Nog eens een slaapvraagje

Mijn dochterje zit al een tijdje in de overgang van 2 slaapjes overdag naar maar 1 slaapje overdag. Als ze vroeg wakker is trekt ze het nog niet met 1 slaapje en gaat ze rond half 11 naar bed. Ze slaapt dan tot ongeveer 12:00 uur, zo’n anderhalf uur dus. Vervolgens gaat ze dan rond 14:30 nog een keertje en slaapt dan ongeveer tot 15.30, soms 16:00 uur, ook zo’n uur tot anderhalf dus. Totaal dus bijna 3 uur. Als ze smogens later wakker is dan heeft ze dat ochtenslaapje niet meer nodig en leg ik haar pas na haar boterham, rond half 1 in bed. Je hoort dan altijd dat kindjes in de middag langer gaan slapen als het ochtendslaapje vervalt, maar dat is hier juist het tegenovergestelde! Als ze dan om half 1 in bed ligt dan is ze vaak rond 14:00 uur weer klaar wakker! Het lijkt dus wel alsof ze het slaapje van anderhalf uur in de ochtend dan gewoon verschuift. Haar smiddags dan nog een keer op bed leggen heeft geen zin, want dan is ze natuurlijk niet meer moe, en als ze dan al zou slapen,slaapt ze s aovnds niet meer. maar tot 19.00 in de avond trekt ze het ook eigenlijk niet als ze om 14.00 uur al wakker is. Hoe dit aan te pakken?

mama1980

Lilypie Second Birthday tickers

Tja ik zou dan zeggen; dat ze die 2 slaapjes toch nog wel nodig heeft! Moeilijk he. Tja alle kinderen zijn verschillend. Die van mij had het al heel snel gezien met slaapjes. Mag ik vragen wat jij bedoelt met “vroeg” en laat wakker??? wat zijn dan de tijden en gaat ze dan op 7 uur 's avonds naar bed zoals ik las? Even wat verduidelijking, want je kan natuurlijk er voor kiezen om d’r gewoon op een vast tijdstip wakker te maken en dan gewoon die 2 slaapjes aa te houden, maar goed als vroeg voor jou 5 uur is, dan is het minder geschikt, snappie? Wat ik wel deed toen ze van 2 naar 1 slaapje ging. Dan redden ze het eigenlijk niet om 12 uur lunch te hebben. Dus dan gaf ik haar om 11:15 lunch, en dan werd ze even hyper (door de suikers, heeft ze nu nog, zelfs van brood) en dan lag ze vaak rond 12 uur te slapen tot uur of 3! Dan redde ze 18:30 net! Maar das nog steeds zo nu en ze slaapt niet eens meer.

bij ons verschilt het ook echt per dag. Ik pas me gewoon aan hem aan. Meestal is hij nu tussen 8 en 9 wakker en de ene keer is hij om 13.00 al moe, de andere keer om 15.00 pas. Ik leg hem dan op bed en dan slaapt hij meestal 1,5 uur. Vanmorgen waren we nog heel moe dus hebben we hem tussen ons in op bed laten spelen en toen zag ik al snel dat hij weer moe was en heeft hij geslapen van 10.00 tot 11.30. Nu zal hij waarschijnlijk ook niet meer slapen vandaag. Mij boeit het ook niet zoveel wanneer hij slaapt en of hij slaapt. Als hij moe en lastig wordt dan gaat hij op bed, zo niet dan niet. Ik ben allang blij dat ik hem nu af en toe in bed kan leggen, dat is ook pas sinds een maand zo.

22-12-2009 colin geboren

nou wat een wonder, meneer was om 15.00 weer moe. Heeft nog bijna 1,5 geslapen. Hier dus echt iedere dag een verrassing hoe het loopt.

22-12-2009 colin geboren

@malawimama, ’ vroeg’ is hier rond 7.30 en ’ later’ is hier rond 8.30 uur. Dat uurtje scheelt net het ochtendslaapje wel of niet. Ik moet zeggen dat het vandaag goed is gegaan. Ze was om 14.00 alweer wakker inderdaad (en lag er pas om 13.00 in) en heeft het goed gered tot 19.00 uur. Heb haar lekker een badje gegeven rond 18.30 en daarvoor rustig babytv gekeken een half uurtje dus geen drukte meer gehad. Denk dat het een goed idee is om haar s morgens op tijd wakker te maken zodat de tijden een beetje ’ uitkomen’ overdag.
@mamavancolin, Fijn dat hij zo goed geslapen heeft vandaag! Ze geven zelf wel aan wat ze nodig hebben en dat is hier nu net het punt. Ze geeft aan dat ze nog 2 slaapjes nodig heeft, maar als ze om 14.00 uur al wakker is hoef ik haar om 15.00 uur niet meer op bed te leggen, want dan is ze natuurlijk niet moe. Leg ik haar om 16.30 ofzo nog op bed dan slaapt ze s avonds weer zo laat, dus meestal probeer ik het dan nog een uurtje of anderhalf te rekken met badje, babytv etc, igg rustige dingen, zodat ze gelijk voor de nacht naar bed kan. Haar ritme is dus gewoon een beetje in de war zeg maar

mama1980

Lilypie Second Birthday tickers

Het kan ook zijn dat ze nog moet wennen aan één slaapje per dag en dat ze over enkele weken wel een langere tuk gaat doen. Misschien moet ze zich aanpassen aan het nieuwe ritme.
Sinds een paar weekjes slaapt mijn dochter nog maar één keer per dag. Zij ging hier ook niet langer van slapen, 1,5 uur maximaal. Vorige week heeft ze zowaar een paar keer 3 uur achter elkaar geslapen. Maar er zit totaal geen ritme in, vandaag op het kdv maar een half uur geslapen. Als ze kort geslapen heeft, ga ik meestal een stuk wandelen en dan redt ze het goed tot aan de avond.

[img]http://lb2m.lilypie.com/TikiPic.php/3TYZ.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]

@ Annemiek, ja dat kan natuurlijk ook heel goed. Maak me dan alleen zorgen of dat het is, of dat ze gewoon nog 2 slaapjes nodig heeft en haar ritme gewoon is verstoord als ze s morgens later wakker is. Ik kijk dan naar een paar kindjes uit mijn vriendinnenkring en daar zitten een paar (dus meer dan 1) kindjes bij van 2 a 3 en die slapen allemaal van 1 tot 4!!! Dan denk ik: Komt mijn dochtertje dan geen slaap tekort???!! ze is net 1.
Hoe merkte jij dat ze toe was aan 1 slaapje? En phoe hee, een half uurtje op het KDV, dan was ze zeker wel helemaal afgebrand

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 28 Dec 2010 20:54:54

hee ja, ik snap dat het altijd lastig is als ze moe zijn en het niet meer redden tot bedtijd. Hier ook wel vaak gehad dat hij rond 17.00 moe was. Als het weer beter is dan ga ik meestal een uur wandelen zodat hij toch een beetje kan rusten. Soms doet hij dan ook nog wel even een tukkie, maar dat is dan ook niet erg. Idd. badje ook veel gebruikt om het te rekken. Colin kan makkelijk een uur in bad zitten en amuseert zich dan kostelijk. Ik doe er natuurlijk wel warm water bij iedere keer en zit zelf lekker met een boekje op de wc.

Maar ja wekken omdat ze anders in de knoop komt is ook zowat. Of sta jij toch vroeg op? Ik ben een uitslaper, dus zou niet mijn eerste keus zijn.
Sta jij ook meteen op met haar als ze wakker is of tutten jullie nog wat in bed. Dan houdt ze het daarna misschien ook wat langer vol beneden. Ik zeg ook maar wat hoor.
Het zal ook per dag verschillen. Ze is de ene keer natuurlijk ook meer moe dan de andere keer net als wij.

Ach komt allemaal wel goed. Maar snap wel dat het lastig is…

Succes ermee

22-12-2009 colin geboren

Je dochtertje is nog best wel jong, misschien is ze er nog niet aan toen om naar 1 slaapje te gaan.
Hier ging de overgang van twee naar één slaapje ook moeilijk.
Dion is altijd vroeg wakker rond 6.30 dus hij redde het echt niet tot 12.00-12.30 dus ging hij tot hij ruim 1,5 jaar was om 9.00-9.30 naar bed en sliep dan altijd 1,5 uur en s’middags ging hij dan 14.00-14.30 naar bed en sliep dan weer 1,5 uur
Maar toen hij weer wat ouder werd wilde hij sávonds niet gaan slapen en sliep soms om 20.00-20.30 pas maar als ik moest werken was hij doodmoe s’morgens en moest hij wel weer een slaapje doen om 9.00
Dus ik was begonnen om hem s’middags na 45 minuten wakker te maken en toen sliep hij sávonds wel om 19.00 en was hij s’morgens meer uitgerust.
Daarna keek ik het gewoon even aan hoe hij zich voelde of het dus 1 of 2 slaapjes zou zijn die dag (het is wel heel lastig met afspraken maken als je je vrije dag hebt omdat je nooit weet hoe het die dag verloopt)
Ik bouwde het dus langzaam op van 1 á 2 keer per week een dag met 1 slaapje en de overgang heeft denk ik 4 á 6 weken geduurd.
Dion was 19 maanden dat hij het af kon met 1 slaapje op een dag en dat deed hij dan nog steeds maar 1,5 uur en nu bijna twee maanden later begint hij langer te slapen tussen de middag (2-2,5 soms 3 uur) en soms als ik vrij ben slaapt hij een beetje uit s’morgens.
je zou het ook zo kunnen doen als ik met Dion heb gedaan, misschien moet je haar om 12.00 naar bed doen en als ze weer na 1,5 wakker wordt in bedje laten liggen tot 14.00 uur en sávond wat vroeger naar bed en dat eerst een dag in de week dan twee enzo verder.

Groetjes Sylvia

Gewijzigd door - vlokje03 op 28 Dec 2010 21:38:01

quote:
Ik kijk dan naar een paar kindjes uit mijn vriendinnenkring en daar zitten een paar (dus meer dan 1) kindjes bij van 2 a 3 en die slapen allemaal van 1 tot 4!!! Dan denk ik: Komt mijn dochtertje dan geen slaap tekort???!! ze is net 1. Hoe merkte jij dat ze toe was aan 1 slaapje? En phoe hee, een half uurtje op het KDV, dan was ze zeker wel helemaal afgebrand

mama1980

Ik denk dat je niet naar andere kindjes moet kijken. Er zijn inderdaad kindjes die langer slapen maar ook die korter slapen. Ik probeer me er ook niet meer druk over te maken. Ze heeft altijd kort geslapen, maar is vrolijk en gezond.
Ik merkte niet echt dat ze toe was aan één slaapje… Ze sliep al maanden maar een half uur/drie kwartier in de ochtend. Dus dat is geen ramp als ze die mist en dan kunnen we net weer iets meer ondernemen (stad in, speeltuin, zwembad, ofzo).
Maar ik kan me goed voorstellen dat je die twee slaapjes er nog even in houdt. Ze is immers nog niet zo lang 1 jaar. Je kunt haar bijvoorbeeld ook iets eerder in bed leggen 's ochtends en dan na een uur wakker maken. Dan kan ze 's middags ook er wat eerder in? Weet niet of dat werkt.

Gewijzigd door - mama1980 op 28 Dec 2010 20:54:54

[img]http://lb2m.lilypie.com/TikiPic.php/3TYZ.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]

Haar er s morgens vroeger in leggen heeft geen zin, want dan is ze niet moe en slaapt ze niet. Ik weet het even echt niet. Vandaag was ze ’ vroeg’ wakker en dus heb ik haar rond half 11 in bed gelegd. Ze sliep uiteindelijk pas om 11.15 en was om 12.00 uur weer wakker. Toen om 15.00 weer in bed gelegd en sliep ze pas tegen 16.00 uur! vervolgens om 16.30 alweer wakker. Op zo’n dag denk ik dan weer dat ik haar beter maar 1 keer op bed kan leggen. Vervolgens doe ik dat een dag later en is ze weer doodop… ik kijk het even aan. Zal vast weer even een fase zijn. Er komen trouwens ook kiesjes door zag ik vandaag. Dat kan er natuurlijk ook mee te maken hebben?

mama1980

Heel herkenbaar, zo heb ik met Rens ook wel een tijdje getobt. Wat hier wel hielp was om hem dan 's middags wat eerder op bed te doen. Meestal gaf ik hem dan om 11.15 al zijn brood zodat hij om 11.45 op bed kon. "s avonds at hij dan om 17.00(later was hij te moe) en dan lag hij rond 18.15 op bed. Wat ik wel probeerde was om er een beetje een ritme in te houden, dus soms toch een beetje rekken als hij 's ochtends al moe was. Rens heeft toen ook best een tijdje slecht geslapen 's middags maar dat werd vanzelf beter toen hij aan 1 slaapje gewend was.

groetjes Ramona

Ja, lastig hoor. Je schrijft ook in een ander topic dat je dochtertje ziekjes en verkouden is, misschien heeft het daar ook mee te maken? En inderdaad kiesjes. Mijn dochtertje krijgt nu hoektandjes en heeft daar ook behoorlijk van.

ja het zal waarschijnlijk inderdaad wel een combinatie van alles zijn. Heb haar nu om 13.00 uur in bed gelegd en ze slaapt vooralsnog heerlijk. Ben benieuwd hoe lang vanmiddag! Heb haar gisterenavond een paracetamol zetpilletje gegeven omdat ze steeds huilend wakker werd. Als ik dan kwam kijken zat ze met haar vingertjes in haar mond dus is denk dat ze behoorlijk last heeft van die kiesjes. Druppeltjes van vsm hielpen niet echt dus maar zetpilltje gegeven. Sliep als een roosje de rest van de nacht

mama1980