Niet zelf kunnen spelen bij de ene oma

Ik weet even niet zo goed hoe ik dit onder woorden moet brengen, maar het valt mij steeds weer op dat ons zoontje (2 1/2) heel slecht zelf kan spelen als we bij oma 1 op bezoek zijn. Dit is vanaf het begin al zo geweest. Hij trekt het ene na het andere kastje open, zit aan lichtknopjes, springt op de banken en vraagt constant om snoepjes! Pffffffffff…die bezoekjes zijn zoooooooooo vermoeiend, want bij oma 2 heeft hij dat niet. Die bezoekjes zijn gewoon een verademing voor mij omdat hij zich daar wel heel goed kan vermaken. Maar bij oma 1 ben ik alleen maar politieagentje aan het spelen en ben ik blij als we weer kunnen gaan. Van de week was hij daar een keer een hele dag zonder ons en oma 1 was afgedraaid omdat hij constant in beweging was en haar geen rust gunde… (en is hij die nacht erna heel onrustig en aan het dromen geweest - dat heeft hij alleen na een heel indrukwekkende dag)

Ook als we zijn favoriete speelgoed meenemen kan hij zich niet vermaken en het speelgoed van oma interesseert hem niet. Ja, voor een minuutje en dan is het klaar. Dan klimt hij weer op de bank of gaat door het huis heen springen. Op de gang zetten of samen met hem gaan spelen werkt niet want hij springt zo weer op… Komen we na zo’n bezoekje thuis, dan is het eerste wat hij doet: heeeeeeeeeeerlijk alleen spelen! Alsof hij zoiets heeft: ik ben blij dat ik weer thuis ben.

Herkent iemand dit of heeft iemand tips voor ons? Nu staat het huis van oma 1 ook wel aardig vol met meubels en heeft hij bij oma 2 en thuis wat meer bewegingsvrijheid, maar zou het daar aan liggen? Of moet oma nu ook maar eens een grens gaan aangeven van wat wel en niet mag?

Gewijzigd door - Freubeltje op 01 Jan 2011 21:25:22

Gewijzigd door - Freubeltje op 01 Jan 2011 21:25:44

Poe, Dat lijkt me niet gemakkelijk!!
Ik kan je helaas ook geen tip geven, want ik heb dit met Julien eigenlijk nooit echt mee gemaakt. Toch veel succes en ik hoop dat er andere mama’s goede tips voor je hebben…
Groetjes Kristine

Mijn dochtertje is veel jonger als jouw zoontje, dus waarschijnlijk kun je het niet vergelijken. Maar mijn dochter heeft het eigenlijk overal waar we op bezoek (tenzij er een ander kindje is met speelgoed), ik zit dan geen moment rustig, ze zit werkelijk overal aan. Alles is nieuw en moet ontdekt worden. We blijven ook nooit echt heel lang.
Waarschijnlijk moet oma inderdaad wat strenger worden, maar dat is voor oma’s heel moeilijk.

[img]http://lb2m.lilypie.com/TikiPic.php/3TYZ.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]

Ja, ik herken het wel van Nikki, maar bij ons is het omdat bij de ene opa (oma is vorig jaar overleden) alles mag en bij de andere hebben ze duidelijke regels… een wereld van verschil. Ik merkte toen Nikki kleiner was, ze dus veel meer had aan duidelijkheid en structuur, want waar de regels duidelijk waren had ze meer houvast en waar ze weinig tot geen regels had, was ze een ongeleid projectiel… Ik hoop dat je hier iets aan hebt… Sterkte!

Hoe streng en consequent is oma 1 en hoe streng en consequent is oma 2?
Hoe makkelijk is er te sollen met oma 1 en hoe makkelijk is er te sollen met oma 2?

Zit daar verschil in? Of heb je dat nog nooit vergeleken?
Kan namelijk zijn dat-ie dondersgoed weet dat-ie wat-ie allemaal bij oma 1 doet, niet bij oma 2 hoeft te proberen omdat oma dat niet pikt.

Groetekes, Sje

Ben het geheel met Sje eens. Kinderen hebben baad bij duidelijkheid. Dat geef je ze door regels te stellen.

Als ik in deze situatie zou zitten, denk ik dat ik het volgende zou doen. Negeren. Als hij de kastjes opentrekt, op de gang. Voor de rest hem zelf laten spelen. Als hij een tijdje goed zelf kan spelen hem aandacht geven. Natuurlijk ook niet te veel, maar even zeggen dat hij goed bezig is zo. Bij wijze van spreken even een aai over de bol. Als hij bij je komt zeuren, geen aadacht geven, gewoon door gaan et wat je aan het doen bent. Als hij wat tegen je zegt, niets terug zeggen. Als hij echt iets doet wat niet mag, op de gang!
Kinderen willen nu eenmaal aandacht, ookal is dat negatieve aandacht. Door het om te draaien en hem te negeren kan dat goed werken.

Mamma van:
Anna geboren op 2 juli 2007
Nora geboren op 4 juni 2009

Ik denk dat we oma 1 maar eens gaan vragen iets consequenter te zijn zodat hij leert dat er met haar en haar huis ook niet te sollen valt Bij oma 2 zijn de regels net als thuis. Thuis zit hij zelden op de gang gewoon omdat hij onze regels kent en accepteert. Dus echt een moeilijke peuter hebben we niet.

Maar goed, oma 1 is mijn schoonmoeder dus mag mijn man zijn moeder daar even op aanspreken want ik ben dan toch weer te soft

Wel bedankt voor jullie tips en we zullen eens kijken wat we er mee kunnen doen en wat het effect is.

By the way: wij zijn geen types van negeren en direct op de gang. Er gaat altijd eerst een waarschuwing aan vooraf, dat heeft ons zoontje nodig en is hij zo gewend Thuis werkt dat dus perfect…

Niet aanvallend bedoelt hoor, maar als jij met je kind bij oma 1 op bezoek bent dan bepaal jij toch de grenzen? Of zie ik dat misschien verkeerd?
Als ze alleen oppast moet zij dat idd doen…

Als wij met Luka bij de opa’s en oma’s zijn bepalen wij wat er gebeurt en waar hij wel of niet aan mag zitten, anders is het hek echt van de dam!
Als de opa’s en oma’s alleen oppassen mogen ze natuurlijk enigzins zelf bepalen waar hij wel of niet aan mag zitten, maar niet als ik hem thuis weer helemaal opnieuw moet leren dat hij bv niet aan de knopjes van de tv mag komen.

Gelukkig denken wij en beide opa’s en oma’s wel hetzelfde over het aan de knopjes zitten ( dat dat dus niet mag) en Luka weet wel wat hij wel en niet mag.
Ik moet zeggen dat hij ook wel goed luistert als er ‘nee’ gezegd word…

Succes!

Dat vind ik dus ook: jij bepaalt de grenzen. En als jij het niet nodig vindt dat-ie bij oma 1 alle kasten leeghaalt, dan moet jij daar een stokje voor steken.

En oma 1 moet dat ook doen als zij met de kleine man alleen bij haar thuis is. Doet ze dat niet, dan is het haar eigen schuld als-ie alle kasten leeghaalt en heeft ze geen recht tot klagen want het is eigen schuld dikke bult dat de kleine man het huis van oma als speeltuin gebruikt.

Groetekes, Sje

Ik herken het wel.
Hier is dan ook wel een heel duidelijk verschil tussen de beide oma’s… bij oma 1 komen we bijna dagelijks, heeft hij gewoon zijn eigen speelgoed en weet hij waar hij aan toe is.
Bij oma 2 komen we niet zo vaak, heeft dr huis mega vol staan met dingen waar hij niet aan mag zitten en niks te spelen… (natuurlijk namen we zelf wel speelgoed mee, maar daar keek hij dan niet naar om omdat hij het veel te druk had met alles wat niet mocht…)
Tja dan is het wel makkelijk te raden waar hij liever was dan bij de ander

De laatste keer ging het goed hoor, want oma 2 heeft poezen, en zolang die geaaid willen worden is het prima.

Ik weet natuurlijk niet of het verschil bij jullie ook zo groot is…
Misschien helpt het anders om van te voren elke keer dat je naar oma 1 gaat heel duidelijk de ‘regels’ met hem door te nemen: wat hij wél mag, dus bijv: “als je binnen komt oma een handje/kusje geven, en daarna lief gaan spelen met …, als je een koekje/snoepje mag zal ik het wel zeggen, dan hoef je niet te vragen”.

Later kun je het dan nog een keer terug vragen, "wat ga je doen als we bij oma komen? - mag je spelen met … ? - mag je ook aan … zitten? en wat dan als je het wel doet?"
Hoeft natuurlijk niet in 1x als een verhoor maar gewoon af en toe eens tussendoor een vraag onderweg er naar toe ofzo.
Hier helpt dat voorstructureren wel wat.

@Suzsje
Dank je, met jouw tips kan ik zeker wat. Dat ligt dichtbij wat wij nu thuis ook al doen maar ik heb hem eigenlijk nog nooit zo op een bezoek voorbereid. Gaan we proberen! Deze week gaat hij er weer een dagje heen dus kunnen we gelijk kijken hoe hij op het voorbereiden reageert.

@ de anderen
We zitten wij oma 1 echt niet braaf op een bankje zonder ons kind te corrigeren. We corrigeren waar nodig op dezelfde manier als thuis en bij oma 2. Bij oma 2 luistert ie dus wel, bij oma 1 niet… En daar ligt het probleem, want ik kan er nog niet echt de vinger op leggen waarom het bij oma 1 niet lukt…

@Freubeltje: oke, dat haalde ik niet zo erg uit het verhaal, vandaar mijn reactie.
Tja, dan heb ik helaas geen tips…