Niet lopen

Jessey is nu ruim 1 jaar en 7 maanden, en ze loopt nog steeds niet! Het is al weer drie weken geleden dat zo zomaar ineens vanuit het niets 4 pasjes los lipe, naar mijn moeder die net binnenkwam, maar daar is het bij gebleven! Ze kan het dus wel, ze loopt ook als een kievit langs de tafel en bank, met 1 handjes losjes op de tafel, maar ik kan alles uit de kast halen om haar aan de hand of alleen te laten lopen, maar ze vertikt het gewoon!

Wat zal nou beter zijn? stimuleren, of gewoon afwachten, of moet ik me zorgen maken? Joey was al laat met 17 maanden, maar zij slaat helemaal alles met al ruim 19 maanden!

Groetjes Anouk

Ze heeft laten zien dat ze het dus wel kan… dus ik denk dat het niets lichamelijks is.
Misschien is ze een beetje onzeker en durft ze gewoon niet.

Je zou eens kunnen proberen met een sjaal o.i.d. onder haar armpjes, dat jij die vasthoud en dan steeds meer loslaten?

Maar denk niet teveel echt aandacht aan besteden. Dan krijgt ze het gevoel dat ze MOET, en kan dan nog onzekerder worden.

Onze zoon loopt ivm zijn vroeggeboorte ook “achter”. Wij kregen als tip van de fysio waar hij nog onder controle staat om een verrijdbare bureaustoel te gebruiken of een loopauto. Je kan zelf op de bureaustoel gaan zitten (laagste stand), zodat Jessey jouw knieën vast kan pakken om te leunen en dan kun jij naar achteren bewegen en zij kan je lopend volgen. Of ze kan alleen met de bureaustoel gaan “rijden”. Dat doet onze zoon ook. Als ik erop zit, wil hij niet lopen en als hij alleen met de stoel mag lopen is het feest!
Als zij het prettig vindt dat je stimuleert, zou ik het wel proberen, maar als je merkt dat het averechts werkt (vb doordat ze dan helemaal niets meer doet), zou ik het laten. Gaat ze wel van vb de bank naar de tafel? Dan zou je die afstand kunnen vergroten, zodat ze het “dode punt” moet overbruggen dat ze niets vast heeft zeg maar.
Succes!

borstvoeden.info Tickers

borstvoeden.info Tickers

Ik zou het een beetje stimuleren. Ga met 2 grote op de grond zitten, en eerst zo dicht bij elkaar dat ze maar 1 stap hoeft te zetten. Doet ze dat dan steeds een stukje verder uit elkaar. Probeer er een spelletje van te maken.

enne mijn boer was 24 maanden, die vond het wel best

Liefs Michelle

en ik zou het dus echt niet gaan stimuleren. Wel bv aan het handje mee lopen enzo, de dingen die je al deed, amar ik denk dat je er net iets teveel nadru op legt. Das bij Bo ook met dingen. Zo heeft hij thuis heel lang volgehouden dat hij niet kon trappen op de driewieler of trekker, maar mooi dat hij het wel kan!! Met lopen net zo, hij liep met 18 maand, maar al heel lang aan het handje, tafel etc. Dat kon hij als de beste , maar los ho maar. En opeens in 1 keer buiten, liep hij de hele tuin rond. Ik zou zeggen, wacht maar even nog af, komt vanzelf!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Bedankt voor jullie tips! Ik ga er maar gewoon helemaal niet meer op in, want ze wil gewoon niet! Ik kan haar ook eigenlijk nauwelijks stimuleren, want ze wil niet eens rechtop gezet worden. Ze trekt direct haar beentjes op, en gaat huilen tot ik haar op d’r billen zet! Terwijl als ik zo af en toe tegen haar zeg ‘‘ga maar staan jessey’’ dan staat ze gewoon rechtop! zonder ergens aan op te trekken… maar alsl ik dan zeg dat ze met lopen, of stappestap of wat dan ook, dan laat ze zich lachen weer op haar knieen zakken, pfff! volgens mij vind ze het kruipen wel makkelijk, en heeft ze ook geen reden om te gaan lopen, ze is immers snel genoeg!

Ik wacht het maar gewoon weer af dus… en wachten duurt lang!

Groetjes Anouk

Ik zou het gewoon afwachten. Noa (mijn oudste liep pas met 20,5 maanden). We zijn toen ze 18 maanden was en nog niet liep naar de fysiotherapeut met haar geweest en deze vertelde dat het pas echt afwijkend wordt als ze met 2 jaar nog niet lopen.
Noa bleek trouwens hypermobiel waardoor ze gewoon heel veel kracht en energie nodig had om in balans te blijven. Er bleef dus als het ware niets meer over voor het lopen zelf.
Als je het niet vertrouwt, kun je altijd een afspraak maken met een fysio. Gewoon om er eens naar te laten kijken.

Groetjes Claartje

idd gewoon afwachten. Mijn dochter loopt ook pas net en is bijna 21 maanden nu. ze liep met 20 maanden. Ik merkte dat hoe meer ik het ging stimuleren, hoe meer afkeer zij ertegen ging krijgen. Zelfs het belgische cb wilde haar al gaan doorverwijzen naar de fysio voor het niet lopen, maar ik heb dat niet gedaan. Ik had het gevoel dat het wel goed kwam en gelukkig heb ik daar naar geluisterd. Toen ik het zelf los liet gebeurde het vanzelf binnen een paar weken!

mama1980

Merel was ruim 22 maanden toen ze los liep en is net als de dochter van Claartje hypermobiel. Ik zou het niet gaan overstimuleren, want dat werkt averechts. Ik heb voor Merel toen wel de fysio (weer) ingeschakeld. Ook omdat ze al een verleden had daarmee. Je kunt altijd bellen voor advies of ze een keer mee laten kijken. De tip van Suzsje heeft hier heel erg goed gewerkt.

Groetjes Natasja

Dan zou ik het ook zeker niet stimuleren. Het enige wat je zou kunnen doen om te “stimuleren” is vb een loopauto/karretje of iets dergelijks in het zicht zetten en verder niet. Zodat ze nieuwsgierig wordt. En als ze erbij staat, vooral iets anders gaan doen en niet toekijken. Mijn ervaring is dat onze zoon een paar pasjes los gaat lopen als ik achter de laptop zit, met iemand koffie zit te drinken of zo.
Succes ermee!

borstvoeden.info Tickers

borstvoeden.info Tickers

Senne liep ook pas met 22 maanden…ze had ook wel eerder laten zien dat ze het kon maar door een hele lelijke val durfde ze niet meer.
Eerst wilde ik het ook stimuleren maar op advies van een aantal hier heb ik het ook maar laten doen, het komt vanzelf.

Succes en nog even geduld

Groetjes van Sascha en Senne

Lilypie Third Birthday tickers

Jurian liep ook pas met 22 maanden en dan nog veel vallen/struikelen… Dus ze heeft nog even de tijd