Nog steeds elke dag huilen op school

Jullie weten vast nog wel dat Eva ALTIJD ging huilen als we haar afzetten op het kdv. Verschrikkelijk was dat. WWe hielden ons hart vast toen ze naar school ging. De eerste dagen gingen best ok, ze had soms een bijna-huilen gezichtje, maar dat mocht van mij omdat ze net nieuw was. Maar langzaam sloop haar huilen er weer in en nu is het elke ochtend raak. Als ze naar haar stoeltje moet, begint ze weer te sniffen. Heel vervelend. Niet voor haar, maar voor ons. En voor de juf.

Ze heeft er zelf helemaal geen verklaring voor waarom zij als enige in de klas elke dag brult. Gisteren zei ze dat ze bang was voor monsters. Daar kun je weinig mee. De eerste week mocht ze op schoot bij de juffen, maar die kunnen daar natuurlijk ook niet aan beginnen. Nu zijn ze vrij streng en zeggen ze dat ze niet meer mag huilen. Ik geef ze daar gelijk in, ik vind het ook aanstellerij en niet nodig. Het IS ook niet nodig, want ze heeft al best haar draai gevonden en ze gaat vandaag al bij eenkindje uit de klas spelen. Kindjes roepen haar ook enzo, dus dat kan het niet zijn.

Een beloningssysteem op school in de vorm van Mege Mindy stickers helpt niet. Als ze het goed doet, krijgt ze een sticker. Gisteren ging het fout en was er dus geen sticker en vandaag ook niet. Maar erg vindt ze dat niet. Ze doet gewoon haar ding en dat is huilen! Het gaat mij en papa erg irriteren nu en volgens mij raken de juffen hun geduld ook een beetje kwijt. Ze zijn wel lief, maar zeggen wel waar het op staat en dat moet ook. Ik heb gezegd dat ze mag huilen als ze bv pijn heeft, maar niet zomaar. Ik vind het vooral irritant dat alleen ZIJ het doet en ook ELKE DAG. Het gaat vervelend worden! 's Middags na de lunch is er trouwens niks aan de hand, vreemd genoeg? Gelukkig maar!

Wat moet ik hier nou toch mee? Ik heb het er wel met school over gehad, maar als een beloning niet werkt, wat dan wel? Pfff.

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Hoe lang zit ze ook alweer op school?

Onze jongste heeft er ook een hele poos moeite mee gehad (puur onzekerheid verlegenheid enzo) en we zijn toen op advies van de juf een weekje terug gegaan naar halve dagen. Dus alleen tot de overblijf naar school.

Daarna weer langzaam opbouwen: maandag hele dag, dinsdag half, woensdag hele dag etc.

En die week erna weer fulltime. En toen ging het goed.
Dus mogelijk is zoiets een optie.

Groetekes, Sje

Sorry maar ik vind de juffen behoorlijk ongeduldig. Het ene kind is het andere niet.Madelon heeft 6 wrken lang gehuild en in groep 2 weer en in groep 3 en in groep 4. In groep 5 was het over. Madelon houd totaal niet van veranderingen, nu nog niet. Ze heeft nu net een nieuw huis en begint 8 oktober met een nieuwe baan nou je wilt niet weten wat voor stress dat dat geeft bij der terwijl het toch hele leuke dingen voor der zijn en dat vind ze zelf ook. Zit in je karakter. Eef is toch ook een maagd?
Gewoon zoveel mogelijk negeren, hoe moeilijk ook want oww je gaat zo niet zo fijn weg. Dus ik zou op schol jas uit doen, schoenen uit, sloffen aan. Fruit en drinken op de juiste plek leggen. Kus en hup de klas in. Niet blijven staan hoe hard ook.

Liefs Michelle

@Sje, ze is nu aan haar derde week bezig. Op zich is het niet een wereldramp dat ze huilt, maar het is een gewoonte geworden. Elke dag opnieuw. En we weten hoe lang ze het al doet en hoe lang het dus nog door kan gaan. Een gebed zonder eind.We weten niet wat de reden is, dat vertelt ze niet en weet ze denk ik zelf ook niet. Ik hoop niet dat andere kindjes haar straks nog gaan pesten ofzo, zo van: jij bent een huilebalk! Gelukkig vinden ze haar nu nog leuk! Misschien is het inderdaad allemaal wat veel? Ze is ook erg druk na school, net een turbo. Ze is nietaltijd goed uitgeslapen 's ochtends, dat speelt dan misschien ook mee, wie zal het zeggen?

Groetjes Rainbow

@Mirmady, Eva is inderdaad ook een maagd! Ze is ook erg gehecht aan vaste dingen, veel met zijn vieren doen en ze moet zich ook altijd even aanpassen. Als we weg zijn, wordt ze weer de oude Eef! Speelt ze volop, niks aan de hand? Uiteindelijk is ze nog maar 4? Maar ja, het is voor niemand leuk. Ze zegt soms ook: de juffrouw was boos op mij…vindt ze heel vervelend als ze terecht wordt gewezen. Ze klimt het liefst op schoot bij mensen die ze kent, die haar veiligheid geven. Dat was ook de reden waarom ze bij deze juffen is geplaatst? Nou ja, dat mocht dus een paar keer en nu niet meer. Ik snap het wel, maar het gaat denk ik opeens allemaal te snel: papa en mama weg, niet meer even op schoot…Tja, het is een gewoontediertje dat van warmte houdt!

Groetjes Rainbow

Haay,

Ja hier ook ook hoor, n zit nu 3 weken op school.
en meestal is het maandag dinsdag en woensdag huilen.
Donderdag gaat het meestal wat beter hahaah maarja dat is de laatste dag, want vrijdag gaan ze hier nog niet na school.

N plast ook af en toe in haar broek op school, terwijl ze thuis zelden een ongelukje heeft. weet ook niet waarom!! (maby iemand een idee???)
luisteren op school doet ze al helemaal niet pfff.

Nou hier is het dus ook niet leuk helaas, hopelijk word het snel wat beter.

Liefs van Mij

Vergis je niet in hoe spannend en nieuw het voor die kleintjes is. Vergelijk het met jezelf: als je met een nieuwe baan begint of jarenlang niet gewerkt hebt en je gaat weer werken: al die indrukken, bergen informatie, nieuw ritme, nieuwe mensen.

Als je dan zelf hele dagen in een groep wildvreemde mensen wordt gezet en je elke dag weer van alles moet doen op een tijdschema wat een ander bepaald heeft, dan duurt het ook een poosje voordat je je draai gevonden hebt.

De tijd van doen waar je zin in hebt is voorbij en dat heeft impact.
Dus na 3 weken school nog steeds elke ochtend tranen, is helemaal zo uitzonderlijk niet.

Hier heeft het met de jongste ook echt wel een week of 5-6 geduurd voordat ze helemaal zonder tranen aan de schooldag begon. Dus ook thuis niet meer huilen voor vertrek. Ook toen ze destijds op de psz begon heeft het wel maanden geduurd voordat ze daar zonder tranen zat.

En dat ze het niet onder woorden kunnen brengen waarom ze moeten huilen dat is ook niet heel raar. Het zijn gevoelens die nieuw zijn en het is ook moeilijk uit te leggen waarom je huilt als je het verder eigenlijk best leuk hebt op school. In wezen is er niks om verdrietig over te zijn en toch komen er tranen. Dat snappen die kleintjes vaak niet hoe dat kan.

Wennen aan het nieuwe leven kost tijd.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 13 Sep 2012 20:54:23

Hoi Rainbow,
Ik was vroeger ook zo’n huilebalk als ik weggebracht werd naar school… totdat mijn moeder een keer geopereerd werd en ik door de buurvrouw weg ben gebracht. Nooit meer gehuild! Dus misschien een idee om Eva een keer door iemand anders weg te laten brengen naar school (als je de mogelijkheid hebt) om haar gedrag te doorbreken?
En daarnaast sluit ik me bij Michelle aan, probeer het zoveel mogelijk te negeren hoe moeilijk dat ook is…
Succes!
Groetjes Nancy

Ja dacht ik ook aan… Keer door een vreemde.

Of naast zus ipv op schoot… Langzaam afbouwen.

Wij brengen ze niet binnen, maar op schoolplein. Daar is toezicht en mogen ze eerst 10 min spelen, dan als klas met elkaar naar binnen. Verloopt erg goed…

Hmmm, het is misschien zo gek nog niet om opa bv een keer te vragen om haar weg te brengen. Misschien is dat de oplosing?

@Sje, je verwoordt het echt supergoed, zoals het een echte nanny betaamt! Zelf vind je iets nieuws ook eng en wij weten hoe je je dan ’ hoort’ te gedragen. Zo’n klein wijfie wordt ineens voor de leeuwen geworpen en ze moet van alles. Wat je zegt, ook al is het leuk op school, toch moet je soms huilen omdat je het allemaal veel vindt. Heeeeeel erg mooi omschreven, ik heb er echt wat aan en laat het papa ook even lezen. Helemaal de belevingswereld zoals Eva dat nu voelt! Bedankt!

Groetjes Rainbow

Die Sje toch!

Maar ze heeft wel gelijk ja.

Gr, Danielle

quote:
@Sje, je verwoordt het echt supergoed, zoals het een echte nanny betaamt! Zelf vind je iets nieuws ook eng

Als je iets van je kinderen niet snapt, moet je net doen of je je eigen kind bent. Dan snap je het al snel veel beter.

Net zoals bijv. moeders die hier helemaal ongerust een topic plaatsen “kind griep, wil geen avondeten”. Wil je zelf wel stamppot dan als je griep hebt? Nee toch?
Een kind is ook een mens, dat vergeten veel mensen nogal eens.

Dus gewoon net doen of je je eigen kind bent, scheelt een hoop gepieker!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 13 Sep 2012 20:54:57