Ik maak me een beetje ongerust en misschien dat iemand mij gerust kan stellen…
Mijn dochtertje Lise wordt volgende maand 1 jaar.
Normaal hoor je dat kindjes van die leeftijd kunnen staan op hun beentjes evt met hulp. maar lise trekt ze in. Als je haar bijv optilt en op schoot zet,dan lukt het niet om haar op haar beentjes te zetten. Herkent iemand dit?
Ze is verder vrij traag wat betreft de ontwikkeling van de grove motoriek ( rollen pas met 8 maand, ze kruipt ook nog niet) Fijne motoriek is wel goed
Niet op de benen kunnen staan
Hai Mama van Lise,
Nee sorry, dit herken ik niet. Meeste baby’s willen wel (met wat hulp) de beentjes gaan strekken en zich afzetten. Dat zij haar beentjes intrekt, vind ik vreemd.
Heb het even nagevraagd bij een vriendin van mij (is CB verpleegkundige) Het hoeft niet iets te zijn, kan gewoon trage ontwikkeling zijn. In principe mogen ze hun beentjes niet standaard optrekken als reactie vanaf tien maanden.
Zij zegt dat het in ieder geval wel een reden is om verwijzing te krijgen naar kinderarts. Laat het gewoon even nakijken, kinderartsen kunnen veel meer dan een cb-arts. Geruststelling zou heel erg fijn zijn.
Succes, groetjes Nynke
Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.
Fijn dat je het even voor me hebt nagevraagd. Hopelijk is het idd niks en gewoon een trage ontwikkeling.
Laat je het me nog even weten? Ontwikkeling gaat meestal in sprongen en sommige ukken zijn meer met fijne motoriek bezig dan met de grove en weer andere kindjes lijken zich compleet te concentreren op het verrijken van hun woordenschat…
Maar lijkt me gewoon verstandig om eventueel lichamelijk probleem uit te laten sluiten door een kinderarts, scheelt je weer een hoop zorgen maken… We weten wel dat we kids niet moeten vergelijken, maar onbewust doen we dat toch.
Groetjes Nynke
Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.
Hoi,
Het dochtertje van mijn schoonzus had ook het zelfde als je haar wilde laten staan deed ze haar benen gestrekt naar voren. Rolde ook later pas en kruipt nu net een maand. Ze probeert zich nu een beetje op te gaan trekken aan de tafel ed. Ze is nu 1 jaar en 3 maanden. Dus volgens mij is Lise gewoon iets langzamer of vind het allemaal wel best, dat is bij mijn schoonzus haar dochtertje het geval.
Ik zou me niet al te druk maken, ieder kind ontwikkeld zich op zijn of haar eigen ritme. Voor de zekerheid navraag doen bij het CB kan nooit kwaad natuurlijk.
Succes ermee,
Groet Vanessa.

hoi
hier bij mij een paar maanden ging hetzelfde ze wilde niks doen en ze was al 13 maanden… alleen zitten en huilen, ze is ineens uitgeschoten… ze is nu bijna 16 maanden en ze loopt al bijna…
ik weet niet of je een loopstoeltje gebruikt heb eerder maar dat doet verschrikkelijk erg aan de kleine ukkies… en dat kan ookeen zetje zijn voor een tragere ontwikkeling…(bij mij gebeurt) maar maak je niet druk elk kind is verschillend, ene wat trager de andere heel snel…
groeten uit portugal
lesley de vos
fie kon met 4.5 maand zitten… en is blijven zitten tot 16 maanden… vic deed alles rustig aan… en kon alles op tijd volgens het boekje…
ieder kind is uniek… kreeg vorige maand ook te horen nadat ze alexander op zijn buik draaide en hij deed niet, normaal verwachten we toch wel dat kinderen met 3 maanden hun hofd kunnen optillen… ik zei tja dat doet ie al sinds ie geboren is maar helaas heeft ie nu geen zin…
elk kind is uniek
ga je pas druk maken over standaarden als ze volwassen zijn… die ukkies moeten al zoveel
en staan en lopen etc kunnen ze hun hele leven nog… dat valt niet in gemiddeldes uittedrukken
groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Gisteren bij CB geweest. Ik moet zeggen dat we een heel relaxte arts hebben daar. Nanik is ook geen vlotte tante. Doet nog geen enkele poging om te draaien enzo. Die arts zei: Als ze straks 18 is zal ze zich best wel om kunnen draaien hoor als ze ligt te zonnen op het strand. Vooral niet druk om maken komt vanzelf.
Ieder kind heeft inderdaad zijn eigen tempo.