Ochtendslaap weglaten

Hallo,

Mijn dochter is nu bijna 11 maanden en we proberen sinds kort haar ochtendslaap weg te laten.

Dat gaat soms best goed, dan ligt ze om 12.30 uur in bed en slaapt ze 2 uurtjes. Ondanks dat ze aan het eind van de ochtend erg vermoeid is, eet ze wel de boterham goed en slaapt ze 's middags en’s nachts goed en ze wordt wat later wakker (wij hebben altijd een heel vroege vogel gehad). Dus het is wel goed om dit nieuwe ritme in te zetten.

Het is alleen best lastig om een nieuw ritme te vinden. Want de ene keer is ze 's ochtends om half 7 uit bed, de andere keer om half 8. Er is geen peil op te trekken. En als ze zo vroeg wakker is redt ze de ochtend natuurlijk niet zonder slaapje.

Maar dat is zo verwarrend voor haar, de ene keer wel en de andere keer niet een ochtendslaapje.

Ze gaat ook 2 dagen naar het kinderdagverblijf, waar alles een stuk vermoeiender is dan thuis. Daar doet ze ook nog de ochtendslaap.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Bedankt alvast voor de tips,
Iris

mijn zoontje is nog niet zo oud… maar hoorde van mijn schoonzusje dat haar ze haar kindje altijd van 11-12 uur liet slapen en dan uit bed haalde eten… en even spelen en dan van 14-16 uur weer een poosje liet slapen… dit beviel haar prima…

weet niet of je hier iets mee kan…
wat lekker dat je dochter nog de ochtend altijd sliep … en dan ook de middag nog? ze zeggen al dat hij het hier goed doet door de ochtend te slapen maar dat ik hem moet proberen wakker te houden zodat hij alleen de middag slaapt … nou mooi niet… als hij moe is gaat hij naar bed! en de nachten etc slaapt hij goed dus… ik klaag niet en ga gewoon mijn eigen gevoel achterna! mijn manneke is 5 maanden dus… kan hem nog niet in een rimte stoppen

Volgens mij geven kindjes dit zelf prima aan, toch? Quinty is nu ruim 7 maanden en gaat 's ochtends na de eerste fles weer terug naar bed. Slaapt dan meestal een uurtje. Soms sukkelt ze voor de voeding van 11:30 nog eventjes in slaap. En 's middags slaapt ze soms ruim 2 uur in bed. Tussen de warme hap en de laatste fles van 20 uur slaapt ze soms ook weer. Tussendoor is het een drukke, vrolijke dame dat veel beweegt en heeft daarom denk ik ook nog haar slaapjes nodig. 's nachts slaapt ze goed door.(ongeveer van 20:30 tot 6:30)
De “tussendoor slaapjes” doet ze vaak in de wandelwagen of box, maar als ik zie dat ze erg moe is, leg ik haar gewoon in bed. Vindt ze dan ook fijn en slaapt vrijwel direct. Wij hebben Quinty altijd zelf haar ritme hierin laten bepalen, net als met haar voedingen. Wij hebben er een tevreden baby aan

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ja dat is zo, als je baby tevreden is doe je het gewoon goed.

Overdag heeft onze dochter nooit super veel geslapen. En een tijdje geleden was ze zelfs om 5.00 uur 's ochtends al kláárwakker! Iedereen om me adviseerde me om eens goed naar de slaapjes overdag te gaan kijken. Daarom ben ik gaan proberen om de ochtendslaap weg te laten. Ze houdt het maar nét vol hoor. Tegen 11.00 uur stort ze vaak echt in. Als ik haar dan na de lunch op bed legt, ligt ze vaak wel 2 uur te slapen, iets wat ze nog maar zelden deed met de ochtendslaap erbij.

Lastig hoor om te bepalen wat goed is voor haar. Zijn er nog meer tips/ervaringen die jullie met me willen delen??

groeten, Iris

Hoi Iris,

Jade is 3 december 10 maanden geworden. Zij heeft als ze thuis is 3 slaapjes en de dagen dat ze naar de dagopvang gaat 2 slaapjes. Ik kan haar 's morgens maar max 2 tot 2,5 uur wakker houden!

Jade is ook niet altijd de zelfde tijd wakker 's morgens, papa is deze week al 2x eerder moeten beginnen, en dan is onze dame ook wakker! (helaas)

Ik zou gewoon kijken naar hoe moe je dochtertje is. Het maakt toch niet uit of ze een dag 2x slaapt en de andere keer maar 1x?

Succes!

Groetjes Frauk

Hoi,

Wij hebben onze dochter gewoon steeds later elke week naar bed gebracht. Heb je wel even een tijdje dat je precies tussen de middag d’r slappje hebt. maar daar had ik de fruit tijdelijk voor naar de middag verplaatst en heb ik d’r boterham ( voor ons toen al heeft tot d’r tweede jaar ruim op de ochtend geslapen.) net voor het slapen gezet. Ze sliep op een geven moment van 11.30 tot + - 15.00 uur. dat is toen heel natuurlijk over gegaan naar 13.00 uur tot ± 16.00 uur. Misschien dat je er standaard iets vroeger op bed moet leggen en dat even een tijdje aanhouden. Verder het is heel natuurlijk dat kindje niet op de een ogf nadere dag een slaap kunnen overslaan elke dag. Onze dochter is nu 3,5 jaar en probeert de middag slaap over te slaan. op dagen dat ze niet naar school gaat lukt dat niet op dagen dat ze niet gaat lukt het 60 % van de ijd wel en de andere tijd nog niet al slaapt ze dan maar een uurtje maar dat heeft ze dan toch even nodig. ( schooldagen vaak nog bijna 2 uur). Dus het zit er bij d’r aan te komen maar echt doen gaat nog niet zeg maar.

groetjes

lon106