Oefenbestek

Ik was dit weekend bij de Prenatal en zag daar oefenbestek hangen. Krom lepeltje en een kromme vork. Dat leek me erg handig, dus dit heb ik gekocht. Maar nu begin ik te twijfelen of ik het wel moet gebruiken. Aan de ene kant lijkt het me goed om eerst dit te oefenen en dan over te stappen naar echt bestek. Maar aan de andere kant denk ik is het niet goed om het ze meteen met echt bestek te leren. Ben dus benieuwd naar jullie reacties.

En wanneer lieten jullie je kleine zelf met een lepeltje eten. Tim vind het nog prima als ik hem gewoon zelf zijn pap geef. Maar heb wel zoiets van eens moeten ze het toch zelf gaan leren. Moet ik dus de vuilniszakken al klaarleggen of nog even wachten?

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Ik heb ze ook zien hangen, maar expres niet gekocht omdat ik daar ook aan dacht.
Jesse eet z’n pap en avondeten met een lepeltje en ik geef het aan hem. Zijn fruit en brood eet hij zelf met een klein bestek. Eigenlijk is het een gebaksvorkje en dat gaat heel goed.
Met een lepel lukt het hem nog niet goed dus daar wachten we gewoon nog even mee.
Ik ben dus niet voor krom bestek

liefs

Lilypie Second Birthday tickers

Sluit me geheel bij Kikie aan.

Hier Jip & Janneke bestek. Is niet scherp en ligt goed in de hand. Jurian eet met de lepel ook niet zelf… maar verder wel.

Lilypie Second Birthday tickers

Morgan eet met der handen omdat ik niks meer pureer, en als ik een potje geef od zoals gister erwtensoep heeft ze zelf een klein bakje met een nubylepeltje. Ze laat nog alles vallen, maar ik ga er vanuit dat ze het vanzelf doorkrijgt.

Groetjes,

Michèle

Haha nou ja dan laat ik het wel in de verpakking zitten

Tim eet al heel wat maandjes zelf zijn brood en fruit enzo. En ook dingen als zijn vlees na de groente/aardappels maar laat hem nog niks zelf met lepel eten. Dat geef ik hem nog gewoon. Dus vroeg me af wanneer je daarmee gaat beginnen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Hier heb ik het bestekje wel, maar om nou te zeggen dat hij hier zo goed mee kan eten…Lepel gebruik ik eigenlijk amper. De pap voer ik Dani nog gewoon met lepel en avondeten ook. Vorkje gebruikt hij wel met broodje eten. Dan prik ik het op het vorkje en geef het dan aan hem. Een paar stukjes laat ik hem ook zelf proberen de prikken, maar eigenlijk is dat vorkje helemaal niet zo handig. Doordat het zo krom is krijgt hij het maar moeilijk voor elkaar. Volgens mij zou het met een gewoon vorkje makkelijker gaan. Deze geef ik hem niet, omdat ik nu nog alleen scherpe vorkjes heb.
Hij kan met dit bestek wel lekker aanklooien, is van plastic en kan zich hier niet echt mee bezeren etc.

Maar ik denk dat je Tim met een gewoon bestekje kan laten eten. Ik zou gewoon is af en toe proberen. Bij voorbeeld avondeten opscheppen en hem dan de lepel geven of hem helpen om eten van zijn bordje te scheppen. Met de pap zou ik wachten totdat avondeten goed gaat…het schoonmaken van stukjes aardappel en groente lijkt me makkelijk als die kleffe pap

Wij gebruiken altijd al gewoon bestek. Erik eet zelf z’n fruit, brood en avondeten met een gewoon gebaksvorkje of vorkje uit zo’n kinderbesteksetje. Dat gaat goed. Met pap en toetje eten wordt 'ie nog door ons gevoerd, maar dat is sinds kort brullen dus denk dat 'ie ook dat zelf wil gaan doen. Gelukkig laat 'ie na even brullen wel toe dat wij het hem nog geven, dus wil dat nog even zo houden. Met die lepel wordt het namelijk nog niets. Misschien dat zo’n oefenlepel dan wel weer handig is, maar ben daar nog niet uit.

Ik zou zeggen, gewoon een normaal vorkje proberen. Lepel weet ik zelf nog niet, gewoon of oefenlepel.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Nora eet alle wat niet met een lepel hoeft ook zelf. meestal met haat handen soms met een vork. Die vork daar help ik haar wel vaak met prikken, want dat is lastig, zeker met die botte vorkjes. Ik heb zowel het oefenbestekje waar jij het over hebt als jip en janneke en gebruik ook weleens bestekvorkjes.

Met een lepelje voer ik haar meestal nog, maar als ze dan niet meer hoeft en ik geef haar de lepel voor het laatste stukje naar haar mond zelf, dan eet ze rustig haar bordje nog leeg. Dus op deze manier oefenen we alvast een beetje. Ze krijgt het dan steeds beter door en op een gegeven moment doet ze het dan zelf denk ik. Zo gaat het met de meeste dingen, lekker geleidelijk. Moet wel zeggen dat ze de oefenlepel makkelijker naar haar mond krijgt. Lijkt me gen probleem om daar mee te oefenen. Ze zijn hartstikke slim, dus kunnen ook de overgang van oefenbestek naar gewoon bestek wel weer onder de knie krijgen en ondertussen eten ze eerder zelf en kun je sneller van je eigen nog warme eten genieten… :smiley:

Liefs!

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Hier eet Seth zijn brood en fruit ook zelf met een vorkje (met een beetje hulp), en pap en avondeten geven we met een lepel. Helaas is hij sinds een week ook elke keer aan het brullen, en probeerd hij de lepel te pakken.
Maar ik ben een beetje bang voor de zooi die hij gaat creeren, en de hoeveelheid die hij binnen krijgt.
Vind het wel makkelijk als ik het doe.

GRMBL…hij wordt al weer wakker, na een helaf uur geslapen te hebben
Liefs, Anne

Lilypie First Birthday tickers

Hij eet btw gewoon met een kindervorkje (ijzeren)
LIefs, Anne

Lilypie First Birthday tickers

Bedankt voor jullie reacties.

Wij hebben idd ook zo’n kinderbestek van nijntje. Alles wat met vork kan eet hij ook met een vork. Zoals brood, fruit, vlees bij zijn avondeten etc. Maar soms gaat de vork niet even handig zijn mond in, waardoor hij het stukje er moeilijker afkrijgt. Maar goed ik houd het dan gewoon bij de vork van het kinderbestek. En kijk wel wanneer hij er aan toe is met lepel te eten.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Aaron wil alles zelf doen en eet met zijn handen om iets binnen te rkijgen.
ik leg altijd zijn kinderbestek lepeltje en vorkje klaar en hij probeert het ook maar voordat het bij zijn mondje is…valt het eraf omdat hij de vork/lepel omdraaid!

2a3x per week VOER ik hem wel en dan krijgt hij een potje eten omdat ik hem dat WEL mag voeren!
Als hij een bordje eten kriijgt eet hij de vleesstukjes wel op met handen maar de rest niet.
Dus gister heb ik hem spinazie van olvarit gegeven…weet ik dat hij i.i.g. ijzer binnen heeft!

Ik blijf hem bestek geven want ik wil wel dat hij het leert.
Brood eet hij trouwens ook met zijn handjes (maar dat doe ik zelf ook hoor)

Gr,Danielle

[img]http://b2.lilypie.com/7kXip1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” />

Haha heb jij ook zo’n vleeseter Danielle Hier komt het vlees al een tijdje op tafel als Tim zijn groente en aardappels op heeft. Zolang hij geen vlees ziet kunnen wij hem gewoon groente en aardappels geven en gaat het er zo in. Zodra hij vlees ziet wordt hij helemaal opgewonden en blijft hij maar wijzen. Hij vind dat zo lekker dat hij dat dan meteen wil eten. En dan gaat er dus echt niks anders meer in. Wij geven hem dus eerst de aardappels en groente met lepel. En daarna kunnen wij eten en eet hij zijn stukjes vlees zelf op.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Hmm misschien hier ook wel een idee, ik heb ook zo’n vleeseter, al moet ik zeggen dat de aardappels er ook heel makkelijk in gaan, maar niet alle groentes altijd. Ze lust ze wel, maar omdat ze al vlees en aardappels op heeft eet ze niet altijd even veel groente meer. Aan de andere kant ze doet een moord voor fruit en dat eet ze 2x per dag dus echt druk maak ik me er ook niet om.

Groetjes,

Michèle

@michele en sandra 1980,
Nou…eigenlijk moet ik zeggen: hij eet vlees en verder niks bijzonders…Morgan eet goed aardappels…hier dus niet!
Maar wat jij zegt sandra van eerst groenten en dan vlees is een hele goede optie maar ik weet zeker dat het hier niet zal lukken want hij heeft het door 100% zeker!
En ja…wat je zegt Michele, hier eet Aaron ook goed fruit (potje per dag) en nog vaak een manderijn erbij dus hij krijgt wel wat binnen.
Maar een goede eter is het absoluut niet! (weegt net 10 kilo)

Gr, danielle

[img]http://b2.lilypie.com/7kXip1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” />

Je kant het in ieder geval proberen Danielle.

Tim is altijd een hele goede eter geweest. Alles wat je hem voorschoteld gaat erin. Totdat hij een paar maanden geleden ging beseffen hoe lekker vlees was. Zodra hij vlees zag at hij geen groente en aardappels meer. Bij gerechten als macaroni of bami ofzo is het geen probleem dat hij het vlees ziet. Hij laat het gewoon toe als wij het hem geven en doet zijn mond gewoon open Maar als we gewoon aardappels vlees en groente eten, dan eet hij echt geen hap meer als hij het vlees alleen al zag. En als we hem dan zijn vlees gaven dan at hij ook niet daarna alsnog de groente en aardappels. Dat is dus 2 dagen zo gegaan en toen zijn we begonnen met eerst aardappels en groente en als dat op is het vlees. Dat doen we nu al maanden zo en dat gaat heel goed. Maar het vlees blijft ook echt in de pan op het fornuis staan. Het komt echt pas op tafel als wij hem zijn groente en aardappels gegeten hebben. Gelukkig heeft hij dat altijd snel op, zodat het vlees niet echt afkoelt.

Deze manier werkt hier heel erg goed, dus hoop dat het bij jullie ook werkt.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Wij hebben dat kromme bestek ook. Ik vind het zelf ideaal, want het is lekker breed. Maar…ik gebruik het alleen om Eva mee te voeren. Alles blijft er goed op zitten. Na het eten geef ik haar de lepel, zodat ze zelf nog wat in haar eten kan rommelen. Meestal spettert ze gewoon een beetje met alles, ze snapt niet echt hoe ze iets op moet lepelen. Ze pakt soms ook dingen met haar handje. Ik wil ook dat Nijntje bestek kopen, ze mag nu wel gaan leren om zelf te eten. Handdoeken in de aanslag! Haha.

Eva lust alles graag: aardappelen, groenten en vlees. En toetjes! Alleen fruitstukjes dus niet…Gisteren hadden we kogelbiefstuk uit de vriezer. Mijn vriend had die gebakken, maar ze waren wat taai. Wij moesten best wel flink kauwen, maar ik vond het te duur vlees om niet op te eten, haha. Eva schrokte de stukjes zo naar binnen met haar piranja-tandjes!

Groetjes Rainbow, trotse mama

@ Danielle, eh ja morgan is inderdaad wat zwaarder, maar die leeft om te eten zeg maar

Groetjes,

Michèle

En Danielle, het je het al geprobeerd om eerst groente/aardappels te geven en dan pas het vlees?

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker