Dames, (en heren natuurlijk!!)
Even een vraag, Ik ben al een aantal weken met Jada spelenderwijs kleuren aan het leren (nou ja leren is misschien een groot woord) Opnoemen, vergelijken, (kijk een groene auto etc!) etc. Ze heeft normaal heel veel interesse in dingen en ze neemt snel dingen op, maar kleuren lukt niet.
Haar vader is kleurenblind, dus daar zit de paniek bij mij. Ik weet dat het heel weinig voorkomt bij meiden, maar toch!1 pffff, vanaf welke leeftijd gaan ze die dingen ontdekken bij jullie? Weet iemand hier meer vanaf? Ben ik gewoon te vroeg met die kleuren?
Oefenen met kleuren
hoi, ik ben met 2 jaar en een paar maanden begonnen. We hebben een spel gekocht met van die gekleurde balonnetjes. Binnen een maand had ze de kleuren door. Wat je nu kan doen wanneer ze iets aanwijst zeggen, ja een gele bloem oid. Puck is nu ruim 2 en half en kent al heel veel kleuren.
succes
loesie
Ik ben ook voor een gedeelte kleurenblind, maar heb eigenlijk alleen moeite om kleuren die heel dicht bij elkaar zitten uit elkaar te houden. De kinderarts zei inderdaad dat het maar bij heel weinig meisjes voorkomt. Mijn vriend is kleurendoof geloof ik, die heeft moeite om soms groen en rood uit elkaar te houden. Die is jaren geleden daarom ook afgekeurd voor het leger. Dus ik zal er niet van staan te kijken als onze zoontjes het ook in een vorm hebben.
De oudste is net 3 geworden en die heeft pas sinds kort de kleuren goed door, terwijl ik er best wel al lang mee aan het “oefenen” was.
Komt vanzelf. Volgens mij kun je oefenen wat je wilt, maar ze moeten er toch eerst zelf echt interesse in gaan krijgen en dan beklijft het wat je ze leert.
Groetjes Rebecca
Coen kan al een paar maanden de kleuren rood, groen, blauw, geel, grijs, wit en roze. Wij hebben hem dat niet bewust aangeleerd maar hij heeft het spelenderwijs met Duplo geleerd. Bij het aangeven van blokjes benoemden we de kleuren. Hij doet het echt heel goed… en hij heeft er ook interesse voor. Laatst had hij iets paars en kon hij dat niet benoemen, toen zei hij: mama niet blauw… en vragend keek hij mij aan van… wat is het dan wel?
Ik denk dat het allemaal vanzelf komt en afhankelijk is van de interesse van je kind. Heb deze site op int. gevonden, maar misschien had jij die ook al gezien.
http://www.dotcolour.nl/
Groeten,
Sandra
Okay dus ik hoef me niet echt zorgen te maken dan; Jada is nog geen twee (van maart 2008) dus misschien nog even blijven oefenen!
Hylke kent al een hele poos best wat kleuren.
En toch, als je hem vraagt: Wat voor kleur heeft …
Dan is het antwoord steevast: Blauw.
Behalve bij auto’s, want dan is alles blauw, behalve grijze auto’s.
Die noemt hij grijs
Maar, “druk maar op het groene knopje”, of, pak de gele stoel,
en dergelijke, gaat meestal wel goed.
Dus: geduld, Er zijn zoveel kleuren, dat het ook wel
moeilijk is om te zeggen wat welke kleur nou is.
M.
Hoi hoi,
maak je geen zorgen hoor, Nikki had weinig moeite met kleuren, maar heeft toch heel lang rood tegen geel gezegd… gaat vanzelf weer over, nu (7 jaar hihi) weet ze wel het verschil hoor!!
Grtz Von
Jack is net 2 geworden en hij zegt als we voor het stoplicht staan wel rood en groen…
Maar om nou te zeggen dat hij de kleuren echt kent…nee hoor. Als ik vraag: wat is dat voor kleur zegt hij meestal groen.
Ik denk dat het per kind verschillend is, en ook hoeveel aandacht je eraan besteed.
Komt vanzelf hoor!
hoi
Nanik kent de kleuren ook sinds een paar maanden. Kwam ook ineens. Lijkt wel of ze het dan ineens door hebben. Zou me er ook nog neit druk om maken hoor.
Bianca