Niet slapen

Dank voor alle reacties!
We zijn gisteren begonnen met “negeren”, Zeven uur in bed gelegd en die viel mee, rond half 9 is ze in slaap gevallen. Maar vannacht om 3 uur werd ze wakker en heeft ze tot half 7 gejammerd en gepiept

Ongelooflijk, hoe kan ze het toch zo lang volhouden terwijl ze hartstikke moe is?! Ik vond het verschrikkelijk om haar zo te laten liggen en haar niet te troosten, maar hopelijk werpt dit uiteindelijk zijn vruchten af…

Zo nacht 2 in…

Groetjes Sandra

Lilypie 1st Birthday PicLilypie 1st Birthday Ticker

Stoer wijf ben je Sandra. Hoe moeilijk het ook is (want het gaat dwars door je moederhart, zo’n huilend kindje) hou vol. Het gaat z’n vruchten afwerpen!

Overigens is het als ze 's nachts net begint met huilen geen punt om even naar haar toe te gaan om te kijken wat er aan de hand is. Want voor hetzelfde geld is er wel wat aan de hand.

Benoem desnoods wat je checkt (“eens kijken of je een vieze luier hebt, nee geen vieze luier”, “eens kijken of je koorts hebt, nee geen koorts dus je bent niet ziek”,), geef haar evt. een slokje water (echt gewoon slokje, geen complete bekers geven of terug naar de nachtvoedingen). Weer onderstoppen, “alle kindjes in het land slapen, papa en mama gaan ook verder slapen”, kusje, en terug je eigen bed in. En dan verder negeren als ze toch doorgaat met huilen. Na een paar nachten krijgt ze door dat je echt niet meer terugkomt en kiest ze eieren voor haar geld.

Want net wat je zegt: dit houdt ze niet vol, ze wordt uiteindelijk te moe.

Wat ik ook deed als een van onze dames ons door zo te spoken uit onze slaap gehouden had: 's ochtends gewone tijd wakker maken. Niet uit laten slapen. Tjoepa, uit bed! Dan maar moe, maar dan merkt ze wel wat de consequenties zijn als je in de nacht weigert om te gaan slapen.

Hou ons op de hoogte he?!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 14 Mar 2010 20:37:10

Aan Sje,
ik lees in bovenstaand bericht, dat je toch wel wat genuanceerder kan reageren. Wat mij gewoon stoorde aan het eerste bericht, is dat je in mijn beleving een behoorlijk negatieve toon over een klein kind hebt. Je wist nog helemaal niet wat er aan de hand was. Voor het zelfde geld was het kindje ergens van geschrokken, had het toch plots weer honger of weet ik het. Het kan best zijn, dat rond die leeftijd een kind 's nachts wakker wordt en niet meer wil slapen. Maar ik heb het niet zo op uitspraken, die mij er aan doen denken aan oude pedagogie, die er op uit is om de wil van het kind te breken, dat zal hem leren. Natuurlijk begrijp ik ook wel, dat een kind niet altijd zijn zin kan krijgen. Vertel mij wat, heb een kleuterklas voor met 'eigen’wijze kinderen en dan heb je conflicten, maar daar groeien ze van.
En nog eens iets…maakt het iets uit als je kind langer bij je slaapt? Er zijn culturen op de wereld waar het hele gezin altijd bij elkaar slaapt. Ik zie het probleem niet zo. We hebben er in Nederland wel een handje van om het kind zo snel mogelijk zelfstandig te laten worden en daarom leggen we het kind het liefst zo snel mogelijk ver bij ons vandaan.
Maar goed, ieder zijn manier. Noem dat van mij soft. Ik voel me er goed bij.
groetjes Anne

ps. ik lees, dat Sandra voor het negeren kiest. ik hoop, dat het snel goed komt en dat je weer snel lekker slaapt.

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties! En vooral Sje, dank je, ik heb veel aan je advies en tips gehad en ik denk nog velen met mij

Ik ben blij te kunnen vertellen dat ons meisje nu alweer 3 nachten heerlijk doorslaapt!!!
Heerlijk, we hebben het “negeren” goed volgehouden en het heeft dus gewerkt! Ze valt s’avonds weer gewoon uit zichzelf in slaap en we horen haar niet meer voor half 8, zo fijn!!!

We genieten weer volop van haar en van elkaar!

Groetjes Sandra

Lilypie 1st Birthday PicLilypie 1st Birthday Ticker

Super Sandra dat het gelukt is! Fijn dat je het nog even laat weten!

En Annemariposa, nogmaals: wacht tot je kindje het jaar voorbij is en op dezelfde manier gaat spoken als het dochtertje van Sandra…en kijk dan of je er nog steeds op dezelfde manier over denkt zoals je hier nu schrijft.

Ik denk het niet namelijk.

Groetekes, Sje