van het boek en het lijkt erop dat niet iedereen juist die belangrijke bladzijden leest.

Ik zal je eerlijk vertellen dat ik ook niet het hele boek gelezen heb. Ik ging zelfs niet op sprongetjes zitten wachten met het boek in de hand. Ik ben een hele nuchtere moeder wat dat betreft. Zodra mijn kinderen ineens anders dan anders waren, haalde ik het boek erbij, keek of ze in een sprongetje konden zitten en als ik daar meer over wilde weten ging ik evt. nog naar het bijbehorende hoofdstuk.

Als ik een kwart van het boek gelezen heb is het veel. Dus het is niet zo dat ik het als een soort babybijbel zie, maar zeker dat sprongetjesschema en de uitleg in dat eerste hoofdstuk over wat zo’n sprongetje nou inhoudt, daar heb ik heel veel aan gehad.

En als ik zie wat er hier aan topics opgestart wordt met “mijn baby slaapt ineens minder”, “mijn baby jengelt zoveel de laatste week, niks is goed”, “mijn baby weigert te drinken” die vrijwel altijd terug te voeren zijn op sprongetjes, dan zou er wat mij betreft, zeker door de kraamzorg en het cb wel wat meer aandacht besteed worden aan die sprongetjes.

Groetekes, Sje

Ik kreeg het "oei ik groei "boekje destijds. Ik ben niet zo van dat soort boekjes, want immers geen kind is gelijk. Maar bij een lastige paar dagen pakte ik het er eens bij en ja hoor een sprongetje. Ik las de eerste bladzijden overigens wel, hierin word ook een en ander wel duidelijk. Het is niet zo dat ze bij een bepaalde leeftijd dit of dat kunnen, maar dat ze bij een bepaalde leeftijd nieuwe vermogens leren/kunnen. Welke kant je kleine hummel hiermee opgaat ( lopen, kruipen, grijpen enz ) ligt geheel aan het interesse van de kleine hummel zelf.
Ik was dus ook een mama die het boek alleen erbij pakte als er een hangerige periode was aangebroken. Een hele geruststelling voor ons dat het dan weer om een sprong bleek te gaan. Daarmee vond ik het een tof boekje, want het stelde ons als jonge ouders gerust. Het hoorde erbij en er was niks mis met ons kleintje en ipv me zorgen te maken of de wanhoop nabij te zijn, kon ik met deze wetenschap even volhouden en er begrip voor opbrengen. Nou dat scheelde veel voor ouder en kind.
Wat betreft de zoekfunctie… Deze wil het soms inderdaad wel erg precies, maar aangezien ik hier al een tijdje ben, zoek ik dan ook meestal naar 1 specefieke topic. Er word hier ook vaak verwezen naar de zoekfunctie, maar dan is meestal de nieuwe topic al gestart he. Daarbij is het natuurlijk ook soms lastig als er topics van 5 jaar geleden boven komen drijven, soms heeft men dan wel de zoekfunctie gebruikt maar zijn er een aantal mensen niet meer op ikkeben actief die destijds hun antwoorden gaven. Neemt trouwens niet weg dat ik soms ook vind dat de zoekfunctie beter benut had kunnen worden.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Gewijzigd door - Asje op 13 Jul 2009 12:36:47

@Michelle: geloof me ik heb de eerste blz. gelezen.
daarom ook heb ik zoiets van: ik kijk altijd NA zijn sprong wat hij al wel en niet kan. en soms kijk ik ook vooruit om te kijken wat er eventueel zou kunnen komen om er zelf wat op te letten zeg maar.
alleen klopt het boek hier tot en met 4 maanden wel en vanaf 6 mnd eigenlijk niet meer.
en daarbij iets uit de winkel kan bij mnd 6 staan maar er staat ook duidelijk vermeld: het kan ook zijn dat ze het pas maanden later eigen maken.
amen

[img]http://lilypie.com/pic/090617/Yqux.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://m1.lilypie.com/n5BMp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

Ok, is goed hoor Sje! Dacht even dat je ons een stelltje sukkels vond die dat boek steeds zaten na te pluizen!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Welnee, ik vind jullie helemaal geen stelletje sukkels. Sterker nog, zou niet goed zijn als je dat boek helemaal van buiten zou leren.

Als ik jullie een stelletje sukkels zou vinden, dan had ik wel geschreven “Jullie zijn een stelletje sukkels”. Zie je, da’s veel duidelijker!

Groetekes, Sje

@ Michelle: Nog even een reactie op wat je zegt over die kindjes die pas om half negen gaan slapen. Niet alle kinderen slapen de klok rond, toch? Als je kindje nu pas om 7u30 moet opstaan elke dag, maar slaapt maar 11u per nacht en nooit langer, moet je ze dan om 19u in bed steken en elke dag opstaan om 6u?
Als ze wel lang slapen en je moet ze zelf wakker maken elke morgen omdat ze te laat in bed liggen, dan heb je wel gelijk hoor.

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

@sophie ze hoeven ook geen 12 uur te slapen in bed mar dylano is ook wle is om 6 uur wakeer en gaat dan gezellig liggen spelen tot 7 uur hij slaapt ongeveer 11 uur per nacht maar ligt er wel 12 of 12 1/2 in. Ik slaap ook niet altijd meteen als ik in bed lig en ik ga er ook niet altijd gelijk uit als ik wakker ben warom moet dat bij kinderen anders? mijn dochter mocht altijd nog even een boekje kijken of lezen(toen ze dat kon) en na een half uurtje ging ik dan naar der toe dat het weg moest. maar dat halve uur had ze al wel gerust

Ik zie hier genoeg van die kleine dreumessen om half 9 nog op straat en daar kan ik het echt niet mee eens zijn maar dat is iedere zijn eigen keus en mening

Liefs Michelle

Ik steek ze hier om 20u in bed, tot ze naar het kdv moet, dan zal het iets vroeger worden, waarschijnlijk 19u30. Ik vind wel dat je gelijk hebt hoor, bij kleuters en lagere schoolkinderen. Maar nu op vier maand gaat dit niet altijd natuurlijk, want spelen in bed doet ze nog niet. Wakker = uit bed! En in bed voordat ze moe is 's avonds, is ook nog geen succes.
Een tijdje geleden liepen we 's avonds om 22u over een braderij (Noa lag lekker in bed op logeerpartijtje bij oma!) en dan zie ik daar zoveel ouders met baby’s op de arm, in al dat lawaai. Dan denk ik toch ook soms, waar ben je mee bezig.

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Dat heb ik ook hoor. Laatst was het hier TT en dan is er ook altijd feest in de stad met allemaal bands enzo. Lopendaar ook gerust ouders rond in die herrie met hun kleine baby in een draagzak en dan denk ik ook: je denkt echt alleen maar aan jezelf en niet aan wat het beste is voor je kind. Ongelooflijk.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

@sophie dat werkte hier met 4 maanden ook niet hoor en met 6 ook nog niet maar ik lees je stukje en je weet precies wat ik bedoel

Liefs Michelle

Haha heerlijk he Mriek die TT. De buren hadden Jens ff mee om motoren te kijken, dus die waren ook pas om 21u weer. Ventje was total loss, maar gelukkig heeft hij er inmiddels wel de leeftijd voor dat hij 't (redelijk) aankan. Volgende dag was hij er nog vol van.
Wel jammer dat we het weekend zelf er niet waren, anders hadden we hier (HGV) bij een viaduct motoren kunnen kijken .

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Dus jij woont ook in het mooie Drenthe, Marlala? Leuk! M’n vriend gaat altijd naar de races op zaterdag en de nacht ervoor de stad in. Ik heb er niet zoveel mee, maar het geeft wel altijd lekker sfeer. Vind het bij een ouder kindje ook niet zo’n ramp hoor, dat ze iets later op bed liggen en lekker even meegaan. Maar echt, ik zag dus zo’n kleine baby nog…dan ben ik haast geneigd er iets van te zeggen. Maar ja, ieder kent z’n eigen kind het beste en wie weet trekt zo’n kind dat hartstikke prima en wie ben ik? Dus hou ik wijselijk m’n mond en denk er toch stiekem het mijne van…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hahaha, ja drenthe idd. Ben wel import hoor, hihi, woon er sinds 2006.

Sja wat sommige mensen met hun kindjes doen, moeten ze zelf weten, maar idd, ook ik heb daar wel eens andere ideeen over

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker