Nieuwe kamer en nieuw bed: drama!

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum en zal me daarom eerst eens even voorstellen: mijn naam is Sander, ik ben 31 en vader van Tijmen (2 jaar en 3 maanden). Over 4 maanden verwachten mijn vrouw en ik onze tweede…een meisje!

Waar wij momenteel mee worstelen is het volgende. Sinds een week heeft Tijmen een nieuwe slaapkamer mét een nieuw bed. Het is zo’n tussenfase-bed zonder spijlen…en hij kan er dus zélf uitklimmen. Dit laatste is direct ook het probleem.
De afgelopen 2 jaar is gaan slapen eigenlijk nooit echt een probleem geweest. Tuurlijk hebben we flink wat doorwaakte nachten meegemaakt maar naar bed gaan ging altijd prima. Zowel 's middags als 's avonds.

Sinds een week lijken we echter wel een ander kind te hebben. Hij is héél erg in zijn nee-fase, alles lijkt wel een strijd …en slapen ho maar! Meneer vindt het niet nodig om 's middags te gaan slapen (bij opa en oma trouwens wel) en 's avonds begint 'ie al te brullen als we naar boven gaan.

Sinds 2 avonden blijven we dus even bij hem in de kamer zitten. Dit werkt gedeeltelijk…eergisteren sliep ie binnen een half uur maar gisteren pas na 1,5 uur. Gaan we naar beneden en hij is wakker dan begint 'ie zo hard te krijsen dat we haast gek worden. Op de deuren slaan, naar beneden komen etc etc. Een drama!

Als ie dan eindelijk slaapt wordt 'ie 's nachts wakker en dan kruipt ie bij ons in bed. Dit hebben we nu al 2x toegestaan omdat het zo verdraaid lastig is om 's nachts wéér die strijd aan te gaan.

Ik lees in de andere fora dat het uiteindelijk draait om volhouden, volhouden, volhouden. Arghhh…wat lastig! Om mij een idee te geven: hoe lang duurde het bij jullie voordat het volhouden ging werken? Want als ik hem terugleg op zijn bed springt ie er echt direct weer uit. Ik krijg hem geeneens onder de dekens!

Tips / advies is méér dan welkom…

Tja, en ik denk toch echt dat volhouden het enige toverwoord is.
Slaapt-ie overigens niet meer in een slaapzak? Dat zou hem er in elk geval van weerhouden om het bed uit te komen. Scheelt je al een hoop gedoe.

Groetekes, Sje

Slaapzakje doen we sinds enkele weken niet meer…maar ik trek hem vanavond direct weer aan! Hoop dat het helpt…

Ik denk dat die slaapzak al een hoop gedoe scheelt. Misschien is dat zelfs ook wel het probleem. Dat-ie zich ineens zo heel klein en onbeschermd voelt in zo’n groot bed. Het is een hele omschakeling voor zo’n kleintje.

Dus lekker die slaapzak weer aan en kan best dat het dan voor hem weer voelt alsof hij lekker knus in zijn oude bedje ligt.

En verder…echt blijven volhouden!

Hoe kan hij trouwens naar beneden komen? Hebben jullie geen traphekjes?

Groetekes, Sje

Met ‘naar beneden komen’ bedoelde ik: naar beneden willen komen. Want hij hangt tegen de traphekjes aan en blijft dus wel boven.

Vanvond slaapzakje aan, deurklink omhoog en VOLHOUDEN maar. Al duurt het een maand!

Bij ons speelt ook mee dat we dit gewoon niet gewend zijn. Voorheen ging ie altijd zo lief slapen dat je hieraan gewend raakt…

Oh, dan snap ik het. Dat is al minder verontrustend dat jullie wel traphekjes hebben. Anders komt-ie nog in zijn slaapzak naar beneden. Beetje gevaarlijk.

Succes met volhouden. Dat werkt nog altijd verreweg het beste.
Ik zag overigens laatst op TV bij Homevideo’s een vader die tegen zijn krijsende rechtop in bed staande kind zei dat-ie moest gaan slapen. Gebeurde niet.

Vader slaapkamerdeur weer dicht gedaan, blonde pruik opgezet. Deur weer op en met vrouwenstem gezegd dat dat kindje moest gaan slapen. Ging meteen liggen en gaf geen kik meer!
“Vreemde ogen dwingen” werkt dus echt! Haha!

Dus mocht je nou echt op een gegeven moment wanhopig worden dan leen je gewoon ergens een blonde pruik…

Groetekes, Sje

Haha…ik koop zometeen direct een pruik… Maar ik laat morgen wel even weten hoe de avond is verlopen (ik ga maar uit van weer een strijd, dan valt het altijd mee)

Zorg dat je die kleine man laat merken wie de baas in huis is!

Groetekes, Sje

Hoi,

En ander misschien eerst nog even in zijn oude bed. Wel een grote verandering ineens een andere kamer en gelijk een ander bed. misschien te grote overgang???

groetjes

lon106

Hoi!

Ander bed hebben we 1x geprobeerd maar dit hielp niet echt en eigenlijk wilden we gelijk voet bij stuk houden en consequent zijn. Maarrrr: vanavond ging meneer zonder strijd en zonder te huilen liggen. Ik heb nog wel even in zijn kamer gezeten maar hij gaf geen kick meer. Dus nog niet helemaal zoals het zou moeten, maar wél een verbetereing tov de andere avonden!

Doordat hij weer een slaapzak aan heeft? Of alsnog zonder slaapzakje geprobeerd?

Groetekes, Sje

Met slaapzakje!!! Heb toch wel het idee dat dat hielp…

ik herken het wel van onze oudste, die was net 2 toen de tweede kwam maar hij kreeg alleen een ander bed en ander behang dus enigzins een nieuwe kamer,
ook een drama, dus hop in het ledikant terug met slaapzak en tot de zomer maanden volgehouden ivbm de kou en toen in een meegroeibed met uitval rand dat geeft toch een beschermd gevoel dat ging super.
succes maar kijk naar je kind

Hoe is het afgelopen nacht gegaan Sander?

Groetekes, Sje

Iedereen in elk geval al hartstikke bedankt voor de reacties en de tips. Super!

En eerlijk gezegd zijn we best tevreden over de afgelopen nacht. Hij werd om 6 uur wakker en heeft toen nog 2 uur bij ons geslapen. Nu hopen we dat hij morgen nog later wakker wordt en dus niet meer bij ons in bed hoeft…

We zien echt vooruitgang! Vanmiddag heeft hij ook voor het eerst 'smiddags in zn bed willen slapen. En dat is voor het eerst sinds een week!

Vanavond ging het ook redelijk goed. Het was weer geen strijd, hij bleef in zn bed liggen en heeft geen kick gegeven. Maar het duurde wel bijna een uur voordat ie sliep.

Anyway: het gaat steeds wat beter. Maar echt leuk dat we hier tips en advies krijgen. Dat geeft echt rust en vertrouwen!

Ah super zeg dat het zo goed lijkt te gaan!

Groetekes, Sje

Beste mensen,

We zijn inmiddels ruim 2 weken verder…dus tijd voor een update. Het gaat eigenlijk hartstikke goed. Tijmen slaapt al 1,5 helemaal alleen in zn nieuwe bed, komt er bijna niet meer uit en gaat lief liggen als hij gaat slapen. Wat een verschil met 2 weken geleden!!

Dus ook nu blijkt maar weer: VOLHOUDEN en laten merken dat jij de baas bent!

grt, Sander

Precies, consequent zijn, blijft het toverwoord! Fijn dat het zo goed gaat!
En als er nog eens iets is, je weet ons te vinden he?!

Groetekes, Sje

Sander, super dat het nu goed gaat… scheelt weer een hele hoop stress!

ja top forum is dit he… ze hebben mij ook door de pittige periodes heen weten te helpen… enne mijn manneke is nog maar 5 maanden dus… ze zijn hier nog niet van mij af