Mijn dochtertje van 2,5 wil niets eten. En met niets bedoel ik ook niets. Ze eet geen aardappels, rijst, pasta’s, groenten, vis. Soep hoef ik niet te proberen. Ze eet ook geen fruit. Heel af en toe een stukje banaan. Ze drinkt geen thee, melk of chocomel. Het enige wat ze drinkt is Karvan Cévitam en dan ook alleen de sinaasappelsmaak. Ze eet ook geen snoep. Geen krentjes of lollies, smarties, chips of ijs. Ze lust alleen droge koekjes of zoute stokjes. 's Morgens eet ze pyamapapje van Nestlé maar niet een heel pakje en ook alleen maar koud. Het middag- en avond eten bestaat voor haar uit 2 boterhammen met smeerkaas of chocopasta. Die moet ik dan ook aan haar voeren want zelf zal ze het niet pakken. Ze is niet mager en bijna nooit ziek of lusteloos en ze is ook bijna altijd vrolijk. Ik maak me hierover wel zorgen … tot ongeveer 1,5 jaar heeft ze juist heel goed gegeten. Is dit nu echt “peuterpuberteit” of is hier meer aan de hand. Ik hoop dat iemand hier ook ervaring in heeft of mij advies kan geven. Zit met m’n handen in mijn haar.
Niet willen eten
Hallo,
Welkom op ikkeben! Heftig dat je kindje niks wil eten en vooral vervelend. Elk kind heeft wel eens een periode dat ze minder eten of niks willen. Maar het lijkt wel of je kindje een afweer heeft gekregen tegen eten! Is er toen iets gebeurd? Iets te heet gegeten?
Heb je het al eens hogerop gezocht? Huisarts of bij het C.buro geinformeerd. Misschien is er wel wat met je kindje aan de hand en is het niet willen eten wel te verklaren.
Sterkte
Geen ervaring mee, maar een nichtje van ons
is met minder groot geworden.
Energie genoeg, en lust nog steeds vrijwel niets,
maar groeien gaat prima.
Ik zou zeggen: Voorzetten wat jij wilt dat ze eet,
en volhouden. Wil ze niet? Dan niet, en zeker geen alternatieven
voorschotelen.
Na een paar dagen heeft ze vanzelf door dat ze echt niets anders krijgt.
Op deze manier kun je per maaltijd of per dagdeel het patroon doorbreken.
Ik zou denk ik niet het hele dagmenu in een keer omgooien.
Begin maar met het avondeten, daarna de lunch er bij,
en dan de tussendoortjes in fatsoen brengen.
Duurt een poos, maar zal zeker resultaat hebben.
M.
Marijn had laatst ook zo’n periode dat hij niet wilde eten. Papfles ging meestal nog wel maar de rest was bagger. Een paar kleine hapjes en dan echt niets meer willen eten. Maakte me ook zorgen toen. Na zo’n drie week was hij vol op de borst en piepte dus ben ik bij de HA geweest en hij heeft een kuurtje gekregen en sindsdien eet hij weer. Wil soms zelfs een tweede bord eten.
Ja en of het van het kuurtje komt weet ik niet maar het is wel heel erg toevallig. Moet zeggen dat hij wel vaker periodes heeft gehad dat hij minder at maar dit was wel echt extreem.,