Hai meiden,
Ik ben Nynke Bal en ik kom nu pas toe aan mijn officiële voorstelrondje… (schaam…) Ben behoorlijk druk geweest met de ontmoetingsdag ter ere van de wereld borstvoeding week en bovendien heb ik in ruim één maand tijd drie verjaardagen achter de rug.
Mijn oudste was vorige week vrijdag jarig, ze is acht jaar geworden en heet Irene. Zij heeft 2,5 jaar borstvoeding gehad en was een zgn “huilbaby” tot we er achter kwamen dat haar gekrijs (meer dan 17 uur per dag) aan een meervoudige allergie te wijten was.
De familie van mijn man is bekend met allergieën, dus het had me niet moeten verbazen… maar de gewone standaard diëten boden geen verlichting, dus kinderarts concludeerde geen allergie maar stelde slaaptraining voor. Mijn uk in het ziekenhuis achterlaten en jullie haar laten huilen tot ze in slaap stort??? Ehm… nee… ehm… ja…daar komt het wel op neer mevrouw! Nee dank u! Mijn uk heeft pijn en ik zal er achter komen waar dat vandaan komt!
Ja hoor… allergisch voor kippenei, smaakversterkers, kunstmatige toevoegingen en aroma’s zoals bijvoorbeeld vanille… Anderhalf jaar huilen…krijsen… en toen pas een meisje wat langzaamaan tot rust kwam.
Nummer twee was onderweg, spugen, spugen… niet mooi meer. Dus borstvoeding liep terug (is zelfbescherming van het lichaam) Ik spuugde wel iets minder dan bij de oudste, maar nog steeds teveel. Borstvoeding gestopt voor de oudste (was toen 2,5 jaar oud) om er zelf niet nog verder van te vermageren.
Anne werd geboren, vandaag onee gister vijf jaar terug. Binnen twee weken (kraamhulp was net weg) zelfde gekrijs als bij de oudste. Gelijk op dieet en het verbeterde. Ben bij Anne eerder gekolfde melk via fles gaan geven en na drie/vier maanden (ja de groeispurt) gooide Anne de kont tegen de krib. Ze vond de fles wel lekker makkelijk en hoefde niet te wachten op de toeschietreflex.
Ik aan het kolven… ging steeds slechter, had immers ook geen fantastische kolf. Met lede ogen gezien dat productie terugliep en met hete tranen het eerste flesje kunstvoeding gegeven (nutramigen ivm de heftige allergieën) Begin van einde… Om er later achter te komen dat de speen op de fles te oud was en de melk gewoonweg te makkelijk naar binnen liep. Anne had koemelkallergie, kippenei allergie, soja allergie, appel allergie en daardoor ook problemen met wortel… citrus was niet goed… smaakversterkers weer niet, vanille weer niet… noem maar op.
Na twee jaar wilden we toch wel een derde… en Renée werd bevrucht… Weer een zwangerschap met misselijkheid… maar wist wat en hoeveel ik nu moest eten om erdoor te komen. Renée geboren, gelijk kippenei vrij gegaan (was heftigste) dus eerste vier weken ging vrij normaal. Daarna wel weer wat klachten, koemelk weggelaten en weer wat rustiger, tomaat weggelaten nog rustiger… en zo nog meer voedingsmiddelen. Ook alles weer geprovoceerd, ken de klappen van de zweep ondertussen. Eindelijk een meisje waar we gewoon van konden genieten.
We hebben de jongste wel ingebakerd en rust en regelmaat geboden, maar dan wel met de borstvoeding op de eerste plaats! Dus aangepast zodat het met de BV niet in strijd zou komen. Renée heeft geleerd zelf in slaap te vallen, zonder borst, zonder speen… en slaapt het meest van alledrie!
Pfft kan nog uren doorgaan… met de borstvoeding ga ik nog wel een heel tijdje door, tenminste zolang Renée nog wil, ga ik met haar mee. Ik ben de afgelopen twee jaar behoorlijk actief geweest op het borstvoedingsforum van de samenwerkende borstvoedingorganisaties en sinds vorig jaar ook een eigen forum/site gestart. Maarja, blijf verslaafd aan allerlei fora (kom ook op jonge gezinnen forum bijvoorbeeld) dus als ik even tijd over heb, struin ik het net af om te kijken of ik nog wat meer informatie kan verzamelen of ik iemand kan helpen met mijn ervaringen.
Iedereen zoekt immers een eigen plekje waar hij of zij zich thuisvoelt… Het enige irritante wat ik hier tegenkom is die haan die constant geluid maakt… (stoort in skype gesprekjes)
Groetjes Nynke
Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.