Niet luisteren op de PSZ?

De juf sprak me vanmorgen aan dat Fabienne totaal niet naar de leidsters luistert. Ze kijkt hun niet aan en is oost indisch … of ze thuis ook zo slecht luistert? Nou nee zei ik, helemaal niet.

Ze schijnt heeeeeel snel afgeleid te zijn, geen zitvlees te hebben, mjah heeft d’r mamma ook niet en pappa ook niet! Je hoeft je geen zorgen te maken zegt ze, wel meer kinderen hebben dit maar lastig vinden ze het wel. Ja, dan ga je als moeder toch gelijk denken, wat zou ik er aan kunnen doen? Waarom luistert ze niet? Met andere dingen gaat het wel goed, het is alleen het niet luisteren.

Ik heb geoppert dat ze misschien wat strenger moeten zijn en haar even elders neer moeten zeggen. Wellicht komt het dan wel bij haar binnen en ziet ze het niet als een spelletje. Zeg maar dat de juf boos is op Fabienne!

Thuis zet ik haar soms op de gang en dat vind ze heeeeeeel erg dus dat maakt wel indruk op haar.

Tips? of is dit normaal gedrag?

Geen tips, wij hebben dit (nog) niet aan de hand maar als ze het heelr erg vind om de gang op te moeten dan denk ik dat je hun de goede tip gegeven hebt door haar dan even apart te zetten.

Wellicht dat de tumtummetjes dan uit hoor oren komen

hahahaha … de leidsters vroegen al; Fabienne wat doe je met je oren? Staan ze aan? Zit er een knopje? Dat had geen effect. Er zitten idd aardige tumtummetjes in

Hahaha net als mijn nichtje…

Mijn schoonzus vroeg: *** Waar zitten jou oren???
Dus *** wijst ze aan. Mijn schoonzus: En waar zijn die voor???
Nichtje: Voor mijn oorbellen!

Hahahahaha.

hahahaha … heerlijk bijdehand

Ze is 2 1/2 toch? Hoe lang is ze al bij de speelzaal? Als het nog maar net is, is het waarschijnlijk gewoon zo dat ze zo veel nieuwe dingen ziet waardoor ze gewoon niet kan luisteren omdat haar kopje vol zit met: ik zie daar een pop, die pak ik even, maar kijk daar ligt ook een mooie puzzel. Laat ik die ook maar pakken, maar waar moet ik die pop nu weer laten? Oh, die leg ik dan maar weer even terug in bed. Maar kijk nu, een bordje en een pannetje, daar wil ik ook mee spelen!..en ga zo maar door…

En dat niet kunnen zitten, dat is gewoon een kwestie van wennen aan de regels en structuur Wij hadden een jongetje die absoluut niet in de kring kon blijven zitten en deed alles na wat anderen deden. Na steeds corrigeren en terug zetten op zijn stoel had hij het na een paar weken door en nu is hij het braafste jongetje in de kring Na dit geaccepteerd te hebben, kon hij ook beter aan tafel spelen of langer met een autootje bezig zijn.

Ik zeg altijd: er is hoop voor ieder kind! Alleen de één heeft het eerder onder de knie en de ander zal er wat langer over doen voor al die tumtummetjes op zijn

Ja, met Seth is het inderdaad hetzelfde als Freubeltje zegt.
Als ze naar binnen moeten bij het buiten spelen, dan wil hij buiten blijven. In zo’n geval neemt de juf hem even bij de hand, en komt hij ook gewoon mee.

Liefs, Anne

@Freubeletje … Fabienne zit nu 6,5 maanden op de PSZ. De leidsters weten niet goed haar te bereiken, bij de naam luistert ze niet, oogcontact maken, ze luistert niet, ze pakken haar op en zetten haar terug op haar stoeltje … na 2 minuten wandelt ze weer elders.

Dus ja Freubeltje die paar weken zijn hier al lang voorbij. Mijn vraag is dan ook; moeten ze haar wat strenger aanpakken door desnoods apart te zetten en dan te zeggen dat de juf boos is?? Of gewoon blijven corrigeren tot het kwartje eens valt.

Nogmaals … dit NIET luisteren ken ik thuis helemaal niet.

@Esther
Hebben de leidsters dit al eerder bij jou aangegeven of was dit de eerste keer dat ze er over begonnen? In welke situaties kunnen ze geen grip op haar krijgen? Tijdens vrij spel, tijdens de kring, tijdens het opruimen? Hoe is het contact met de groepsgenootjes?

Als zij zich echt zorgen maken, vraag dan eens waar hun zorgen naar uit gaan. Wat denken zij? Wat zien zij als probleem? Is het hun probleem of is het ook een probleem voor Fabienne? Hebben zij het idee dat er iets aan de hand is? Laat hen zeggen waar zij aan denken voor zij er om heen gaan draaien en een heel verkeerd beeld van Fabienne krijgen. Want het is wel de bedoeling dat ze ieder kind door dezelfde ogen blijven bekijken.

Heb je hier iets aan? Ik zou je graag meer tips willen geven vanuit mijn beroepsveld maar dan zou ik Fabienne moeten zien en dat kan helaas niet…

@Freubeltje … fijn dat je wilt mee denken.

De leidsters hebben dit al eerder aangegeven in de trant van weinig zitvlees hebben, vonden ze het nog wel grappig … ze hebben haar ook al eens in een afgesloten stoeltje gezet zodat ze er niet uit kon. Het is blijkbaar ook even beter gegaan want ze hebben me tussendoor ook weleens gezegd dat ze netjes op haar stoeltje bleef zitten en hadden ze er geen zorg over.

Vrij spel gaat prima, contact met groepsgenootjes ook. Al vind ze het niet fijn als andere kindjes haar aanraken, dan raakt ze overstuur. Wij mogen haar wel knuffelen en de juf ook. Opruimen is ook goed en ze is heel goed met plakken en tekenen. Alleen de kring dus niet, niet willen zitten, snel afgeleid, andere dingen gaan doen, niet luisteren … meestal ook in het spits uurtje van alle kindjes verschonen en laten plassen.

Ze vroegen me nu dus of ze thuis ook slecht luistert. Nou nee? Ze luistert erg goed. Ze twijfelen of ze snel afgeleid is of gewoon niet wil luisteren en ik denk toch het eerste. Ze is ongeduldig, verveelt zich snel, wilt wat doen … had ik vroeger ook. Vindt Fabienne het een probleem? Volgens mij niet … de leidsters vinden dit nu wel lastig omdat ze blijkbaar geen vat op haar hebben.

Ik zal morgen nogeens wat door vragen …

Nogmaals dank!

@freubeltje … vanmorgen sprak ik een vriendin hier over op de peutergym. Die was ook wel verbaasd … Fabienne? niet luisteren … de mensen die haar kennen omschrijven haar als een rustig bijna verlegen meisje.

Die vriendin moest wel lachen en zei; volgens mij komt ze los! Lijkt me heel goed hahahaha. Thuis kent ze de regels en op school “ze is volgens haar aan het uitproberen”.

Nu valt me de laatste dagen ook wel op dat ze duidelijk in een andere fase aan het komen is/zit. Ze kan ineens boos zijn en op de grond gaan liggen?? Laat haar maar gaan. Ze kan nu vaker dwars zijn wat ik negeer, ze roept wat boze zinnetjes, mopper, mopper en het is weer over.

Misschien moeten de leidsters beseffen dat dit dus een fase is maar dat herkennen ze toch wel? Lijkt me wel met zo’n groepje peuters …

Vooralsnog heb ik zoiets van; de juf mag best zeggen dat ze boos is op haar en haar even in een hoek zetten, misschien helpt het en anders zal het wel weer overwaaien.