Nog steeds geen stukjes in groente

Onze dochter eet nog steeds geen groente met stukjes. Ik heb van alles geprobeerd, vers, potjes, maar niets helpt. Fruit gaat wel beter, de potjes eet ze helemaal op en vers geraspt fruit gaat ook goed.
Hoe lang gaat dit nog duren? Ik ben al een maand aan het oefenen, maar het gaat nog steeds met kokhalzen enz. Dus als ze dat begint te doen, dan geef ik haar toetje maar en stop ik met de groente.
Iemand tips?

Mijnticker.nl Tickers
Mijnticker.nl Tickers

poeh is alweer even geleden, wat vergeet je die dingen snel! Maar ik herinner me dat een van mijn kids ook moeite had met de stukjes in de 8 (?) maanden potjes, die waren veel te grof. Van friso heb je 6 maanden potjes, stap 2, dat is wel met stukjes, maar veel fijner, en dat maakte hier de overstap makkelijker. Ik weet even niet meer of ik het goed heb met de maanden op die potjes, maar zoiets was het in elk geval

Groetjes Anouk

Heb je al geprobeerd om de groenten te prakken? Wij geven hier alles apart op het bord, aardappelen, vlees en groenten. Toen we Kiam met de pot mee lieten eten prakte ik alles (los van elkaar) en daarna ben ik stukjes aardappel gaan geven, een week laten geprakte groente en nu eet hij met gemak een stukje vlees.
Eet ze wel stukjes brood ? Want als dat ook niet lukt kan het best zijn dat ze er nog niet aan toe is (ze is toch ook te vroeg geboren?).
Maar aan de andere kant kan het natuurlijk ook uitproberen zijn, ze zit wel op een leeftijd dat ze het een en ander door gaan krijgen (bijv dat ze dus een toetje krijgt als ze gaat kokhalzen).

Hoi,
Amy is al weer ruim 10 maanden en als ik haar eten maak met stukjes gaat de tong onder groot protest naar buiten en eet ze niets. Als ik het kleiner vermaal eet ze haar prak op.
Ik probeer het af en toe aan te bieden en blijf dat gewoon doen. Komt wel een keer goed. Rijst en macaroni eet ze om de zelfde reden niet.
groenten, vlees en aardappel los geven heb ik ook geprobeerd maar dan wordt het voornamelijk kleien, terwijl ze haar brood wel netjes stukje voor stukje in haar mond stopt.
liefs Annelies

Lilypie First Birthday tickers

ik bedoel met “los” geven eigelijk dat ik het niet door elkaar heen prak… beetje omslachtig beschreven zie ik nu

Hoi, wij hebben dat met onze oudste dochter ook gehad. Zij was geen makkelijke eter. Ze at potjes (maar potjes of vers… principe van stukjes eten ist zelfde denk ik). Ze wilde de gladde potjes wel en die met stukjes niet.
Ik begreep vanuit reacties van anderen (ff googlen) dat het vaker is dat kinderen pas rond 9 maanden echt stukjes willen eten.
Probeer bijv eerst eens een aardappel te prakken door 'de gladde bekende prak. Verder deden wij van de 7 dagen in de week er bijv 2 dagen met een potje met stukjes om zo te wennen. (wetende dat onze dochter t eigenlijk niet bliefde…)
Wij zijn op gegeven moment (denk rond de 9 maanden) begonnen met half potje geven en de rest ‘vers’ los zoals wij het ook eten. Dus bijv stronkje bloemkool/broccoli, blokje vlees, stukje aardappel etc. En zo heeft ze uiteindelijk stukjes leren eten zoals wij het aten. Met een maand of 11 at ze met de pot mee. Potjes olvarit met stukjes heeft ze nooit echt veel gegeten dus, wel veel de 6+ potjes.

Mijn jongste dochter, die ik dacht qua uitgerekende datum maar paar dagen verschilt met jouw dochter, eet ook nog geen stukjes hoor! Haar voeding is ook nog compleet glad. Met fruit prak ik nu wel, maar stukjes moet ze nog niet veel van weten. Koekjes eten gaat hier ook nog niet zo makkelijk en stukjes brood is erg wennen nog voor haar. Geef Lize gewoon de tijd! Ze is ‘officeel’ toch ook nog geen 8 maanden, als je rekening houdt met de vroeggeboorte? Probeer het anders over 2-3 weken gewoon weer… wie weet is ze er nog niet aan toe. En vooral: geen stress bij jezelf hoor!
Hoe gaat t nu met koekjes en brood eten?

Onze dochter is nu gecorrigeerd inderdaad ruim 7 maanden. Ze eet nog geen brood of koekjes, omdat ze daar ook van gaat kokhalzen. Ik heb geprobeerd om groente te pureren en een aardappel er door te prakken, maar zelfs dat is te grof. Terwijl ze wel fruit met stukjes eet (8+ potjes of geraspt), dat vind ik wel raar. Het kan natuurlijk zijn dat ze nog steeds niet toe is aan stukjes in haar groente, maar waarom eet ze dan wel fruit?

Mijnticker.nl Tickers
Mijnticker.nl Tickers

@mooiezoon, wellicht eet ze wel stukjes fruit omdat de smaak ervan wat zachter is dan van groenten. Ook is de structuur van fruit over het algemeen fijner en zachter, dat eet toch wel makkelijker.
Ik zou de groenten gewoon aan blijven bieden, maar er idd geen strijd van maken. Ze gaat het vanzelf wel eten.

je zou toch denken dat het niet uitmaakt of ze nou fruit met stukjes, groente met stukjes, brood of koek eten. Het zijn allemaal stukjes…maar die vlieger gaat hier ook niet op hoor. Fruit is vaak wel meer favoriet dan groenten. Bij Amy althans. Amy eet fruit ook met stukjes.
Vanavond had ik voor Amy haar warme eten geprakt en het ging iets beter. Na 8 hapjes heb ik de rest wat fijner gemaakt.
Ik zit te denken om morgen b.v. twee bordjes warm eten klaar te maken en de hapjes wat af te wisselen tussen geprakt en fijnere hapjes. Kijken of ze zich laat overhalen . tis een kwestie van wennen en dat kost tijd.
Ik ben zelf wat voorzichtig met terug rekenen ( corrigeren) qua werkelijke leeftijd. Amy was ook vroeger dan de uitgerekende datum ( die nooit helemaal exact te nemen valt) en zou nu ook nog geen 10 maanden zijn, maar qua ontwikkeling loopt ze weer ver voor. Maar als jou meisje ook nog moeite heeft met brood en koek dan zal ze nu in de fase zijn dat Amy net ging wennen aan stukjes brood en dat ging ook kokhalzend.
liefs Annelies

Lilypie First Birthday tickers

Ik kan me voorstellen dat het telkens corrigeren van de leeftijd vragen oproept, zeker omdat er ook sprongen en fases zijn, maar 2 maanden te vroeg geboren zou wel van invloed kunnen zijn. Ik heb geen idee hoor, want onze zoon was 11 wkn te vroeg, dus ik weet niet anders en ken geen "normale’ situatie. We blijven volhouden, haha!

Mijnticker.nl Tickers
Mijnticker.nl Tickers

We zijn met Eef ook nog steeds aan het opbouwen hoor. De verpleegkundige op het CB zei vorige keer dat die 8 maanden potjes er eigenlijk uit zouden moeten. Sommige kinderen zijn erg gevoelig in de mond en accepteren die stukjes niet. Zolang ze geen probleem hebben met de boterham zou dat ook niet uitmaken. Wij zijn dus lang 6 maanden potjes blijven geven, maar nu toch met de 8 maanden bezig omdat ik merkte dat ze bijv. stukjes fruit los ook niet makkelijk eet. Alleen banaan. Fruit en groenten vereisen een andere manier van ‘kauwen’ dan brood of koek, dus we zetten nu toch maar door met de stukjes in het avondeten. Noor heeft er niet zo lang moeilijk over gedaan, dus dit scheelt ook echt per kind. Stukje broccoli of wortel gekookt peuzelt ze ook wel op, maar dat mag ze dan zelf pakken en dat vindt ze sowieso reuze interessant!
Snap het ‘probleem’ dus heel goed, speelt bij ons ook.

Lfs