Nou ja!

Zitten we gezellig op Kerst te vieren bij mijn ouders, samen met mijn opa en oma, oom en nicht. Natuurlijk komt er dan iets lekkers op tafel, in dit geval schuimkransjes. Luka vind ze heerlijk en natuurlijk mag hij er ook een hebben!
Die dingen zitten barstenvol suiker, en Luka wil daar de laatste tijd nog wel eens last van hebben met slapen… Hij slaapt dan moeilijker in, en dat willen we natuurlijk niet met Kerst!
Dus Luka heeft er eentje op, en ‘vraagt’ ( lees: wijst en zegt :“Tie!”) om nog een kransje. En papa zegt dus nee. Luka gaat gewoon zonder te muiten verder met spelen, maar begint mijn oma te zeuren! ’ Ach, laat die jongen, het is Kerst!'
Het een en ander uitgelegd en verder niet meer over gehad, zie ik ineens dat ze Luka stiekem nog zo’n kransje geeft!!!
Natuurlijk wat van gezegd, wat niet aankwam, maar goed…

Om een heel lang verhaal kort te maken, dit heeft mij oma ‘s avonds tot Luka om 19.00 uur naar bed ging nog zo’n 2x gedaan met de kransjes (terwijl mijn moeder die al van tafel had gehaald), 2x een ‘drupje’ geven van haar borreltje en dan nog eens een slokje koffie ’ want dat kan geen kwaad’ !!!

Echt waar! Als je al 3x hebt uitgelegd waarom het niet mag en dat wij bepalen wat er gebeurt, en zelfs mijn moeder er wat van zegt tegen mijn oma, welk deel snap je dan niet? Hoe duidelijker moeten we het maken?
Vreselijk! Ik was zo boos, ook mijn man natuurlijk!

Volgende keer ga ik gelijk naast mijn oma zitten en zorg ik dat Luka er niet bij kan komen, tjonge!

Moest het ff kwijt hoor, ik snap dit soort dingen echt niet!

En wat leuks, hoe waren jullie kerstdagen?

Dit gaat echt veel te ver!!!
Jeetje… als het 1x voorkomt oké, maar na duidelijke uitleg nog 2x en dan zelfs borrel en koffie???
Ik zou echt flink pissed zijn!

Volgende keer idd goed in de gaten houden, die oma

Ik geef mn kleine meid wel eens een lepeltje schuim van de koffie, maar meer ook niet. Enne als je een doosje rozijntjes geeft ipv een kerstkransje zijn ze meestal ook wel tevreden.

Dat oma’s zijn om te verwennen, Oké, maar er zijn natuurlijk wel grenzen!

Jouw oma of niet dit kan inderdaad niet. Ik had iets heel onaardigs tegen oma gezegd denk ik, maar inderdaad volgend jaar niet Luka maar oma goed in de gaten houden.

Groetjes,

Michèle

@Michele: laten we zeggen dat we idd niet erg vriendelijk waren nee… Maar we dachten toch ‘het is Kerst en beetje naar voor mijn moeder en de rest die er bij zaten’. Ik heb dus niet alles kunnen zeggen wat ik had gewild…

Nou sorry maar ik weet niet of ik dat zou laten gebeuren hoor. Kerst of niet het is jouw kind wat gewoon slechte dingen binnen krijgt.
Suiker is 1 ding maar dan ook nog de andere dingen die je noemt. Ik zou echt ingrijpen.
En als het als gebeurd is…wat ik me niet kan voorstellen want je ziet het toch gebeuren lijkt me…dan zou ik haar erop aanspreken of later alsnog erover praten met je oma. Dat je daar niet van bent gediend.
Tis niet alleen dat het gewoonweg SLECHT is voor een kleintje maar uiteindelijk bepaal JIJ de regels lijkt me en niet zij.
Sorry voor deze heftige reactie maar ik snap echt niet wat mensen bezielt die dat doen! Gelukkig hebben wij dit echt nog nooit aan de hand gehad. Mijn ouders en schoonouders weten heel goed dat wij de regels bepalen en respecteren dat gelukkig ook! En daarnaast weten ze gelukkig ook dat dit soort dingen gewoon echt niet oke zijn voor een dreumesje. Tuurlijk mag een extra verwennerij; zeker met kerst en zowieso ben ik niet moeilijk met eten , maar dit zou mij tever gaan.

[img]Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers[img]

@christa: Ik snap je reactie hoor, echt waar! Maar wat ik al beschrijf in het topic, we hebben het beide, mijn man en ik, meerdere malen gezegd. Bij elk ‘incident’ , maar hoe moeten we het duidelijker maken op zo’n moment?
Mijn oma luisterde gewoon niet! En boosheid bleek ook niet te helpen… We wisten niet meer wat we moesten zeggen om het haar duidelijk te maken.
Alle tips zijn natuurlijk welkom!

Gewijzigd door - MarMama op 27 Dec 2010 20:19:00

Jeetje lastig hoor! Ik zou mijn zoontje mss wel gewoon wegtrekken bij haar en zeggen dat ik het gewoon niet wil hebben!
Zo van: ik heb het meerdere keren netjes gezegd en nu grijp ik in. Want wij zitten namelijk met een hyperdepieper kind straks van al die suiker.

Balen hoor voor jullie!
En ik zou er dus in dit geval zeker nog een gesprekje achteraf aan wagen. Dat jullie het allebei als erg onplezierig ervaren op deze manier en dat je eigenlijk verwacht dat ze jullie waarden en normen respecteert ook al zou ze het er niet mee eens zijn.
Of spiegelen; oma, vond u het vroeger ook niet vreselijk vervelend als uw opvoeding door een anders overruled werd?

Ik roep maar wat hoor, maar erbij laten zitten is geen optie in mijn ogen.

[img]Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers[img]

Mijn moeder vraagt altijd aan mij of hij een koekje mag en als ik zeg nee want hij heeft net gegten bijvoorbeeld respecteerd zij dat maar mijn schoomoeder is er ook zo een … Hier Dion een koekje en dan zeg ik nee hoor dank je wel hij krijgt zo fruit en dan na zijn fruit wil ze hem alweer dat verdomde koekje geven NEE dus zo irritant.
Mijn man heeft er nog trauma’s van dat hij altijd zijn bord leeg moest eten en dat er nog even werd bijgeschept als de pan niet leeg was want eten weggooien deed ze niet.
Het is denk ik ook de generatie van jou Oma, dat bij feest eten hoort maar nu is er altijd eten of iets te snoepen daar hoeft het geen feest voor te zijn.
Maar een kleintje een nipje van haar borreltje laten nemen gaat wel erg ver idd.
Je moet het op een rustige maniet brengen want het is goed bedoeld natuurlijk en anders voelen ze zich weer gepikeerd, zucht.
Mensen hebben ook vaak goed bedoelde adviezen over hoe je je kind moet opvoeden, tjaaa die goed bedoelde adviezen sla ik in de wind maar laat daar niets van merken om geen discussies te krijgen, het moet wel gezellig blijven en vooral met feestdagen toch ?

wat bezield mensen toch ,om zoiets toch te doen als mama nee zegt!
Nou oma had bonje me gekregen, kerst of niet !

en slokjes van haar borreltje,doe normaal zeg! ik zie mijn oma al 7 jaar nie meer pippy’s grootmoeder dus,maar dit zou zij ook doen, want dit deed ze vroeger ook bij mij ,me moeder boos ook natuurlijk

Inderdaad volgend jaar er pal naast gaan zitten en goed in de gaten houden !!

Alles is al gezegd, maar toch nog even: een slok van een borrel?!?!?!?!? Allemachtig.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Nou dames, op aanraden van vele ( jullie en mijn ouders) idd even een gesprek gehad met mijn oma…

Ik zal het even samenvatten:
Wij: nogmaals alle incindenten van die middag en avond voorgeschoteld ( nogal verhit), verteld waarom wij dit dus niet willen en dat wij bepalen wat Luka eet en wanneer en gevraagd waarom ze het dan toch bleef doen.

Oma: vond dat ze niets deed wat slecht is voor Luka, jullie ( ik en mijn boer dus) zijn er nooit aan dood gegaan, mijn man en ik zijn te streng, een kind moet kind zijn, een overgrootoma mag haar achterkleinkind niet eens meer verwennen, hij vond die kransjes erg lekker ( de ontbijtkoek ook, maar daar had ze het niet over!), in een drupje borrel zit vrijwel geen alcohol en koffie is niet zo slecht als iedereen denkt…

Tja meiden… We zaten elkaar echt geschokt aan te kijken, nou kregen wij dus de schuld!
Maar goed, oud en nieuw blijken mijn opa en oma dus ook te komen dus we hebben meteen gezegd dat ik of mijn man dan naast haar zitten om haar in de gaten te houden, omdat we haar niet vertrouwen.
Nou ja, toen hadden we dus ook geen respect meer voor ouderen.

Het word iig een ‘gezellige’ oud en nieuw, zo te horen…

Tja vervelend zeg! Gelukkig heb ik geen familie hier, alleen van mijn man’s kant, en die bemoeien zich gelukkig niet met de opvoeding! Ik zou er niet goed van worden. Dat zou rede zijn voor mij om dat hele Oud & nieuw feestje af te zeggen! Ja erg ben ik he! Als ze wil opvoeden doen ze dat maar ergens anders. Het is toch jou kind. En als je over dingen hetzelfde denkt prima, maar als dat niet zo is ben jij als ouder de baas/ verantwoordelijke en daar mee uit!!!

Wat een beroerde reacties van haar kant zeg. Wat zeggen je ouders ervan? Kunnen zij er nog iets aan doen? Anders zou ik als statement gewoon niet gaan met oud en nieuw, zien of de boodschap dan doordringt.

Groetjes,
M

Ik vind het echt knap van je dat je tijdens de kerst zo rustig bent gebleven. Natuurlijk ben ik van mijn mening dat verwennen omdat het kerst is moet kunnen. Maar kom op zeg, moet je dan een kind van die leeftijd alcohol gaan geven. Echt waar daar heb ik geen woorden voor. Een kind zal dat hardstikke smerig vinden, dus echt niet dat je hem daarmee verwent. En koffie etc, daar zie ik ook het nut niet van in.

Als het om dit soort dingen gaat zou ik me echt niet in kunnen houden en boos zijn geworden tegen oma. Kerst of geen kerst, dit gaat echt te ver. Ik vind het ook knap van je dat je gaat met oud en nieuw, want voor mij zou het al verpest zijn en weet ik niet of ik zou gaan.

Ik hoop in ieder geval dat het meevalt en dat het tot oma doordringt.

Groetjes,
Sandra

@Mriek: mijn moeder was ook ontzettend boos, maar wilde ons de kans geven om mijn oma er op aan te spreken. Maar ze heeft er vanavond ook met mijn oma een gesprek over gehad, mijn moeder heeft toen ik klein was dezelfde problemen gehad met mijn oma…
Het gesprek van mijn moeder ging wat beter, omdat ze het dus eerder had meegemaakt en mijn oma duidelijk kon maken hoe het toen ging ( ook ruzie etc., mijn opa en oma hebben toen mijn ouders en mij 6 maanden niet gezien) en of mijn oma daarvan een herhaling wilde… Dat wilde ze dus niet, zei ze!
Mijn heeft net gebeld en, ja ja, haar excuses aangeboden!!!

We wilden haar zelf ook nog een kans geven om zich te ‘beteren’ , en niet meteen alles afkappen zeg maar… Maar in de gaten houden zullen we haar!

Fijn dat je moeder iets bij haar kon bereiken. Hopelijk is de boodschap doorgedrongen, haar excuses zijn al één ding. En nu in de gaten houden inderdaad, hopelijk heeft ze het écht begrepen.

Groetjes,
M

Zo dat is toch een heel mooi gebaar dat je oma heeft gebeld om haar excusses aan te bieden daar heeft ze vast haar trots voor opzij moeten zetten.

Misschien is het een idee dat oma jullie zoontje zijn eten mag geven of dat hij bij oma op schoot even zijn bekertje/flesje drinken krijgt.
Vaak willen die oudjes ook favoriet zijn bij de kleintjes en omkopen met iets lekker is makkelijk.

Even een leuk verhaal van mijn collega, haar man is huisarts en wil niet hebben dat de kinderen snoepen maar ze zeuren natuurlijk wel eens om een koekje maar dat mag mijn collega dan niet geven van hem … nou komt ie … hij moets een keertje “oppassen” omdat mama en zaterdagje wilde winkelen.
Ze komt thuis en zoonlief zit in de box met de koektrommel en pa ligt uitgeput op de bank hahahahahahahahahahaha hun zoontje is een druk manneke en pa had er even geen zin meer is en om hem rustig te krijgen heeft hij hem dus in de box gezet met de koektrommelals zoethoudertje.

Jeetje wat een verhaal zeg, maar wel fijn dat het uitgepraat is nu met je oma.
Hier heb ik dat probleem vooral met m’n schoonouders. Bv vanmiddag zijn we er een half uurtje geweest en heeft hij en een koekje en snoepjes gekregen. Dat terwijl hij van ons ook al een koekje had gehad(liep al tegen half 5 dat we waren) Ik ben niet zo moeilijk met snoep maar dit soort dingen gebeuren rustig drie keer per week. Heb er al honderd keer wat van gezegd maar het helpt helemaal niets. Snap best dat Oma hem wil verwennen maar 1 ding is toch ook wel genoeg?
Snap nu wel hoe het komt dat de meeste in de familie kampen met overgewicht. Nooit geen maat geleerd. Mijn man heeft ook gekampt met behoorlijk overgewicht en alhoewel Rens zijn bouw volgens mij niet heeft wil ik dit toch proberen te voorkomen bij Rens. Ik wil dat hij leert om gezond met eten om te gaan en dat hij leert dat een snoepje/koekje/bakje chips ook genoeg is. Maar hoe ik dit duidelijk krijg?
Feit is dat veel kinderen tegenwoordig te zwaar zijn en hoewel je natuurlijk als ouder in de eerste plaats verantwoordelijk bent zou het wel helpen als anderen je kinderen niet steeds vol stoppen.

groetjes Ramona

Fijn dat je oma haar excuses heeft aangeboden. Hoop dat jullie een gezellig oud en nieuw hebben en dat ze zich ook daadwerkelijk aan haar beloftes houdt.

Groetjes,
Sandra