zeg lieke 33, het is maar goed dat ieder zijn eigen ding doet. jij doet wat jij wil en wat een ander zegt (ook niet aan te raden…) en een ander doet wat zij wil.

zeg lieke 33, het is maar goed dat ieder zijn eigen ding doet. jij doet wat jij wil en wat een ander zegt (ook niet aan te raden…) en een ander doet wat zij wil.

Hoi,
Als kinderoefentherapeut wil ik graag nog wel op dit onderwerp reageren. Ik schrik van alle moeders die denken dat het niet kruipen verder geen problemen oplevert. En ik schrik vooral van de reactie van Lieke33 die zegt dat een kind alleen een motorische achterstand kan hebben als er ook een geestelijke beperking is.
Wat zullen de ouders van de kindjes die ik behandel dit erg vinden om te lezen. en ook ik type dit met een knoop in mijn maag. Hoe kort door de bocht!
Wanneer een kind gaat kruipen wordt de links/rechtssamenwerking gestimuleerd, in de hersenen worden er verbindingen tussen beide hersenhelften gelegd. Rond het 6e jaar is deze links/rechts samenwerking optimaal. een kind heeft nu een vaste linker of rechter kant om mee te schrijven enz. Vaak zie je bij kinderen die een schrijfprobleem hebben dat ze niet hebben gekropen.
Echter: Niet kruipen betekent niet automatisch niet schrijven!!!
Dus: het kan inderdaad zo zijn, dat wanneer een kindje niet kruipt de li/re samenwerking onvoldoende in gang wordt gezet waardoor later het schrijven (fijne motoriek) onvoldoende goed ontwikkeld.
OOk voor de grove motoriek is kruipen erg belangrijk, maar ik zal jullie de verder uitleg besparen.
Groeten Tams
tams schrikje hier van
k schrik vooral van de reactie van Lieke33 die zegt dat een kind alleen een motorische achterstand kan hebben als er ook een geestelijke beperking is.
ja vraag dat maar eens na de meeste kids die ee geestelijke beperking hebben hebben ook een motorische achterstand
heb zelf ook bij een kinderfysiotherapeut gelopen en die heeft het zelfs gezegd kevin heeft niet gekropen die tijgerde wat heel veel kinderen doen
kevin heeft dit niet en nogmaals dit geld niet voor alle kinderen hoor
ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt en verkeerd gelezen
ik heb mijn stukje gelezen niks verkeerd aan tams heb mijn zoon er ook bij gezet die had een achterstand in de motoriek om dat hij een geestelijke beprking heeft
en een kind hoeft niet speciaal te kruiepen teigeren is ook zoiets buikschuiven ook