"Niet vinger in billen doen"


#1

Mijn oudste dochter gaat sinds een aantal weken weer naar de peuterspeelzaal. Ze is nu bijna 3 jaar. In het najaar zat ze op een andere psz, dat ging niet goed, nachtmerries etc. Hebben we haar na een week of 5 vanaf gehaald. Nu dus opnieuw aan proberen. Geen nachtmerries in elk geval. Wel vind ze het nog steeds niet leuk, en kijkt ze alleen maar zonder mee te doen. (maar dat is een ander verhaal en niet de reden voor dit topic). Ze gaat nu op maandag en vrijdagochtend. Op de vrijdagochtend is er als inval, een leidster (toevallig) die normaal op de vorige psz werkt.

Ik heb mijn dochter net verschoond, en tijdens het verschonen zei ze tegen me “niet vinger in billen doen”. gek zo’n opmerking… mijn man of ik zouden dat ook nooit doen!! Ik heb haar gezegd dat niet te doen, haar gewoon verder verschoond en geen aandacht aan gegeven. Ze liet zich ook verschonen, met niet meer protest dan normaal. (ze wiebelt nogal en kliert, maar da’s normaal, zijn we gewend).

Ineens herinnerde ik me dat ze toen ze vorig jaar op die andere psz zat óók die opmerking (meer dan eens??? Maar dat weet ik niet meer) heeft gemaakt. Geeft me toch een raar gevoel…
Moet ik hier iets mee? Wat zouden jullie doen!? Even aankijken nog of ze het vaker zegt?

Er met haar over praten heb ik dus niet gedaan, en is denk ik ook niet goed te doen. Tenzij ze het zelf verwoord. Op een waarom vraag krijg ik soms ‘daarom’ terug, maar meestal snapt ze die vraag nog niet. En als je een gesloten vraag stelt, zegt ze net zo vaak ja als nee (en klopt het vaak ook niet).


#2

Rare opmerking inderdaad. Ik zou wel alert blijven en desnoods wel doorvragen als ze er weer over begint.

Groetekes, Sje


#3

Heel alert blijven. Hier komt ze niet zomaar op lijkt mij. Ik zou wel proberen door te vragen als ze er zelf weer over begint.

Liefs Michelle


#4

Is ze kortgeleden ziek geweest en heb je toen zetpillen paracetamol gebruikt? Dat kan ook zijn dat dat nog vers in haar herinnering zit en dat ze dat vervelend vond.

Groetekes, Sje


#5

Ja als ik het zo lees krijg ik er een onderbuik gevoel bij.
Je zou de volgende keer kunnen zeggen, iets in de trant van dat doen we alleen als we pilletjes geven als je ziek bent toch? Desnoods laat je het pilletje zien en probeer het dan in een vraag vorm te zeggen zodat je een reactie kan uitlokken…
Of iets in de trant van he bakkie dat doet niemand toch.
En je daarnaast zou je kunnen beginnen met de onderbroekenregel/ondergoedregel te starten. Er is een hoop discussie de een is er niet voor de ander wel. Ik ben er wel een voorstander van.
Maar goed dat is ieder voor zich.

Succes en groetjes,


#6

Ze is onlangs, tot 2 keer toe, wel ziek geweest, koorts. Maar daar krijgt ze sinsaspril voor (oraal dus). Wel gebruiken we de thermometer om koorts te meten. Dat benoemd ze ook echt anders: 'Niet tempen mama" zou ze dan zeggen. Of 'niet centimeter (zo noemt ze dat ding!) pakken".

Alert blijven zal ik zeker doen. Geeft toch een raar gevoel. Volgende keer zal ik proberen iets meer te vragen, op voorzichtige manier… Toch lastig ze is nog geen 3! Is inderdaad wel goed dat ze op den duur leert dat niemand haar d’r onderbroekje uit mag doen (ja papa, mama, verschonen etc) maar is ze daar niet te jong voor? Of hebben kinderen van nature op den duur soort schaamte gevoel? Of komt dat met zindelijkzijn? Dat is ze nog niet, zijn wel aant oefenen met dagelijks op de wc zitten…


#7

ohja ze noemt trouwens alles wat in d’r onderbroekje zit billen. Zowel schaamstreek dus als billen.
En t piemeltje van d’r broertje zegt ze “J heeft staart mama!”…
tja dat laten we nog even zo leggen dat over poosje wel uit… hebben wel gezegd dat hij daarmee plast, maar dat kwam nog niet binnen geloof ik.


#8

MMMM beetje een rare opmerking voor een kind van 3 jaar. Dit kan ze niet zelf bedenken. Hebben ze een vertrouwenspersoon op de psz misschien zou je met haar dit kunnen bespreken! Er zijn vast meerdere leidsters aanwezig toch? Ja je kunt ook niet gelijk iemand aanwijzen van zij dit of zij dat.
Heb je je dochter ook gevraagd wie haar verschoond, dit kan ze vast wel aangeven?
Misschien wel raar maar misschien kun je vragen om je dochter het voor te doen of aan te wijzen wat zij niet wil zodat je echt weet wat ze bedoeld.


#9

heel cru gezegd misschien maar mijn dochter word alleen verschoond op de psz als dat nodig is… dus dat wil zeggen een poepluier… als jou onderbuik gevoel zegt actie! dan gelijk actie.

ik kan en wil er geen mening over hebben, omdat ik niet in deze situatie zit zoals jou

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!




“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”


#10

Ik krijg er ook een beetje een raar gevoel bij moet ik eerlijk zeggen.
Misschien kun als ze het nog eens zegt vragen aan te wijzen waar je je vinger niet in mag stoppen. Niet dat het wat oplost maar omdat je zegt dat ze alles in haar onderbroekje billen noemt kun je zo miscshien wat wijzer worden.

Ook zou ik toch echt op het moment dat ze zoiets zegt toch echt proberen wat meer te weten te komen. wie weet zegt ze ineens wel iets waar je iets mee kunt.

Erg naar voor je zeg! Ik hoop dat je snel wat wijzer wordt.

Groetjes,
ILoveMyBoy

(bericht gewijzigd ivm mega suffe spelfout! )

Gewijzigd door - Ilovemyboy op 08 Apr 2013 10:46:03


#11

Thanks voor alle reacties. Zodra ze t weer benoemt, zal ik eens doorvragen en kijken wat voor reactie ze daarop geeft.
Zal wel loos alarm zijn, maar t zijn erg rare woorden. Normaal verzint ze dingen niet echt zelf…