Niet meer doorslapen

Lieve allemaal,

ik heb me net voorgesteld en val nu maar meteen met de deur in huis…hoop echt dat jullie me kunnen helpen met tips…
Robin is altijd een hele makkelijke baby geweest, huilde alleen als hij honger had of een vieze broek en sliep rond dat hij acht weken was lekker door…ik besef heel goed dat we daar heel erg veel geluk mee hebben gehad…
echter sinds dat ie ongeveer een jaar oud is is slapen zo langzamerhand een drama aan het worden…hij gaat rond half acht naar bed en altijd met hetzelfde ritueel, eerst even flink stoeien en knuffelen met papa, daarna lekker in bad en met een flesje pap naar bed…hij slaapt dan doorgaans ook meteen…maar helaas wordt hij standaard rond 23.00 uur wakker …en dan doet hij alleen maar hazeslaapjes van hooguit 2 a drie uur en in de slechte nachten een uur en ik ben zo langzamerhand een beetje wanhopig aan het worden…we hebben alles al geprobeerd…de vijf minuten methode…een schone luier en even knuffelen…wat drinken, een speeltje in bed…geen speeltje in bed…deken erbij…deken eraf…bij hem slapen etc etc echt niks helpt…hij is dan wakker en negen van de tien keer heeft hij dan een enorme driftbui die soms wel anderhalf uur duurt…en als hij eenmaal weer slaapt is het standaard geworden dat hij om de twee a drie uur en soms om het uur weer wakker is…
inmiddels ben ik al met hem bij de huisarts geweest en heeft hij een kuurtje gehad voor keelontsteking…en ik had gehoopt dat dat het probleem zou veroorzaken en dus ook zou oplossen als ie weer beter was, maar helaas is niks minder waar…
mijn vriend is doof en hoort hem niet dus ik ben altijd de klos, kan mijn vriend wel wakker maken, maar dat werkt niet omdat ik er dan toch op ga liggen en ik begin nu na twee maanden redelijk oververmoeid te raken,
overdag is robin het meest vrolijke dreumesje wat je je maar kunt voorstellen…
nou moet ik wel zeggen dat hij nog niet kruipt, staat of loopt, hij is een billenschuiver en geloof me…dat schuiven brengt hem overal waar hij wil, dus kan het me ook niet voorstellen dat het frustratie zou zijn omdat hij meer wil dan hij inmiddels kan…
iedereen in mijn omgeving heeft er wel wat over te zeggen…maar niks helpt dus…zou dit echt een fase zijn waar we doorheen moeten???
help…

liefs marjon

Hoi Marjon,

Welkom bij ikkeben!

Hoe oud is Robin?
Gaat hij smiddags nog slapen?
Als Robin smiddags nog wel slaapt dan zou je hem met een uur wakker
kunnen maken of anders dat slaapje laten vervallen zodat hij savonds
om half 7 op bed kan.
Als Robin rond 23.00 wakker wordt dan zou ik er even heen gaan
en een aai over de bol geven en kusje, en zeggen dat jullie ook al op bed liggen
en dat hij weer lekker moet gaan slapen. En zeggen dat je niet weer komt.
Zou hem er verder niet uit halen. Weltrusten en tot morgen zeggen.
Dan loop je weer weg.
Als hij snachts weer een keer wakker wordt dan laat je hem gewoon
liggen en gaat er ook niet heen.
Robin zal vanzelf wel weer in slaap vallen.
Als het te lang duurt (half uur maximaal, niet eerder er heen gaan)
dan doe je het zelfde als ik hier boven schreef.
Niet te lang blijven hangen.
O ja en nog wat, stoeien vlak voor het slapen gaan lijkt me niet
zo"n goed idee.
Als je zoontje moe is dan raakt hij over de slaap heen door dat
stoeien.
Gaat je zoontje elke dag in bad?
Kijkt je zoontje ook Sesamstraat?
Je kan hem ook eerst wassen of in bad doen en dan kijkt hij Sesamstraat
en dan daarna een flesje pap en dan lees je nog een boekje voor.
En dan doe je hem lekker op bed.

Elke 2 1/2 sliep op de leeftijd van 1 jr nog wel tussen de middag.
Nu sinds een half jaar of zo niet meer en dan gaat ze vaak al om 6 uur/
half 7 slapen.
Dan is ze echt moe.
Wordt smorgens om half 6/6 uur wakker.
Elke gaat 3x per week in bad en de rest bij de wastafel.
Na Sesamstraat lees ik nog een boekje voor en krijgt ze nog Yoghurt met
wat banaan er door heen en dan gaat ze lekker slapen.
Elke heeft een tijd gehad dan ging ze in bed staan springen en deed haar
gordijn open.
Dat was in de zomer. (dan mocht ze later op bed)
Dan ging ik 1 of 2 keer naar boven en legde ik haar weer neer.
Na de 2de keer zei ik: mamma komt nu niet meer.
Dus als je je gordijn weer open doet dan slaap je maar met het
gordijn open vanavond/nacht.
Ze riep nog een paar keer pappa/mamma. Niet meer op gereageerd.
Gingen een poos later kijken en ze sliep lekker. Gordijn was nog dicht.

Laat je me nog wat horen of je dit wat vindt!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 25 week oud

Hallo Marjon

Mijn dochter Nanik is nog niet zo oud maar ik ken wel het probleem van het vaak wakker worden 's nachts. Inmiddels al een maand of 4 en voorheen sliep ze ook heerlijk. Overdag is ze super vrolijk maar ik moet zeggen dat ik dat minder ben omdat die nachten inderdaad heel zwaar zijn.

Ze heeft 2x oorontsteking gehad en vandaag weer bij de dokter geweest. Er blijkt toch nog steeds vocht achter haar oortje te zitten dus doorverwezen naar de KNO arts. Ik dacht altijd al dat er meer aan de hand was dan alleen maar een fase en nu blijkt dat je moedergevoel vaak goed is. Dat liggen doet gewoon zeer door de druk op de oortjes.

Als jij denkt dat er meer is dan zou ik het in de gaten houden en nogmaals naar de dokter gaan. En vaak helpt het om en paar dagen iedere keer precies het zelfde te doen 's nachts en het vooral niet te gezellig maken zodat hij weet dat hij moet slapen en dat de gezelligheid voor overdag is.

Succes hoor en ik leef ( nou ja slaapwandel hahah) met je mee hoor

Bianca

hoi
bedankt voor jullie reacties…
anne, robin is nu bijna vijftien maanden en kijkt nog niet gericht televisie, dus weet niet of sesamstraat iets voor hem is…verder hebben we ook al geprobeerd niet te stoeien maar gewoon even lekker met hem op de bank te liggen…werkte ook niet…hij slaapt smiddags nog steeds, heeft dat ook heel erg nodig, als ik het een beetje probeer te rekken valt hij gewoon in slaap waar hij op dat moment zit of ligt…hihi…maar dat mag ook nog denk als je maar vijftien maandjes bent…je tip over het rustig houden voor het slapen zal ik zeker nog een keer gaan proberen en ook het even laten huilen en dan maar 1 of twee keer bij hem kijken ga ik weer proberen…vanavond heb ik hem wel een uurtje vroeger op bed gedaan en de kamer nog iets donkerder gemaakt…ben benieuwd…

bianca, ik heb komende donderdag een afspraak op cb en ga hem daar wel even helemaal laten nakijken, eigenlijk moet ie zijn bmr, maar dat stel ik even uit…er is iets met hem, dat voel ik gewoon en wil dat eerst uitzoeken…mijn huisarts zei nl dat dat een hele vervelende inenting is waar veel kindjes last van krijgen…dus even overleggen daar…

jullie in ieder geval bedankt en bianca…ik hou je op de hoogte…jij mij ook? slaapwandelen we gewoon even met zijn tweetjes…

grt marjon

geef hem eens een nachtlampie

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Elke keek op die leeftijd al wel naar Sesamstraat.
Grote vrienden zijn Bert&Ernie en Elmo, Tommie, Pino en Ieniemienie.
Maar goed, als je kindje nog niet gericht kijkt dan nog maar even zo laten.
Wij hadden trouwens voor Elke ook een bedlampje gekocht op die leeftijd,
hielp bij ons niks.
Elke slaapt graag in een donker kamertje.
Dan slaapt ze zo.
In de zomer is het langer licht en slaapt ze gewoon niet vroeg want
dan gaat ze eerst nog een poosjes spelen in bed.
Ben erg benieuwd wat er met je zoontje aan de hand is.
Leef wel met jullie mee!
Laat je nog wat horen als je bij de arts bent geweest!
O ja, ik heet trouwens Heleen. Mijn dochtertje heet Anne

oeps, sorry heleen
ja ik zal natuurlijk hier vertellen wat ze morgen zeggen op het cb
vannacht is trouwens redelijk goed gegaan, hij is om zeven uur naar bed gegaan, iets vroeger en heeft toen geslapen tot kwart over twaalf, daarna huilde ie een klein beetje, heb hem een schone luier omgedaan, een aai over de bol gegeven en ben weer weggegaan en heb hem daarna niet meer gehoord tot vanmorgen half acht…pfffffffffffffff dat is lang geleden hoor…
mischien scheelt het ook dat ik hem niet in zijn slaapzak had gelegd…zeg het maar…maar in ieder geval hebben we deze nacht dus lekker geslapen…hoera
grt marjon

Hoi Marjon,

Ja, het kan natuurlijk ook zijn dat je kindje het te warm had met
de slaapzak en lakentje/deken, en daarom vaak wakker wordt.
Je hebt nog geen dekbed voor hem?
Wij hadden Elke met 1 jr. al onder een dekbedje.
Ging prima!
Hoop dat je zoontje nu weer lekker ligt te slapen en niet meer gaat
spoken vanavond/nacht!

Groetjes Heleen

hallo,

ons zoontje is 2 jaar en wordt al 2 jaar lang iedere nacht wakker en gaat liggen kletsen. Dat houdt hij een aantal uur vol en valt dan weer in slaap.
Echter is het nu het probleem dat hij zijn zus wakker maakt. Zij slapen nu nl op één kamer. Onze dochter is ruim 4,5 jaar.
Soms dan leggen we haar in ons bed als hij het echt te bont maakt, want dan slaapt hij vaak eerder in nl. Hij vindt het veelste gezellig dat zijn grote zus bij hem op de kamer slaapt!
Lisa slaapt wel de hele nacht door en wordt de volgende ochtend op een normale tijd weer wakker. Enkele keer dan hoort ze hem niet 's nachts en slaapt ze lekker door. Zij moet nl gewoon naar school natuurlijk dus het is niet altijd even handig dat lucas het zo gezellig vindt.

Lucas slaapt wel in een slaapzak en een lakentje en een dekentje. Dit omdat hij zich altijd bloot trapt 's nachts en dan denk ik dat hij het koud krijgt en dan dus ook wakker kan worden. Vandaar eigenlijk de slaapzak. Een dekbedje hebben we nog niet voor hem eigenlijk. Waarom weet ik eigenlijk niet. Tja hij slaapt nog steeds ook in zijn ledikant. Zolang hij er nog niet uit kan klimmen ga ik hem ook geen groot bed geven. Hij kan nl nog niet loslopen dus vind ik het wel handig zo.

Wat wij eigenlijk altijd doen is gewoon laten kletsen. Dan valt hij vanzelf wel in slaap. Tja als hij lisa wakker maakt dan (zoals ik al eerder zei) leggen we haar soms in ons bed. Als wij er nl heen gaan en zeggen dat hij moet gaan slapen dan maakt hij er een nog groter feest van en wilt dan helemaal niet meer slapen. Dat heeft dus echt geen zin bij hem. Bv zoals nu slaapt hij nog steeds niet het is nu 20.46 uur en ze liggen er sinds 19.15-19.30 uur in ongeveer. Lisa slaapt wel en lucas niet… Het wordt wel steeds stiller in de kamer en straks slaapt hij maar wel veelste laat eigenlijk.
Wij weten het ook niet meer wat we er nog meer aan kunnen doen…iemand anders tips???
gr, bianca

mama van lisa (14-05-2003) en lucas (31-12-2005)