Ik was 35 toen ik onze oudste kreeg en ik was bijna 36 toen ik zwanger werd van de jongste.
Wij hebben bij de 2e zwangerschap in eerste instantie een combinatietest laten doen. Een nekplooimeting + bloedtest.
Afhankelijk van die uitslag zouden we pas gaan beslissen over verder onderzoek in de vorm van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie.
Gelukkig hebben we die beslissing nooit hoeven nemen want we kregen een erg goede uitslag.
Dus ik zou als ik jou was gewoon eerst die nekplooimeting en dat bloedonderzoek (je eigen bloed, niet dat van de baby) laten doen (daar zitten totaal geen risico’s aan vast want een nekplooimeting gaat via een echo). Mocht je dan een uitslag met groot risico krijgen, dan kun je daarna beslissen welk vervolgonderzoek je wilt laten doen.
Je kunt nu toch niet neutraal beslissen welke onderzoeken je zou laten doen bij een “slechte” uitslag van de nekplooimeting.
En je kunt al helemaal niet nu beslissen wat je zou doen bij een slechte uitslag omdat je helemaal niet weet hoe je je op dat moment voelt.
Misschien zeg je nu wel “Ik laat de zwangerschap beëindigen bij een slechte uitslag”, maar op het moment dat je ervoor staat kun je er wel heel anders over denken. Het is tenslotte wel je kindje waar je al heel veel van houdt.
Ik ben heel blij dat ik nooit voor de keuze heb gestaan. Op het moment dat je al een kindje hebt en je krijgt bij de 2e een slechte uitslag neem je wel andere dingen mee in je overweging want je beslist niet alleen over de toekomst van het nieuwe kindje en jezelf, maar ook over de toekomst van het oudste kindje. Vergeet niet wat een impact de zorg voor een chronisch ziek kindje heeft op het gezinsleven.
Nogmaals ik ben heel blij dat ik niet voor de keuze heb gestaan want inderdaad zeker als je al best ver in je zwangerschap bent (en dat is een bijkomend nadeel van de vlokkentest en de vruchtwaterpunctie) en het kindje al hebt gevoeld lijkt het me bijzonder moeilijk om over je zwangerschap te beslissen. En wat iemand anders ook al schrijft, je weet niet hoe erg de afwijking echt is. Misschien valt het wel mee.
Hele moeilijke beslissingen hoor. Alle sterkte in elk geval voor al diegenen die wel ooit deze moeilijke keuze moeten maken.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 06 Mar 2006 15:28:34