Niet willen eten

Hallo,

Onze dochter Luna is 16 maanden oud.
Sinds een week of 2 wilt ze geen warm eten meer eten.
De boterhammen sóchtends en s’middags gaan ook erg moeizaam…
Maar der danoontje gaat erin als koek…
(je zou bijna denken dat het aan me kookkunstten ligt
Weet iemand wat dit kan zijn, en hoe ik ermee om moet gaan, want het eten word er bij ons niet gezelliger op…

Alvast bedankt…

Groetjes van Aloys

Leeftijd: 1 jaar
Toverwoord: negeren!
Actie: geen alternatieven geven! Absoluut niet want dan heeft ze door dat ze je voor haar karretje kan spannen en voor je het weet zit ze elke avond aan de boterham.

Gewoon voorschotelen wat je gewend bent haar voor te schotelen. Eet ze niet, dan maar niet. Als jullie klaar zijn met eten, haar bordje ook wegruimen. Ze gaat echt niet met honger naar bed.

Mijn maatstaf was altijd: “Eten ze de volgende ochtend hun ontbijt extra gulzig? Nee? Dan zijn ze niet met honger naar bed gegaan”.

Laatst is hier ook een heel topic over geweest. Zoek maar eens op trefwoord eten. Kom je vanzelf tig topics met dezelfde titel als dit topic tegen.

Groetekes, Sje

Hallo,

Luna eet de boterham sóchtends best vlot op…
De laaste stukjes propt ze er echt in…
Maar als ze in het begin sávonds dan nog een koekje gaf, at ze deze wel lekker op, en zoals ik zei de pap ook…
We zullen proberen je advies op te volgen om ze te negeren.
Hoelang mag/ kan ze dan over der bordje eten doen voordat qwe het weghalen???

Groetjes van Aloys

Wij hielden altijd aan dat ze er ongeveer 5 of 10 minuten langer over konden doen dan wij. Echt lang zat. En als ze echt helemaal geen hap wil dan zou ik niet eens langer wachten zodra jullie klaar zijn. Dan gewoon alles opruimen.

Groetekes, Sje

iK heb dit nooit zo gedaan, iedereen doet het anders natuurlijk! Als Jort niet wou eten (en die perdiode heeft heel lang geduurd) probeerde ik toch echt iets anders. Als je kindje bijv last heeft van tandjes voelt warm eten ook niet lekker, nou ik gaf dan gerust een beker yoghurt. of een broodje.
En ik moet zeggen ik heb hier geen probelem mee gehad, want voorheen wou hij alleen maar potjes en sinds die fase van niet eten over is eet hij gewoon met de pot mee!! En ik vond het gewoon vreselijk frustrerend…

Succes.

Gr. TRynke

bij ons is het ook niet willen eten ook niets anders

Het is toch een beetje een uitprobeer fase. Maar ze kan ook last hebben van een doorkomende kies(en dan is koude yoghurt erg prettig),
wij laten milo, die ook 16mnd is, gewoon lekker zelf scharrelen. hij krijgt zn eigen vorkie, en dat stimuleerd enorm. hij hoort er helemaal bij, en wil het echt ook zelf doen. soms stoppen we stiekum even een hapje erin als hij erg aan het klooien is, maar het is dus erg gezellgi aan tafel. en ik let eigenlijk eerlijk gezegd niet meer zo op hoeveel hij exact heeft gegeten als hij alles maar heeft geprobeerd en gegeten. Hij groeit fantastisch en kan lekker bunkeren en lust veel.

Ik geef wel altijd yoghurt toe. Ik heb van een kinderarts begrepen dat je dat niet als straf of beloning moet gebruiken. het hoort bij een gezond voedinspatroon. Milo ziet het ook niet zo, want soms vergeten we het weleens en zeurt hij er niet om. dus zit hij gewoon vol.

je kan als je je zorgen maakt je tussendoortje wat aanpassen, dus bv een cracker met smeerkaas, ontbijtkoek. en extra fruit natuurlijk. dus gezond en verantwoord, vanaf 4 uur geven we milo niks meer, tot het avondeten (maagjes zitten snel vol).

succes met deze soms moeilijke tijd…

x Floss

quote:
En ik vond het gewoon vreselijk frustrerend..

Ik heb het nooit frustrerend gevonden als ze geen avondeten wilden. Had me vooraf altijd al voorgenomen om er geen strijd van te maken.

Ik heb zelf ook niet altijd zin in eten, dus waarom zou ik er bij mijn kinderen dan wel een dagelijks terugkerende oorlog van maken. Zonde van mijn eigen eetlust om me druk te maken over het niet willen eten van mijn kinderen.

Nu nog eten ze slecht en tijdens heel de maaltijd was het tot voor kort “wat is dat groene?”, “ik lust geen champignons”, “zit er courgette in?”. Doodziek werden we ervan. Inmiddels is dus afgesproken dat ik alleen maar iets over het eten wil horen als ze het wel lekker vinden en anders wil ik geen gezeur horen, want ik weet inmiddels wel dat ze niet dol zijn op champignons.

Het is voor mij ook helemaal niet leuk dat ik elke dag moeite sta te doen om een lekkere gezonde voedzame maaltijd op tafel te zetten (ik kook overigens erg graag dus dat is het punt niet) en dat het elke avond door die 2 kleuters afgekraakt wordt. Dus ik heb de boel inmiddels omgedraaid en ik heb ze gevraagd:

Stel, jullie maken elke dag een hele mooie tekening en elke dag als jullie die aan mij laten zien zeg ik “ik vind hem niet zo mooi”, “ik houd niet van rood”, “wat een stomme bloem heb je getekend”. Hoe zou je dat vinden? Nou, zouden ze niet tof vinden zeiden ze. Precies zei ik, want jij vindt het een hele mooie tekening. En zo is dat voor mij ook elke dag. Ik kook iets heel lekkers en jullie zitten er alleen maar lelijk over te doen.

Inmiddels is het hier dus afgelopen met het gezeur tijdens de maaltijd. Nou kan ik dat zo regelen omdat mijn meiden 3 en 4 zijn, dus dat is al wat makkelijker. Voor een kindje van nog geen 1,5 werkt deze methode natuurlijk niet.

Hier is de strijd dus vanaf nu volledig over met het avondeten en papa en mama kunnen zo weer met smaak eten in plaats van op de automatische piloot.

Groetekes, Sje

helemaal met sje eens hoor!

Echt negeren!!! hier hebben we altijd een moeilijke eter gehad en toen ze met ons mee ging eten luste ze niks ze was toen 11maanden. Ze liet elke hap gewoon uit de mond vallen! nou ik kan je zeggen ik kreeg er wat van. Het is heel frustrerend dat weet ik ook maar ik maak er geen strijd meer van.
Als ze het uit haar mond laat vallen gaat haar bordje weg en krijgt ze niks meer. ook geen toetje en ze weet het hoor!!! Als je dat gezichtje ziet zo van waarom geen toetje?? met die grote ogen. Als ze een paar hapjes heeft gegeten krijgt ze een beetje pudding en als ze normaal eet krijgt ze de gewone hoeveelheid pudding.

Als ze nu iets niet lust tuft ze het nog uit en begin ik weer van voor af aan.
De volgende dag eet ze weer hoor!!!
Ontzettend moeilijk maar de beste methode.
Als je iets anders gaat geven weet ze het zo van oh als ik dat niet eet krijg ik wat anders en kom je nooit door die periode heen!

De aanhouder wint hoor en laat niet met je sollen!!!

succes

groetjes Gytha

Ik ben het ook helemaal met sje , gytha en lieke eens. Hier is laatst een heel topic over geweest: wil niet eten wat de pot schaft. Hier hebben gytha en ik allebei veel aan gehad. groetjes chantal

Chantal