Ik heb het even stil gehouden omdat we niet wisten hoe het zou gaan lopen. Maar we gaan waarschijnlijk niet verhuizen. Het is een lang verhaal dus ik zal het kort proberen te houden.
Op zich zag alles er goed uit en konden we met onze salarissen met gemak ‘ons’ huisje kopen. Maar we hebben voor de zekerheid een BKR check laten doen. Waarom?? Misschien omdat we het al aanvoelde. Maar goed Mervin bleek een negatief BKR registratie te hebben. Een lening die hij ooit voor zijn stiefvader afgeloten heeft maar die pas aan half jaar geleden afbetaald is, alleen hebben wij nooit aan het BKR gedacht. Die lening heeft hij in goed vertrouwen afgesloten en zijn stiefvader heeft hem met de schuld laten zitten. Mede door een paar andere vervelende gebeurtenissen in het verleden is hij 6 maanden nergens ingeschreven geweest en dat is dus nu bekend. Kortom geen hypo tot 2014 voor hem.
Onze hyptheekadviseur had alleen anders doen geloven. Volgens hem was het moeilijk maar niet onmogelijk. Dus wij hadden hoop en we moesten maar naar het huis gaan kijken van hem. Dat hebben we gister gedaan en ja we waren heel enthousiast. Wel in ons achterhoofd dat het wel eens niet door zou kunnen gaan maar ja als we hem moesten geloven was die kans klein. Tot ik hem vandaag belde om een makelaar. Ik kreeg via de receptioniste te horen dat de makelaar het een onmogelijke opgave vond en dat wij never nooit een hypotheek zouden krijgen op beide salarissen. Maar hij had ook een bedrag gegeven waar we op alleen mijn salaris op konden kijken.
Ik vertrouwde het niet en heb iemand anders gebeld. Hij vertelde me ook dat de kans nihil was voor twee salarissen en dat wat ik lenen kon een heel stuk lager lag dan wat die ander voorgerekend had. Die had 5 keer (!) mijn salaris genomen.
We weten dat we voor die prijsklasse bijna geen huis met 3 slaapkamers kunnen kopen en dat we dan dus toch weer moeten verhuizen. We hebben nog wel een afspraak om nou even concreet te kijken wat zou kunnen, maar is het niks of te weinig blijven we nog zo’n 4.5 jaar hier. We sparen zoveel mogelijk en gaan dan weer kijken wat we kunnen. De registratie is er dan af en ondanks dat ze markt gestegen zal zijn is het nog steeds een haalbare kaart om iets te kopen. Het is jammer, zeker om dat we gister echt gezien hebben wat we zo leuk vonden, maar we zijn reeel. Als we nu kopen op mijn inkomen hadden we nooit uit mijn kleine flatje weg hoeven gaan.
Groetjes,
Michèle