Niveau kleuter inschatten


#1

Soms vind ik het moeilijk om in te schatten wat Eva al kan en wat niet. Zo wil ze bv heel graag alles zelf doen en dat vind ik prima, mits het veilig is uiteraard. Maar nu doen we wat vaker spelletjes en valt het me op dat ze die spellen vaak niet begrijpt. Ze heeft bv Dora bingo gehad, waarbij je eerst met een dobbelsteen de B-I-N-G-O moet gooien en daarna moet je met een dobbelsteen het symbooltje gooien (bv Boots). Ik legde uit dat als ze B-boots had, dat ze dan dus Boots moet zoeken in het B-rijtje. Heel simpel. Dacht ik. Maar ze begreep het niet en ging bv Boots zoeken in het N-rijtje. Ik moest het wel 5x uitleggen. Tevergeefs.

Ze heeft ook domino en dan begrijpt ze ook helemaal niet dat ze een plaatje op een bepaalde manier moet aanleggen. Ik vind het zo dus best irritant om spelletjes te doen, omdat het in mijn ogen echt spellen voor haar leeftijd zijn en ik niet snap dat zij ze niet snapt.

Bij andere dingen denk ik juist dat ze ze niet kan en dat doet ze dan feilloos. Haar eigen rits dichtmaken bv. Of zelf haar brood smeren en in partjes snijden…ze is verstandelijk best ver volgens mij - ze kan heel wijs dingen zeggen en kent ook moeilijke woorden - maar haar spelinzicht…hmmm. Vinden jullie het ook moeilijk om dat kleuterniveau in te schatten?

Groetjes Rainbow

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers


#2

Ja vind ik ook vreselijk irritant, zeker omdat ik weet dat hij zich thuis vaak “dommer” voordoet dan hij in werkeljkheid is. Hij is nogal gemakkelijk aangelegd. Spelketjes gaan hier sommige wel goed en sommige weer niet.

Liefs Michelle


#3

@Miremady, daar beticht ik Eva dus ook van. Dat ze het doet om me te pesten ofzo! Ze is wijs genoeg en juist daarom vind ik het zo raar dat zij zo’n supermakkelijke Bingo niet lijkt te snappen!

Groetjes Rainbow

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers


#4

Erg is dat, jan er ook gruwelijk van balen. Vorig jaar nog thuis eerst niet tellen en toen telde hij opeens zomasr uit het niets tot 20. Hoor ik op psz doet hij allang. Li

Liefs Michelle


#5

Is idd ook heel lastig. Want het ene kind is in het een weer goed en de ander weer in wat anders. Door het ze zelf te laten doen kan je hier pas achter komen. Dus heel goed dat Eva veel dingen zelf wil doen, want op die manier weet je waar ze wel en niet goed in is.

Ik vind spelletjes doen bijv. erg leuk dus toen Tim 3 jaar werd al wat spellen gevraagd. Simpele spellen, maar hij vind het wel erg leuk. Die bingo die jij noemt hebben wij ook, maar dan van Sesamstraat. Heb ik toen hij 3,5 was met sinterklaas gegeven. Toen vond hij het ook lastig met die letterdobbelsteen en de kleurendobbelsteen. Wat ik toen heb gedaan is de letterdobbelsteen even weggelaten. Dus alleen de plaatjes en als hij een bepaald plaatje had gegooid moet hij daar een fiche op leggen. Ongeacht dus in wel rijtje het plaatje stond. Wie het eerst zijn kaart vol had die had gewonnen. Dat ging heel goed en hij vond het leuk. Zo leert hij toch het spel, alleen dan met iets andere regels. Wat later zijn we de dobbelsteen met letters erbij gaan gebruiken en dat gaat nu alweer een tijdje prima. Probeer dus als je een spel wil doen en het lukt niet zoals het echt hoort de regels wat te versoepelen zodat ze er zelf ook lol in blijft houden. Domino ging bij Tim wel meteen goed, maar als Eva het niet snapt zou ik het even in de kast laten tot ze iets ouder is. Werkt alleen maar frustrerend voor haar als blijkt dat ze iedere keer gecorrigeerd wordt omdat het niet goed gaat.

Tim is iemand die veel dingen zelf wil doen. De ene keer gaat dat beter dan de andere keer. Ik weet nog dat hij een tijdje geleden zelf zijn rits van zijn jas dicht wilde krijgen. Prima, helemaal goed als je dat zelf probeert. De ene keer lukte het hem wel en was hij helemaal trots. Maar als het niet lukte was hij zwaar gefrusteerd en begon hij te piepen. Maar dan leg ik hem uit dat het al heel goed is dat hij het probeerd en dat het ook heel moeilijk is. Dus helemaal niet erg als mama even moet helpen. En dat begrijpt hij dan ook wel weer.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers


#6

Bedankt voor je antwoord Sandra! Ik versoepel inderdaad ook vaak de spelregels. Bij Memorie is het nog wel moeilijk om met 50 kaarten te onthouden wat waar ligt, dus dan laat ik haar bv de laarsjes van Koning Koos zoeken, terwijl alle plaatjes met de afbeelding naar boven liggen. Of ik zeg: ‘Ik zie een geel kussentje’ en dan gaat ze zoeken. We doen nu dat ik de dobbelsteen al in het goede rijtje leg en dan moet ze zelf het beestje in de rij zoeken. Dat vindt ze leuk. Miniloco was eerst ook te moeilijk en toen deden we het anders en lukte het wel. Toen het niet ging deed ze sip haar hoofdje naar beneden, maar toen het figuur goed was (met die versimpeling) was ze heel trots en wilde ze meteen 5 spelletjes doen! Ik ben het dus wel met je eens! Al blijft het soms best vervelend als je denkt van: is het nou echt zo moeilijk, of doe je maar alsof?

Groetjes Rainbow

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers


#7

Aaron is dus wel een spelletjes FREAK en het kan hem niet moeilijk genoeg zijn!
Ik heb hem nu met 5 december Ganzenbord-bingo- een nieuwe memorie-en een spelletjescomputer gegeven.
Hij snapt alles meteen en het is hier echt leuk spelen.
Memorie onhoudt ie precies waar alles ligt en wint 9 van de 10x zonder vals te spelen.
Bij ganzenbord kende hij binnen 2x alle regeltjes.
We geven hem zelfs al spelletjes waarop staat 6+ en je legt het uit en hij doet/maakt het feilloos!
Hij heeft 5 dec ook een leerboek gekregen met cijfers…hij moet daar veel bij tellen en is geschikt voor de leeftijd 5/6 jaar staat erop…hij kan het allemaal.
OP school bij het 1e gesprek werd toen ook gezegd dat het een erg intelligent en leergierig kind is en dat werd op de psz ook gezegd.

Aaron kan daarintegen totaal geen rits dichtdoen en zelfs de knoop of schuifvan zijn spijkerbroek is hem al teveel.
Zichzelf aan kleden lukt maar half…pfff…daar heb ik dan weer moeite mee (is dat nou zo moeilijk denk ik dan)

Ieder kind is anders en vaart in een ander tempo mee met andere kids.
Doe dan gewoon een splletje met haar wat ze wel snapt.
Wij doen bijv met de gewone kaarten (van 10 tot de aas) steeds 2 op elkaar gooien…heeft aaron de boer en ik de vrouw dan win ik het stapeltje en heeft hij de heer en ik de 10 dan wint Aaron het stapeltje.
Misschien vind ze dat ook heel leuk.

Leg iets wat ze moeilijk vind gewoon in d ekast…je kan er nog jaren mee spelen!

Gr, Danielle


#8

Inderdaad zou ik voor de wat makkelijkere spelletjes kiezen dan.
Hier hebben we inderdaad ook die bingo, maar die is volgens mijn voor vanaf 5 jaar, dus dat kan ook lastig zijn.
Voor sinterklaas heb ik hier ook wat dingen gevraagd/gegeven die weer wat uitdaging geven. Zo hebben we letterkwartet, wat erg leuk is en ook een ‘spel’ wat woordenmaker heet, erg leuk. Seth en ik lezen zo samen woordjes en maken ze, hij gaat echt met sprongen vooruit en vindt het echt super leuk (ik heb het beide bedacht omdat hij zelf erg vroeg om letters e.d.).

Wel was Seth ook heel vroeg met de jas dicht doen enzo, tjaah… misschien is hij een slecht voorbeeld.

Ik probeer meestal in te springen op wat hij zelf wil en waar hij om vraagt, dat probeer ik aan te bieden.
Heeft Eva ook iets waar ze het regelmatig over heeft, of wat ze heel leuk vindt om te doen?

Liefs, Anne


#9

Misschien is Eva wel weer een kei in Fietsen?!?!?!?
Aaron fietst nog steeds voor geen meter…ook met zijwieltjes is ie geen held.
Hij snapt (of durft) niet dat ie harder moet trappen omdat ie anders zonder wieltjes om zou kukelen!

We hebben ook domino gegeven…alles achter elkaar zetten en dan een blokje omduwen zodat alles valt…hij wordt woest omdat dat dan weer niet lukt…hahaha

Gr, danielle


#10

@Rainbow
Gelukkig ontwikkelt ieder kind zich in zijn/haar tempo en heeft ieder kind zijn/haar sterke kanten
Ik zou me er niet druk om maken als zij bepaalde spelregels nog niet snapt. En wat jij doet over het aanpassen van de spelregels vind ik al erg goed! Wat je met memorie kunt doen is ipv alle 50 kaartjes te gebruiken, bijv. beginnen met 5 setjes (10 kaartjes). En gaat dit goed, dan breid je het uit. Wij zitten nu op ongeveer 20 setjes en dat is toch best aardig wat!

Maar ook wij vragen ons geregeld af: hou je me voor de gek of weet je het echt niet! De onze heeft last van faalangst en dat speelt hierbij wel mee. Het maakt hem zenuwachtig waardoor hij fouten maakt die hij eigenlijk helemaal niet zou hoeven maken…


#11

Eva fietst dan inderdaad wel al maanden zonder zijwielen! Zij is wel bv goed in dansen, priegeldingen doen etc maar met cijfers heeft ze niks. Ze herkent wel letters, maar cijfers echt NIET (misschien heeft ze dat van mij?). Vandaar dat ze de bingo dus ook niet snapte. Ze ziet volgens mij ook niet goed dat een 1 op de dobbelsteen hetzelfde is als een 1 op de kaart? Ze telt wel tot 20 ofzo, maar vergeet dan getallen. En als ze iets moet tellen, vergeet ze ook vaak bv een balletje. Dan gaat het 1-2-3-4-5 terwijl er 6 balletjes staan. Laatst moest ze een telwerkje doen en dat ging niet overal goed. Terwijl ze ook een werkje moest doen waarbij ze dezelfde paren schoenen moest zoeken en kleuren en toen had ze alles goed. Het is duidelijk iets met cijfers dat niet lukt…

Eva houdt enorm van knutselen, boetseren, kleuren. Ze kleurt heel erg mooi, alles binnen de lijnen en ook met allerei verschillende kleuren. Dus niet bv het hele hoofd blauw, maar de ogen maakt ze dan een andere kleur. Dat vindt ze leuk, dus dat doen we ook veel. Puzzelen kan ze ook goed. En taaldingen.

Zo kan elk kindje weer wat anders. Ik vind het knap dat Aaron al zulke moeilijke spellen kan! Kaarten en vooruit denken kan ik zelf ook totaal niet (bv Stratego ofzo) en ik denk dat dat Eef ook niet ligt!

Groetjes Rainbow

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers


#12

@Freubeltje, wat een goed idee van die setjes! Ga ik eens proberen! En Eva vindt het ook rot als ze fouten maakt. Bv toen ik zei: waaromsnap je dit niet, ik heb het je toch al een paar keer uitgelegd? Toen deed ze haar hoofdje naar beneden, alsof ze zich schaamde? Dat wil ik absoluut niet, dus ik zei dat het niet erg was en toen lukte het wel met de versimpelde versie van het spel.

Eva is heel nieuwsgierig en wil alles doen en meemaken. Maar dan meer het het gebied van creatief zijn, koken, dansen. Ze wil wel graag haar naam schrijven, dat lukt ook, maar echt bezig met lezen ofzo is ze niet.

Grappig is dat ik nu al zie dat Max erg bezig is met technische dingen, schroeven enzo en Eva dus totaal niet. Papa heeft technische universiteit gedaan en ik hbo-talen, dus ik denk dat Eva dat niets hebben met cijfers dan weer van mij heeft en Max misschien meer van die jongensdingen houdt en van autodingen enzo…

Groetjes Rainbow

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers


#13

Spelletjes moet je niet pushen, heeft helemaal geen zin ben ik wel achter.
Spelregels versoepelen zoals je dat noemt kan wel wat helpen.
Maar leuker is het om haar zelf te laten bedenken hoe jullie het
spel kunnen spelen.
Op een gegeven moment kun je dan naar de echte regels toewerken.

M.


#14

Kan het niet zijn dat Eva een soort dyslexie heeft misschien qua getallen?
Dat zou miss zo maar eens kunnen?!?!?!

Kijk…en DAT heeft aaron dus weer niet…die krist krast zo zijn tekening vol…heeft geen moment geduld voor zijn tekening (op school weer wel).
Hij pakt liever zijn stabiele tractor dan dat ie 1 vinger uitsteekt naar een fiets (hij heeft er 3 staan inmiddels)…3 om hem te pushen en DAT werkt dus averechts merken we wel.

Geef het tijd.

We kregen gister huiswerk mee van school.
Ze moesten leren : de poes zit ACHTER de kast (met plaatjes erbij)
De hond zit onder de tafel
De poes zit naast de stoel.

Ik heb het aan Aaron laten zien maar zoiets hoeft hij dan weer niet te leren want dat kent ie volgens mij al 2 jaar.
Ow mama’’…das makkelijk (zei tie)

Gr, Danielle


#15

@Ronda, ik denk dat het nog wat vroeg is om aan een soort cijferdyslexie te denken hoor, ze is pas net 4 he! Ze kan wel gewoon tellen enzo, dus ik maak me nog niet druk! Maar dat van dat onder en naast de tafel, pff, dat is inderdaad wel makkelijk. Dat weet Eef ook al feilloos. Net zoals ze nog niet zo heel lang geleden iets op het CB moest doen (ik weet niet eens meer wat) waarvan ik dacht: dat doet ze al 2 jaar! Eva noemt krassen op papier altijd kries-krasj-kroesj en daar houdt zij he-le-maal niet van hahahaha! Grappig dat alle kindjes weer goed zijn in iets anders!

Groetjes Rainbow

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers


#16

dan is da brabants Rainbow…hier ook KRISJ-KRASJ-KROESJ.
En Aaron houdt daarvan!!!

Gr, Danielle


#17

Dyscalculie heet het. Maar dat kunnen ze ook pos veel later testen net als dyslectie.
Marijn kon nog niet tot 5 tellen toen hij naar school ging en tot voor de grote vakantie was hij er totaal niet mee bezig. Na de vakantie ging het in een stroomversnelling. Tellen tot 20 gaat feilloos, cijfer herkenning, zelf kleine sommetjes kan hij op de vingers.
Ook krijgt begint hij nu met letters schrijven. Bij ons hebben ze bewust voor combinatie klassen gekozen en ik ben er van overtuigd dat het voor groep 1 zeker een voordeel in, ze krijgen veel van groep 2 mee en krijgen vragen op hun eigen niveau.
Dus ik zou me vooralsnog geen zorgen maken.


#18

Ja, hier ook Brabanders he! Hahahaha, KRIESJ KRASJ KROESJ!

Groetjes Rainbow

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers