Oefening om te gaan zitten/staan

jaja…het is weer zover…waarschijnlijk maak ik me weer eens te druk…
volgens het schema( en dus de gemoederen hier) moet ruben al zelfstandig gaan zitten en staan…en dat kan ie dus nog niet…
wat staan betreft doet ie al wel pogingen maar wat dat gaan zitten betreft…helemaal niets…
…is dat normaal en weet iemand van jullie daar ook oefeningen voor?
als ie op rug ligt trekt ie zich wel aan mijn vingers op maar zelfstandig bakt ie er nog helemaal niks van…
ik zit nu dus weer met een gevoel van ik-doe-het-vast-niet-goed…
ruben moest maandag ook al naar het bureau en daar zeiden ze ook al dat ie met een maand toch echt zelfstandig moet gaan staan enzo…zo niet dan moet er weer fisio aan te pas komen…
hopelijk heeft iemand een paar goede oefeningen zodat we er eens even flink tegen aan kunnen en dat we iedereen ff een flink poepie kunnen laten ruiken…!!

groetjes!!

karin

Hallo,
Kan je kindje nog niet zitten of blijft hij niet zitten. Want als hij wel kan zitten zou ik hem b.v. in de box zetten, grote knuffel erachter. Voor het geval hij wel achterover valt en dan op de rand van de box blokjes of ander speelgoed zetten. Zo probeer je hem uit de tent te lokken om te gaan staan.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Gr Egberta

Lilypie First Birthday tickers

als ik hem neerzet blijft hij zitten…das geen probleem…
zelf gaan zitten vanuit ligstand…dat kan ie nog niet…
ik weet ook wel dak me waarschijnlijk weer eens te druk maak maar goed…

dat met die blokjes op rand van box lijkt me een goede oefening om te gaan staan…ook prima…heeft ie ook nog niet onder de knie…

groetjes!

karin

Dylano gaat ook niet vanui ligstand zitten hoor, ook nooit gedaan zulke goede buikspieren heeft hij niet

Hj doet het vanaf zijn zij, kan niet uitleggen hoe hij dat deed. En vanuit kruipstand.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

dat doet ruben ook niet…
ruben is eigenlijk best rustig wat bewegen betreft…
als ie slaapt ligt ie ook mooi rustig…je hoort van iedereen dat ze de kids wel 3 keer goed moeten leggen s’nachts…dat hoeft bij ruben niet.
ruben is ook geen buikligger en rollen doet hij ook niet zo veel( hij kan het wel maar vertikt het)
kruipen doet ie ook niet, hij is een kontschuiver( om het zo maar eens te noemen)
dus zal ie, om te gaan staan, eerst op zijn knieen moeten komen…
ach waarschijnlijk maak ik me weer te druk…maar als ik dan hoor en zie dat andere kiddies drukker zijn kwa bewegen en dan allemaal hoor wat ie eigenlijk al “moet kunnen” maak ik me toch een beetje ongerust eigenlijk…
stappen doet ie wel keurig, wel aan 2 handen( soms aan 1 hand)
…misschien maken wij het hem wel te gemakkelijk…dat kan ook nog…
kortom…een paar handige tips om dit allemaal aan hem te kunnen leren zouden welkom zijn…

karin

Seth is ook nooit zelf gaan zitten.
dat kwam pas toen hij zich op kon trekken in de box, en dat liet hij zich zakken en zat hij (hij trok zich dat op vanuit dat hij op zijn buik lag).
Enfin… qua optrekken in de box, heb ik wel eens een keer met Seth ‘getraind’.
D.m.v hem goed bij de speilen van de box zetten en zijn handen op de goede plek vastzetten, voeten tegen de speilen, en soort van voordoen het hem hoe het moet.
Soms legde ik ook een speeltje op het randje, en dan wilde hij zelf omhoog, en moedigde ik hem natuurlijk heel hard aan!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
En verder natuurlijk niet TE druk maken, het komt wel goed!
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Ook onze Sam doet dit niet vanuit de buikligging. Wel vanuit de zijn zij rollen, waarschijnlijk net zoals Dylano.

Gaat hij Ruben wel gewoon zitten vanuit een andere stand?

Niet aan jezelf gaan twijfelen hoor. Het bureau ziet Ruben maar 5 minuten in
de …(anderhalve maand?!) Als Ruben verder gezond is, is er toch niets aan de hand?
Alles op zijn tijd, denk ik dan.

Ook onze Sam doet dit niet vanuit de buikligging. Wel vanuit de zijn zij rollen, waarschijnlijk net zoals Dylano.

Gaat hij Ruben wel gewoon zitten vanuit een andere stand?

Niet aan jezelf gaan twijfelen hoor. Het bureau ziet Ruben maar 5 minuten in
de …(anderhalve maand?!) Als Ruben verder gezond is, is er toch niets aan de hand?
Alles op zijn tijd, denk ik dan.

ruben doet helemaal nog geen pogingen om te gaan zitten…verder is hij kerngezond…gelukkig!
mijn man zegt ook al dak me weer veel te druk maak en dat het allemaaal vanzelf goed komt…
ik heb me er maar een beetje bij neer gelegd…en anders komt de fisio maar een keertje hoor…is ook geen ramp…

p.s @ jol1…volgens mij is je ticker te groot…zou je die iets kleiner willen maken? dat leest iets prettiger

groetjes!!

karin

Staat hij wel als je m helpt?
Dus twee handen vastpakken, en helpen om te gaan staan.
En dan natuurlijk even wat stapjes doen!
Als hij dát leuk vindt, wil hij vast vaker en meer

M.

@ Karin,
Ik heb 'm aangepast. Ik weet niet hoe ik 'm kleiner moet maken, dus toch maar
weer via lilypie.com

Lilypie Tweede Ticker

@ marsel…ja dat doet ie wel …
ik geef hem 2 vingers en hij trekt zich zelf omhoog…
als ie ligt trekt ie zich omhoog tot zit…en als ie zit trekt ie zich omhoog tot staan…

groetjes!

karin

lijkt wel of je mijn kindjes omschrijft.
lieke heeft ook nooit niks gedaan haha ook met blokjes op randje van box geoefend en ineens kon ze het.
pas toen ze ging lopen kon ze ook zelfstandig zitten, staan.
kruipen of billenschuiven heeft ze nooit gedaan.
en mirte nu bijna 11 mnd precies hetzelfde. doet alles aan mijn vingers maar zelfstandig ook niks.
als ik ze neerzet blijft ze keurig zitten! Maar ik weet het van de oudste dat dat echt wel op zijn pootjes terrecht komt. alles op eigen tempo. lieke liep trouwens met 14 maanden
en als je de oudste nu ziet! rennen etc alles prima hoor!

dus ik zou je echt niet te druk maken

Groetjes Gytha

Hoi Karin
heb wat fysio oefeningen voor je die ik bij Emma heb gebruikt, werkte bij haar erg goed!
Maar ze hoeven ook niet vanuit rugliging recht op omhoog te komen hoor! ze mogen gewoon een betje naar de zijrollen en dan omhoog komen.

als je de tipd wilt hebben, mail me even dan stuur ik ze je toe.

Groetjes gidget

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Hoi Karin,

Rens is ook nooit van lig naar zitstand gegaan. Die ging pas zelfstandig zitten toen hij z’n eigen kon optrekken. Probeer hem uit te dagen met leuke dingetjes op de rand van de box. Ik had zo’n speelkleed met bogen en speeltjes eraan. Die speeltjes heb ik eraf gehaald en aan de rand van de box gehangen. Als rens op de grond was dan zette ik ook vaak leuke speeltjes op de salontafel en op de bank. Verder zou ik hem ook veel laten oefenen met optrekken aan jou handen om zijn spieren sterk te maken. Rens die tijgerde altijd maar die is met 12 maanden toch nog gewoon gaan kruipen. Klinkt stom maar ik ging gewoon zelf veel kruipen waar hij bij was en dat wilde hij dn nadoen.

groetjes Ramona

het gaat al ietsje beter!
hij trekt zich nu op aan de spijltjes van zijn ledikantje…met behulp van mijn vinger komt hij met moeite tot staan…
heb ik me weer voor niks zo druk gemaakt…

groetjes!

karin

ehm
nou
Rico ging ineens staan toen ik favorite dingen boven op de box legde (de box staat tegen de muur zeg maar, dus tussen de boxrand boven en de muur kon ik dan wat opleggen)
b.v. de afstandsbediening of een telefoon wat hij helemaal geweldig vond.
het leek alsof rico dacht: IK MOET EN IK ZAL!!! dat ding hebbe!!!
en ja hoor op den duur stond hij.
met zitten ging het wat anders
in het zwembadje namelijk, daar ging hij ineens zitten.
hij lag op zijn buik, duwde zijn knieen eronder en ineens zat hij!
natuurlijk heel veel toejuichen en dan gaat het vanzelf.

Een ding moet jij je uit je hoofd halen, JIJ DOET NIKS FOUT!
een kind is eraan toe, of een kind is er niet aantoe.
je kunt het alleen blijven stimuleren door b.v. wat ik net zei of door de tips van de andere mama’s.
het is voor hem alleen maar frustrerend als hij "moet"
niks moet! probeer gewoon wat, lukt het niet probeer je het later nog eens.
en als het niet werkt, dan maar fysio, is ook niks mis mee meid! maak je niet te druk hee, jij doet wat je kunt en je bent een top mama!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

@ inge…ik denk dat dat het ook is…
ik maak me ook veel te druk om wat anderen zeggen en om wat de kids al " moeten kunnen"
het voelt dan net alsof ik iets niet goed doe, of dat ik ruben te weinig leer( wete niet goed hoe ik het anders moet zeggen)
en diep in mijn hart weet ik ook wel dak me veel te druk maak, en dat zeg ik ok wel tegen mezelf maar om 1 of andre reden helpt dat niet…
tot dat ik zie dat ruben weer iets nieuws kan…en dan is het over…
…dom he

groetjes!!

karin

Ik snap heel goed wat je zegt, ook wat je voelt trouwens,

Ik denk ook regelmatig als ik lees en hoor van andere mama’s wat hun kindjes al allemaal kunnen. dan ben ik bang dat ik te kort schiet als moeder, dat ik het gewoon niet goed doe, of niet goed genoeg doe.
Maar dan ineens kan rico weer iets nieuws en dan denk ik: ooh gelukkig!
en elke keer betrap ik mezelf er weer op dat ik dat ga denken bij het volgende ding
ik weet ook dat ik me dan niet te druk moet maken en de laatste tijd gaat dat ook al wel stukken beter.
het is hartstikke leuk om te vertellen wat je kind allemaal al kan, omdat je zo trots bent, het negatieve is er alleen aan dat sommige andere weer onzeker daardoor raken.
dit is overigens geen rede om het dan maar niet te vertellen vind ik, want eigenlijk vertellen we allemaal trots wat onze kids al kunnen dat is ook supergoed vind ik,
het zou juist niet goed zijn als je niets zou vertellen en alleen maar de negatieve dingen op zou sommen toch?

Maar over iets oip de box leggen wat hij altijd graag wil hebben (b.v. afstandsbediening. wel batterijen eruit haha)
zou dat kunnen helpen denk je?

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Vind ik heel herkenbaar hoor karin, die onzekerheid of dat je het wel goed doet en of je kindje niet wat achterloopt. Heb er zelf ook regelmatig last van. rens was wel vlug met gaan staan/zitten enz maar die praat bv helemaal nog niet. Hij zegt mama, maar dat is echt nog een brabbel van hem. Hij zegt het tegen alles en iedereen maar eht niet om mij te roepen oid. Dat krijg ik steeds te horen dat hij zo laat is daarmee. En dan maak je je er gewoon druk om.
Maar ja ik heb zoiets van hij kan niet met alles tegelijk bezig zijn. Nu is hij bezig met los gaan lopen. Dus ik denk dat dat praten pas daarna komt. maakte me er heel druk over zeker toen ik het naar het cb moest. Had ergens gelezen dat het eerste woordje gemiddeld tussen de 10 en 14 maanden komt , en Rens is al 15 maanden.
Hoefde helemaal niet volgens het cb. Als hij maar a klanken maakt(en dat doet hij gelukkig) en taalbegrip heeft. Met taalbegrip bedoelen ze dan dat hij kleine opdrachtjes begrijpt(zoals bv pak de bal ed) en dat begrijpt hij.
Had me dus vreselijk druk zitten maken om niets. Moeder eigen denk ik. Dus als ik nu ergens me druk over maak zet ik het lekker op ikkeben. Meestal komt daar dan ook wel uit dat ik me voor niets druk zit te maken.
Wat dat betreft is ikkeben superhandig toch?

trouwens hier duurde het een week of drie voor dat hij het optrekken goed in de gaten had(wel elke dag uitgedaagd met speelgoed op de boxrand ed) en gaan zitten kwam daar eigenlijk gelijk achteraan.

groetjes Ramona