Nu al een gaatje in zijn kies! Update

Ik weet dat wij er niks aan kunnen doen, maar toch voel ik me er zo rot bij. Vanmiddag zijn we naar de tandarts geweest. Tim gaat al sinds hij 2 jaar is mee, maar dit is de eerst keer dat de tandarts in zijn mond mocht kijken. Bij 2 jaar en bij 2,5 jaar wel geprobeerd. Maar toen hield hij echt zijn mond stijf dicht. Dit keer ging het zonder problemen. Zijn mond ging wijd open en de tandarts kon alles doen. En dat is maar goed ook, want hij heeft dus een gaatje. Oh wat baal ik hiervan, vind het zo sneu voor dat kleine mannetje. Zelf was ik 12 ofzo dat ik mijn eerste gaatje had.

Hij heeft verder een heel mooi gebit gaf de tandarts aan, maar dus 1 kies die poreus is zoals de tandarts het noemde. Op deze leeftijd komen gaatjes zelden voor volgens de tandarts. Hij zei al ik ben blij dat ik in zijn mond heb kunnen kijken, want anders waren de gevolgen nog erger. Hij heeft het in zijn hele loopbaan bijna nog niet meegemaakt, gaatjes op jonge leeftijd. Toevallig vorige week wel bij een meisje wat ook net 3 jaar was. Maar bij haar was het al te laat en moest haar kies getrokken worden. De tandarts gaf wel aan erg te balen dat hij nu al een gaatje heeft. Nou anders ik wel zeg.

Bij Tim zijn we er wel op tijd bij zei hij. We zijn nu doorverwezen naar een kindertandarts in Amsterdam. De tandarts weet niet wat ze gaan doen, of ze er bijv. nog iets op kunnen doen of dat er geboord moet worden. Pff lijkt me toch lastig om nu al te boren op jonge leeftijd. Mijn man en ik zijn beide niet bang voor de tandarts, dus hoop niet hij hierdoor nu al een trauma op loopt bij de tandarts. Hij noemde het ook eerst een gaatje en later een poreus gedeelte in zijn gebit.

Ik ging me al helemaal verdedigen, want ik begreep echt niet hoe dit kan. Hij snoept niet en we poetsen 2 keer per dag zijn tanden. Gelukkig gaf de tandarts aan dat dit niet onze schuld is. Bah maar toch voel ik me rot, stom he!

Morgen maar meteen bellen voor een afspraak.

Groetjes,
Sandra

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb4f.lilypie.com/oGOfp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fourth Birthday tickers” /></a>
<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/mERtp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Sandra1980 op 23 Sep 2011 21:25:43

Jeetje, wat naar!!

Kan me voorstellen dat je je er rot over voelt, ondanks dat je er natuurlijk niets aan kunt doen.

Hopelijk houdt Tim niets over aan de tandarts! Het is in ieder geval positief dat hij nu zijn mond open deed. Succes ermee!

Liefs, Anne

Ach wat vervelend zeg nu al een gaatje! Kan me voorstellen dat je geschrokken bent en dat je de schuld bij jezelf gaat zoeken.

Hou je je wel aan max. 7 eet/drinkmomenten op een dag? Veel kindjes van die leeftijd lurken namelijk de hele dag door aan een tuitbeker en dat is funest voor het gebit. Dus mocht hij de hele dag zelf kunnen grijpen naar een beker sap, dan is het raadzaam om daarmee te stoppen.

Alle sterkte bij het laten vullen van het gaatje! Hou je ons op de hoogte?

Groetekes, Sje

Wat sneu Sandra zeg, kan me heel goed voorstellen dat je je rot voelt hoor!
Bij ons hebben ze (afkloppen!) nog niks, vorige keer wel te horen gekregen dat vooral achterste kiezen goed gepoetst moeten worden, desnoods alleen tandpasta.
NIET spoelen na de tijd maar alleen uitspugen, dit geldt ook voor ons, (volwassenen) omdat tandpasta goed is al eventjes in mond blijft.

Maar ik ben ook best bang, dat ze hier wel gaatjes krijgen, mijn vriend heeft nl.
een heel slecht gebit , echt ! Hoe goed die ook poetst, het helpt allemaal niet.
1 Bruge, (volgende week de 2e) en verschillende kronen.
Brug ? kosten 1100 EUro ZELF bijbetalen !!
Reken maar uit, heb al gezegd, tandarts heeft een goede aan je!
(2500 Euro in 3 jaar tijd ofzo )

Ben dus wel bang dat kinderen het gebit van vaders overnemen, wij poetsen ook vaak elektrisch, is vaak nog beter, worden tanden nog gladder en schoner van!

Heel veel succes met Tim, hoop dat alles goed gaat@

Gr. mama van 2 kids

Bedankt!

Ja, we houden ons aan de 7 eet/drink momenten op een dag. Daar komt hij niet aan. Hij krijgt zijn ontbijt met een beker melk, tussendoor fruit met meteen daarbij een beker diksap/roosvicee. Tussen de middag 2 boterhammen met een beker melk, tussendoor koekje met beker diksap en dan zijn avondeten met wat water. Hij drinkt ook altijd zijn beker in 1 keer leeg. Als hij behalve de diksap nog meer drinken wil geven we hem water en dat vind hij prima.

Na het ontbijt en voor het slapen gaan s’avonds poetsen wij zijn tanden. We spoelen idd niet na met water. Deden we in het begin wel toen hij nog baby was en net tandjes had. Totdat we hoorde dat dit niet goed was, toen zijn we er meteen mee gestopt.

We poetsen met de hand en niet electrisch. Zijn gebit zag er volgens de tandarts verder heel mooi uit. Maar goed blijf het gewoon vervelend vinden dat gaatje.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Jurian moet morgenochtend samen met zijn moeder

Hier poetsen we wel elektrisch op advies tandarts. Hier doen ze het gaatje vullen bij de eigen tandarts zodat het niet verder gaat en dan als ze wat groter zijn … 4 a 5 jaar gaan ze boren… Doorsturen doen ze hier niet. Mijn nichtje heeft het nl gehad vandaar dat ik dit weet. En bij haar is het nu pas geboord en helemaal goed gekomen…

Geeft jezelf ook niet de schuld meis… het kan bij iedereen voorkomen. Al begrijp ik je wel hoor…

Succes morgen mini-boy.

Hoop echt dat ze bij Tim niet hoeven te boren. Lijkt me zo traumatisch voor die kleintjes.

Jurian had toch ook al een gaatje, of vergis ik me?

Groetjes,
Sandra

Jee zeg, ik kan me voorstellen dat je baalt. Ook al zegt de tandarts en weten jullie dat jullie er niets aan kunnen doen, ik snap je schuldgevoel. Ik hoop dat Tim geen angst krijgt voor de tandarts door hoe het verder gaat. Wel fijn dat hij in ieder geval nu z’n mond opendeed, anders was het natuurlijk alleen maar erger geworden. Knuffel voor jou!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

He gets, kan me indd ook voorstellen dat je hiervan baalt. Maar voel je jezelf niet schuldig, kun je niets aan doen.

ik vind het juist wle goed dat je doorgestuurd bent, eeen kindertandarts heeft meer feeling met kinderen dan een gewone. ik heb rechtstreeks een kindertandarts voor Dylano gezocht, omdat ik trauma’s met madelon heb gehad, ben daar uiteindelijk mee bij een angsttandarts beland en zels die kreeg het niet meer voor elkaar. Uiteindelijk allemaal wel goed gekomen maar dat nooit meer. (hoop ik)

Bij deze kan hij tot zijn 21ste blijven en dan zoeken hun mee naar een andere

Liefs Michelle

ochjeee wat vervelend zeg! en dat is nog zachtjes uitgedrukt.
Tuurlijk ga jij je als moeder meteen verdedigen ook al is dit niet nodig! maar ik begrijp je wel heel goed. Je wil je kindje beschermen tegen alles en ook tegen dit soort dingen. Maar soms heb je niet alles in de hand lieverd!
Ik hoop dat het boren niet nodig is en als dat wel zo is hoop ik dat ze hem een “roesje” oid kunnen geven, JUIST om een trauma te voorkomen. Ik zou dit allemaal wel na vragen, zeker omdat hij nu zijn mond eindelijk WEL open doet… arme ziel zeg… geef m maar een dikke knuffel van me… wij moeten volgende week ook met zn 2en naar de tandarts…

Het klinkt misschien gek, maar als je Tim te veel zuivel producten geeft, kan dat ook averechts werken. Dan neemt je lichaam minder calcium op. Dit komt omdat er in onze zuivel andere dingen zitten die het opnemen van calcium juist tegen gaat. Hoe het precies zit lees je hier:
http://www.kruidenvrouwtje.nl/mineralen/calcium.htm

En deze kwam ik ook tegen, al zal dat voor veel mensen wat te ver gezocht zijn Ik drink zelf ook gewoon melk en Sylvie krijgt het ook

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb vanmorgen om 09.00 uur meteen gebeld, maar de eerstvolgende mogelijkheid is vrijdag 2 sept. Echt balen want dat is pas over 3,5 week Ze vroeg wel kan je eigen tandarts er niks aan doen, maar die heeft ons juist naar deze praktijk doorverwezen. Omdat zij echt een kindertandarts zijn. Laten we er maar het beste van hopen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes,
Sandra

ach meis wat naar dat je zolang moet wachten…jeetje… ik denk aan jullie, ik kan me echt voorstellen hoe erg het bij je aan het wringen is. knuffel!

@Hanna: klopt, maar je hebt ook melk met extra toegevoegde calcium, hoe zit dat dan? als je vitamine D gebrek hebt kan dat ook zijn uitwerking hebben op tanden/nagels/haren. omdat daardoor ook je calcium omlaag gaat. daar heb ik dus last van brr!

@Inge: Geen idee hoe dat zit Ik ben geen expert, ik lees het ook maar op internet

@Sandra: Jeeeee wat balen zeg Over 3,5 week… Ik snap dat je er een heel naar gevoel bij moet hebben… Heel veel sterkte en ik hoop zo dat het mee valt!
Met welke tandpasta poetsen jullie? Misschien moet je 1 nemen voor extra gevoelige tanden ofzo? Wij poetsen Sylvie haar tandjes met weleda tandpasta.

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Lief Inge en Goudvisje, bedankt!

We gebruiken Elmex peutertandpasa.

Groetjes,
Sandra

@Sandra: Geef je ook elke dag vitamine d? misschien is het nodig om fluor tabletjes te geven? zou dit even met de tandarts overleggen!!
Enne tuurlijk meid, ik ben toch ook mama, ik snap je zorgen heel goed! ik kan me altijd zo goed inleven in andere zeker als het om kindjes gaat, voel echt met je mee.

@Hanna: hahaha google rulezzz

Wat vervelend! Ik zou hier ook zeker van balen hoor. Zeker als er geboort moet worden of het kiesje getrokken moet worden … pffff …

Ik heb nu een afspraak gemaakt met de tandarts voor controle dus ik hoop dat fabienne nu wel de tandarts toe laat om haar tandjes te bekijken! Dan voel ik me ook gerust. De eerste keer moest ze er niets van hebben! Nu is ze bijna 3 en vind ik het ook hoog tijd.

Ik heb idd ook eens gelezen dat teveel zuivel averechts kan werken. Er zijn mensen die beweren dat zuivel helemaal niet zo goed is, ook al worden we er mee groot gebracht. Ook kun je er niet altijd iets aan doen, ondanks goed poetsen en 7 eet/drink momenten op een dag. Sommige hebben gewoon een slechter gebit dan een ander.

@mamavanRico, ja, hij krijgt iedere dag vitamine D druppels.

Ik wist overigens niet dat te veel calcium niet goed is voor het gebit. Hij krijgt s’ochtends een beker melk bij zijn boterham en s’middags ook. En dan s’avonds nog een toetje. Maar ja ik vind het ook raar om zijn melk als tussendoortje te geven ofzo.

Gisteren waren we bij mijn schoonouders. En mijn schoonmoeder vind het al belachelijk dat we Tim nooit snoep geven. En toen ik haar vertelde over het gaatje zei ze meteen, wat overdreven van de tandarts dat hij aangeeft ervan te balen en dat het zelden voorkomt. Wat maakt zo’n gaatje nu uit en bovendien het is nog het melkgebit. Ook zei ze en hij eet nooit snoep. De tandarts had aangegeven dat het ondanks dat het nog het melkgebit is ook door kan zetten naar het volwassen gebit. Dus dat zei ik haar nog, maar ook dat vond ze maar raar.
PFF zo vermoeiend!!

Groetjes,
Sandra

Ik vind het niet belachelijk hoor dat jullie Tim nooit snoep geven. Hij weet nu nog niet wat het is … zou ik lekker even houden zo lang het mogelijk is.

Als je al zo gaat denken van; wat maakt een gaatje nu uit want het is toch MAAR een melk gebit? zucht … dan is het einde zoek. Ik denk dat het goed is kinderen te leren zuinig te zijn op hun tandjes … En een zorgzame tandarts is toch goed! Ene oor in en andere oor uit

Gr esther

Vanmiddag zijn we bij de tandarts geweest en is zijn kies gevult. Ik zag er behoorlijk tegenop, maar achteraf is dat nergens voor nodig geweest. Ben zo trots op mijn kleine grote man. Zonder problemen ging hij op de stoel liggen, wij moesten van een afstandje op een stoel toekijken. Keurig deed hij zijn mond open en liet hij alles toe. Hij zou een verdoving krijgen, maar dat is toch niet gedaan omdat het om een oppervlakkig gaatje ging en Tim erg goed meewerkte. Nergens is hij bang voor geweest. Tim kan ook behoorlijk verlegen zijn, maar ook daar was niets van te merken. Hij deed alles wat gevraagd werd, dus ik ben helemaal blij. Tijdens de behandeling keken mijn man en ik elkaar ook heel verbaasd aan van hoe kan dit. Puur omdat we het niet verwacht hadden. Af en toe zag je zijn buikje wat sneller op en neer gaan, maar hij gaf geen kick.

Groetjes,
Sandra

Groetjes,
Sandra