Nog tips tegen een droge, schrale huid

Hoi,

Jelle heeft vanaf ong 2 maanden een heel schraal gezicht en hoofdje ook op zijn lijfje komen steeds meer plekjes. Ik ben in overleg pas met 6 maanden met potjes begonnen. En met 4 maanden naar de doc geweest, want als hij moet wordt en zich in slaap huilt, krabbelt hij zich helemaal open, hij ligt nu met sokjes over zijn handjes in bed. ( al krijgt hij nu door hoe hij ze af doet) Ik smeer hem tig keer in met vaseline, doe hem in een balneum badje en heb hormoonzalf. Ik ben er niet zo’n voorstander van en gebruik het alleen op erge schrale plekjes. Soms is het een tijd iets minder, maar het blijft zo zielig. Hebben jullie nog ideen, tips. ( En!!! gaat het over, of is het gewoon zijn huidje.) Het is gewoon heel lastig en je wilt gewoon dat hij er zo min mogelijk last van heb.

Groetjes Anita mama van Jelle 6 maanden

Goedemorgen!
Jaaaa het gaat over. Wij hebben precies hetzelfde met onze dochter. Wij smeren haar driemaal daags in met vasaline-parrafine en af en toe met hydrocortison. In bad gaat ze twee keer per week met Baneum extravettend. Haar nageltjes knip ik elke dag en in bed heeft ze een knuffeldoek, om haar handjes zo veel mogelijk aan de knuffel gekluisterd te houden in plaats van in haar gezicht. We smeren nu al zo’n 5 weken op deze manier en de droge plekken en eczeemplekken worden steeds minder. Alleen bij ziekte werd het weer erger.

Dus gewoon volhouden en lekker blijven smeren en… geen aardbeien geven, dat is funest schijnt!

Groetjes, Anne-Marie

Hoi,

Pure vasaline sluit de huid af hierdoor kan er geen lucht bij de huid komen. Lijkt goed omdat het vet is. Maar wil de huid goed genezen dan moet je de huid niet afsluiten. Dus vasaline is af te raden. Alleen smeren als je naar buiten gaat en het vriest of het is onder de 5 graden met een schrale wind. Verder kregen wij het advies onze dochter om de dag te douchen of te baderen Liefst eigenlijk minder. Alleen bij noodzaak vaker. Van water droogt de huid ook uit. altijd de hypoallergene creme’s en was spullen gebruiken baleum/ sebamed/ neutral .De laatste is reukloos ze gebruiken namelijk helemaal geen parfum. de andere twee natuurlijke enkelvoudige parfums geen combi’s en geen conserveermiddelen. Rozenolie (zonder toevoegingen) is duur maar werkt geweldig als ze helemaal schraal zijn. Heb je al aan gedacht dat je kindje ook kan reageren op de waspoeder die je gebruikt. Wij zaten al op de Neutral vanwege mijzelf maar het werd ons ook aangeraden/ geadviseerd. De hormoonzalf klinkt heel erg. Maar ik zou het zeker een week achter elkaar twee keer per dag gebruiken om het genezingsproces opt e starten en daarna zoals je nu al doet. wij hebben dat gedaan en het gaf de huid echt een boost om te genezen. Probeer ook zoveel mogelijk zachte kledingstukken te gebruiken de eerste keren.

Veel succes

groetjes,

lon106

Wij hebben van de dermatoloog vasaline met parrafine gekregen en moesten heel vaak ermee smeren. Neem aan dat hij wel weet waar hij het over heeft, dus van het afsluiten van de huid heb ik nog niets gemerkt… maar misschien is het verschil de parrafine die eraan toegevoegd is…

Groetjes

Hoi, bedankt voor jullie reactie’s ik heb ook vaseline van de doc gekregen, Best lastig allemaal hoor. Wat nu wel, wat nu niet… met kleding wassen ga ik ook maar met neutral of zo proberen, alle kleine beetjes helpen toch!!!
Groetjes Anita

Hoi,

ik had het over de pure vaseline te koop in van die rechthoekige verpakking. Niet de vaseline waar iets bijgemengt zit.

lon106

ik heb goede ervaringen met calaneduala zalf van vsm

Hoi Hoi
Toen ik met mijn dochter voor haar ecceem naar de dokter ging vertelde hij dat inderdaad vasiline de huid afsluit. Daardoor kan het erger worden.

Groetjes chantal

chantal

quote:
Hoi Hoi Toen ik met mijn dochter voor haar ecceem naar de dokter ging vertelde hij dat inderdaad vasiline de huid afsluit. Daardoor kan het erger worden.

Groetjes chantal

chantal

Jawel, maar dat is het verschil tussen een schrale huid en exceem.
Exceem heeft inderdaad lucht nodig om te genezen, maar moet wel
verzacht worden met een smeersel vanwege de jeuk.
Exceem gaat ook meer jeuken als je het afsluit met bijv. vaseline.

Schrale huid is meestal wat tijdelijker, en de droge huid neemt
het smeersel sneller/beter op. De bestanddelen van de creme
worden opgenomen door de huid, en zorgen daardoor dat het minder droog wordt.

M.

Hi,

Mijn jochie van 1 jaar kreeg ook als baby ineens een droge huis én eczeemplekken. Ik heb op de plekken de hormoonzalf gebruikt, niet langer dan 10dg op doktersadvies. en heeeel dun gesmeerd, alleen op die plekken.

Maar soms is heel zn rug en zn benen kurkdroog en schilferig/pukkelig echt zielig. En ik probeerde van alles, ook sebamed en balneum…maar niet echt bevredigend.

Laatst moest ik naar de kinderarts, aan haar gevraagd hoe het met die vaseline zat (dat afsluitverhaal). Pure vaseline zalf sluit inderdaad af, is niet echt geschikt om je baby helemaal in te smeren. Maar lanette créme (de vaseline vermengd met creme) sluit niet af en is juist wel goed en lekker om mee te smeren. Ik kreeg een recept mee, en echt FANTASTISCH, Hij heeft weer een supergaaf huidje. Heerlijk. Soms zie ik het terugkomen en dan hophop lekker smeren, na een dag al verbetering. de hormoonzalf is bij ons exit.
Als ik met m ga zwemmen smeer ik ook de gevoelige plekjes in. (ellebogen, dijen, rug).
Maar ieder kind is anders…

x en succes

x Floss

Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb ook die vaseline op creme basis. Ik moet gewoon echt blijven smeren. Als zijn huidje er goed uitziet vergeet je het ook echt zo snel. Vannacht had hij weer zijn hele hoofdje open gekrabbelt, sokjes van zijn handjes en krabbelen maar echt zielig. En een paar grote krassen op zijn gezichtje. (ondanks dat ik zijn naggeltjes echt kort hou en vijl.) Nu weer goed met olie ingesmeerd, daarna goed zijn haartjes uit gespoeld en geborsteld en dan gaat het weer even goed. In zijn plooitjes ( die heeft hij best veel) krijgt hij ook echt snel plekjes. Ach ja gewoon goed blijven smeren maar. Er is niets aan te doen en hopelijk wordt het vanzelf minder.

Groetjes Anita