Niet meer willen slapen na komst zusje

Hallo allemaal,
Sinds 5 januari 2011 heeft onze dochter van 2 jaar er een zusje bij gekregen. Zij ging altijd probleemloos slapen. Nu brengen we haar op bed lezen een verhaaltje en Silke is dan nog steeds rustig, maar zodra wij naar beneden gaan begint zij te huilen en dat gaat dan van kwaad naar erger. Ze huilt zich volledig overstuur.
Haar troosten/geruststellen, dat wij echt niet weggaan etc helpt niet. Streng zijn helpt ook niet. Verder lijkt er helemaal niets aan de hand te zijn. Zodra wij bij haar komen is ze redelijk snel weer rustig en kletst ze weer voor het vaderland weg.

Ze wordt nu ook midden in de nacht vaak wakker en dan vertoont ze hetzelfde gedrag. In combinatie met de nachtvoedingen van onze jongste telg is dit heel er vermoeiend.

Heeft iemand misschien tips of ideeën voor ons??

Groetjes en vast bedankt voor het meedenken Tineke

Uitproberen en nog niet gewend om aandacht te delen.

Toverwoord: negeren! Checken of er echt niks aan de hand is, slok water, kusje, toestoppen en klaar ermee. Niet uit bed nemen, niet uit haar kamertje halen, niet bij jullie in bed nemen want als je dat gaat doen is het hek van de dam. Dan weet ze dat het haar lukt om met jullie te sollen.

Klinkt heel hard, maar het zou weleens het enige kunnen zijn dat werkt. Kost je een paar nachten, maar dan weet ze wel dat er met jullie niet te sollen is. Dat huilen tot ze overstuur is, is hoogstwaarschijnlijk niet echt overstuur. Je hebt een goede actrice in huis. En geloof me, daarin ben je geen uitzondering. We hebben allemaal van die peuter-drama-queens en kings meegemaakt.

Maar…vergeet niet dat het voor haar ook heel ingrijpend is zo’n baby in huis erbij, dus probeer wel overdag te laten merken dat jullie er echt ook nog wel voor haar zijn. Als je overdag goed de aandacht weet te doseren, dan bestaat de kans dat ze het 's nachts ook gewoon pikt dat haar kleine zusje nou eenmaal nog 's nachts moet drinken.

Ga overdag bijv. iets met haar alleen doen. Een bezoekje aan iemand brengen, boodschapje doen, spelletje doen. Laat merken dat haar nieuwe zusje echt niet zomaar op de eerste plaats komt maar leg wel uit dat baby’s nog zo klein zijn dat ze niks zelf kunnen en dat die nou eenmaal vaker geholpen moeten worden met van alles.

Zorg ook dat je niet meteen naar de baby gaat terwijl je eigenlijk iets met je oudste aan het doen bent. Laat de baby dan ook maar even huilen tot je klaar bent met je oudste kindje.

Of kijk wat een beloningssysteem met stickertjes voor effect heeft. Voor elke keer dat ze keurig gaat slapen en 's nachts ook niet gaat lopen spoken, mag ze de volgende ochtend een stickertje op een vel plakken. Bij 7 stickertjes (= hele week goed slapen) staat er een beloning tegenover. En dat hoeft niet eens een cadeautje te zijn (liever niet zelfs), maar bijv. dat ze zelf in de winkel een lekker toetje uit mag kiezen of dat je samen met haar haar favoriete DVD gaat zitten kijken. Of dat ze zelf uit mag kiezen welke kleren ze die dag aan mag. Je kunt hele simpele beloningen bedenken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 16 Jan 2011 20:01:08

Ik sluit me volledig bij Sje aan en voeg er nog wat aan toe. Behalve dat je haar overdag laat merken dat ook zij op nummer 1 staat, kun je haar ook leren dat haar kleine zusje gewoon nog niks zelf kan en zij immers wel. Laat haar veel meehelpen waar het om haar zusje gaat als het even kan. Benadruk dan dat de kleine baby dat nog niet zelf kan en dat het fijn is dat ze mee wil helpen zorgen, want zij kan immers wel al zo veel.
Ik denk dat het domweg belangrijk is om al het positieve onwijs te belonen, met name met komplimentjes en lekker knuffels, en het andere te negeren zoals Sje al beschreef. Hoe rot dan ook.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Bedenk ik me ineens…
Onze dochter had een babypopje. Deze werd keurig door haar verzorgd als de baby ook verzorgd werd. Ook aan haar baby werd aandacht besteed, maar ze had hem wel al voordat de baby er was. Het popje werd eigenlijk pas interessant toen dr broertje geboren was.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Ben het helemaal eens met Sje
En van dat popje werkt
Ik heb wel twee jongens maar Robin had ook een popje dat verzorgt werd
ik had een klein flesje dus Justin de fles pop ook de fles en luiers ook behalve in bad hoor was een stoffen popje hahaha

Groetjes van Heleen trotse mama van Robin en Justin

Hallo dames,

Bedankt voor jullie uitgebreide heldere reacties. Ik kan er zeker mee uit de voeten. Ook wel fijn om te horen, dat wij niet de enige zijn die met dit fenomeen te kampen hebben.

Vannacht heeft zij overigens heerlijk geslapen, ondanks het feit dat ze gisteravond, voorafgaand aan het slapen, volledig uit haar dak ging. Wij zijn uiteindelijk bij haar gebleven tot ze sliep. In combinatie met de tips die jullie hebben gegeven gaat het vanavond vast nog iets beter.

Het perspectief is er in ieder geval weer.

groetjes en een fijne dag vandaag Tineke

Fijn dat het beter is gegaan.

Kijk wel uit met bij haar blijven tot ze slaapt. Dat moet je zo snel mogelijk af zien te bouwen. Zeker op deze leeftijd. Voor je het weet zit je elke avond aan haar bed en vindt ze dat op haar 12e nog fijn!

Ze moet leren dat jullie echt wel in de buurt zijn. Zet of hang desnoods een foto van jullie in haar kamer zodat ze jullie toch kan zien als ze wakker is of wakker wordt.

Als je bij haar blijft tot ze slaapt, lacht ze zich alsnog suf dat het haar lukt om jullie te krijgen waar ze jullie hebben wil. Echt mee uitkijken, want ze gaat dat soort trucjes ook met andere zaken uithalen (luier verschonen, eten, etc.)

Groetekes, Sje