Nog steeds onduidelijkheid over uitgerekende datum

Vanochtend heb ik de tweede termijnecho gehad. Gelukkig zag alles er goed uit. We hebben ons kindje weer zien spartelen en het hartje klopte ook mooi. Dat is toch altijd weer een opluchting!

Ik was 14 december voor het laatst ongesteld (op de innestelingsbloeding na) en de vk rekende me in eerste instantie uit op 20 september. Bij de eerste echo, twee weken terug, werd het 27 september. Vandaag was het kindje 13 weken, wat zou betekenen dat het 27 september zou blijven. Maar toen zei de echoscopiste dat ze de datum bij kunnen stellen als er maar 7 dagen verschil zit tussen de eerste datum (20-09) en de laatste (27-09). Dat zou betekenen dat ik opeens weer de 20ste uitgeteld ben!

Ik heb wel 3x gevraagd hoe het zat, want als het kindje 13 weken is, is het toch niet opeens 14 weken? Ik vond het allemaal nogal vaag. Ik hoor de definitieve datum morgen. Ik weet nu ook niet echt waar ik aan toe ben. Niet dat het veel uitmaakt, maar je moet op je werk toch ook een datum overleggen. En voor jezelf is het ook niet zo fijn als het steeds zo verandert.

Weet iemand waarom ze die datum toch aan kunnen passen (duidelijk uitleggen graag, hahahaha!) en wie heeft dit ook gehad?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie In verwachting Ticker

Ik heb het ook gehad, maar bij mij zat er maar 4 dagen verschil tussen, kan met onregelmatige eisprong te maken hebben, mijn dochter is uiteindelijk op de uitgerekende echo datum geboren zeg maar, niet op de datum die ik dacht (4 dagen later) uitgaande van je cyclus! Tja ben geen verloskundige, maar zo is het mij iig uitgelegd!

Ja ik ben ermee bekend. Hier ook omdat het onregelmatige cyclus heel lastig is. De echo bepaald het dus niet definitief. Ze gaan bij de echo uit van de grote van het hoofd. Maar wat als je kind een groot hoofd heeft (zoals hier het geval)… Dan wordt er gekeken of er meer dan 7 dagen verschil tussen zit. Dus van de laatste menstruatie de datum en de echotermijnbepaling. Zit hier 7 dagen of meer verschil in dan passen ze de datum aan … Is dit minder (bij mij was het 4) dan gaan ze toch van de laatste menstruatie uit.

Dus hier bij de echo de datum 18 juli doorgekregen en via huisarts / de test 14 juli. Dus houden we het op 16 juli beetje er tussen in maar officieel blijf je dan de test datum aanhouden…

Fijn dat alles goed was!!

Zelf geen ervaring mee, maar mn zus is ongeveer rond dezelfde tijd als jij uitgerekend. Was eerst 4 oktober en nu ineens 28 september. Waarom, ik weet het niet!

Ik weet wel dat zij net als ik bij Nora direct na de eerste poging zwanger is geworden, geen ongeregelmatige menstruatie had. Omdat wij (mn zus en ik) wat dat betreft eenzelfde situatie hadden, is het in haar geval denk ik dus puur gebaseerd op de afmeting van het kindje.

Maar goed, zoals ik zei: super dat jullie een gezond kindje mochten zien op de echo! Heerlijke opluchting!

liefs

Lilypie Second Birthday tickers

haha rainbow dat is een goeie,
ze zeiden tegen mij ook dat ik de 27ste was uitgeteld
en rico kwam 3 dagen eerder, de 24ste dus.
krijgen we dadelijk een 4ling

maar bij ons was het pas met 15 weken duidelijk hoe het zat.
eerst was ik 1 oktober uitgerekend, toen 29 september, toen weer 25 september en uiteindelijk was het 27 september
daar bleef ie op hangen. dus het zal dan wel

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ik was ook eerst 18 december uitegerekend, en later 22 dec.
Hij kwam uiteindelijk de 30e.

Maar hoe het precies zit.
Ik weet in ieder geval dat ze het aan de hand van mijn menstruatiecyclus hadden uitgerekend, maar toen ik een echo had, bleek hij nog iets jonger te zijn dat ze dachten.(uitgerekend aan de grootte, van het kindje (die is bij alle baby’s constant tijdens de eerste paar weken)
Ik was met de echo 10 weken zwanger, maar toen ineens 9 weken en 3 dagen…
Dus toen kreeg ik een extra echo, omdat ze die echo eigenlijk pas na 10 weken horen te doen

Liefs, Anne

Geen ervaring mee, maar fijn dat alles er goed uitzag.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Het heeft gewoon met de grootte van het kindje te maken en hoe nauwkeurig de echoscopist meet. Zeker bij zo’n termijnecho bij 12-13 weken is het kindje nog zo klein. Als ze dan met de meetapparatuur het kruisje net een mm op een andere plek zetten, kan dat al een paar dagen schelen.

Dus als je kindje toevallig net een groeispurtje gehad heeft, kan die datum weer terugspringen. En als je een andere echoscopist had gehad, had er ook een heel andere datum uit kunnen komen.

Mijn zus heeft het vorig jaar zomer gehad dat ze ineens dik een week minder lang zwanger leek te zijn maar die echoscopist heeft wel 15 pogingen gedaan om goed te meten. Bij de volgende echo was ze ineens weer een week langer zwanger dan ze zelf uitgerekend had. Andere echoscopist en kindje mogelijk groeispurtje gehad.

Zolang het geen weken verschil zijn geen zorgen maken. Eens een weekje of een paar dagen kan gebeuren. Die kleine mop komt toch wanneer-ie er klaar voor is.

Groetekes, Sje

Rainbow,

Fijn dat je echo er goed uitzag zeg. Bij mij zat er ook een beetje verschil in met m’n eigen berkeing en de datum die de echo aangaf. Zelf had ik 11 december uitgerekend en de eerste echo gaf 15 dec aan . Met 20 weken was dat 14 dec en met 30 weken had ik nog een echo en die gaf 13 dec aan. uiteindelijk is hij 14 december geboren. bij mij is dus 11 december aangehouden als uitgerekende datum omdat het verschil niet zo groot was. dan rekenen ze gewoon vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Kan natuurlijk ook goed ermee te maken hebben dat jij je eisprong vrij laat in je cyclus hebt. dan is het kindje technisch gezien natuurlijk net iets kleiner als wanneer je je eisprong precies halverwege je cyclus hebt. Hoop voor jou dat ze lekker de 20e aanhouden. Scheelt een week werken. mag ik trouwens vragen waarom je twee termijnecho’s hebt gehad? Ik kreeg er alleen een met 12 weken. Is twee termijnecho’s tegenwoordig standaard?

groetjes Ramona

Wat super dat alles goed was.

Wel vervelend dat je nog steeds geen duidelijkheid hebt over de uitgerekende datum. Het is op zich niet raar dat ze de datum weer aanpassen. Vind het alleen vreemd dat ze je niet meteen een nieuwe datum geven, maar je hier morgen over terugbellen. Maar goed alles was in ieder geval goed en dat is het belangrijkste.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Hoi wat fijn dat de echo er goed uitziet. Wat betreft de uitgerekende datum kan ik je niks over vertellen, bij mij waren ze allebei van het begin af aan goed. 2x op de dag zelf bevallen.

Gr Patries

Bedankt voor jullie reacties! Het rare is, dat ze zei dat alle baby’s tot 14 weken ongeveer hetzelfde groeien en er nog geen sprake is van groeispurten. Juist daardoor kunnen ze zo nauwkeurig meten. Bovendien was het kindje exact twee weken ouder dan twee weken terug en niet drie weken. Volgens de vorige meting zou ik nu inderdaad exact 13 weken moeten zijn. En dat gaf de echo ook aan. Juist daarom snap ik niet dat ze er opeens een hele week bovenop gooien, alsof ik opeens 14 weken ben? Het kindje is ook niet groter dan eerst, waardoor ze het bij hebben gesteld. Er was ook een normale hoeveelheid vruchtwater enzo. Er was eigenlijk niks veranderd ten opzichte van vorige keer. Volgens mij was het puur een technisch verhaal…Het maakt niks uit, zolang ons kindje maar gezond is voor zover ze dat nu al kon zien, maar ik vroeg het me gewoon af waarom ze zo klooien met die datum. Ik had ook dezelfde echoscopiste…Morgen moet ik toch op controle en dan hoor ik het wel! Bij jullie dus ook een hoop gerommel, dat lees ik wel…

Als er nu een week bij op komt is dat mooi meegenomen natuurlijk Rainbow… ben je opeens een week langer zwanger, maar als het een week korter is dan zou ik balen hahahha Ik mag vandaag de vk bellen…:D:D:D

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Ik ben inmiddels bij de vk geweest en de datum blijft gewoon 27-09 omdat ze die datum 2x hebben gemeten. Nou ja, wel zo duidelijk toch!

Ja inderdaad Rainbow…

27-9 dus…

Ik mag 8april naar de vk voor een intake gesprek en 4 mei eerste echo.

Heb je al een buikje Rainbow??

Dus je hebt straks in een maand tijd 2 verjaadagen Rainbow

Groetjes,

Michèle

@Michele: klopt! Maar misschien wordt het wel begin oktober? Het wordt denk ik geen maagd, haha, dat scheelt weer! Twee hittepetitjes lijkt me wat veel!

@Melanie: ja, je begint het nu echt te zien. Mijn vriendin had me 5 weken niet gezien en ze zei meteen: ‘so, je ziet het nu echt wel!’ En dat is ook zo. Ik pas wel mijn eigen kleren, maar je ziet wel duidelijk dat ik zwanger ben. Maar ach, met bijna 14 weken vind ik dat ook wel weer mooi! Laat maar komen! Hoe voel jij je?

heeheee! ik was dus ook 27 sept uitgerekend leuk leuk!!!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ik voel me goed Rainbow… maar heb soms het gevoel dat ik verder ben dan dat we denken… ik ben de laatste 2/3maanden maar 1 dag ongesteld geweest en daarna was het over… ik heb ook al een buik nu… en dat begon bij Noah met 9 weken… en nu begon het met 5 weken al… vindt het allemaal wat raar en vroeg…

@Inge, jeeh, mooie datum he? Maar Rico en Eef zijn al twins, het zou TE toevallig zijn als dit kindje dan ook nog op Rico’s echte verjaardag 24-09 geboren zou worden! Ja toch?

@Melanie, ik zou dat dan aangeven bij de vk. Straks krijg je toch een echo en meten ze jullie kindje na. Misschien ben je inderdaad al verder? Toen ik er achter kwam dat ik zwanger was, was ik dus ook al verder dan ik dacht. Ook door die rare ongesteldheid. Bij mij denken ze dat dat de innesteling is geweest. Kan bij jou ook zo zijn! Ik was toen ‘al’ 7 weken. Bij Eva kwam ik er veel eerder achter, maar toen wist ik ook wanneer de laatste menstruatie was. Die buik komt bij een tweede echt eerder, dat zei mijn vk ook. Ik merk dat zelf ook heel duidelijk. Bij Eva zag je het pas met 16 weken, nu al met een week of 8. En nu dus al best goed. Ik zag vandaag in de bouwmarkt een vage bekende die ook zwanger is van de tweede. Ok, zij krijgt een tweeling, maar ze was nog niet zo ver als ik en had al veel meer buik. Dat zie je dus vaak! Het is allemaal al opgerekt geweest he? Ik ben benieuwd hoe ver je straks echt bent! Moet je ook een gave ticker maken,. voor bij die van Noah! Fijn dat je je goed voelt, houden zo! Trouwens…ik zie geen datum onder je ticker, klopt het dat Noah dan jarig is???