Ik wil toch nog graag effe een reactie geven: Tuurlijk kan je een kindje niet dwingen om te gaan kruipen maar het stimuleren kan echt geen kwaad.
Tijgeren is inderdaad ook een motorische ontwikkeling maar kruipen is juist belangrijk voor de ontwikkeling van de links-rechtssamenwerking van beide hersenhelften. Bij de geboorte zijn er al veel verbindingen tussen de linker en de rechter hersenhelft gevormd en in actie. tijdens de motorische ontwikkeling worden er nieuwe verbindingen gevormd, en kruipen is hierbij de belangrijkste oefening. Vooral bij het latere schrijven en letters lezen zijn die verbindingen erorm belangrijk.
Het is wel goed om te weten dat het niet zo is dat wanneer een kindje niet gaat kruipen hij/zij later problemen krijgt met het schrijven, lezen en de ruimtelijke oriëntatie. Andersom zie je het wel vaak: Meestal hebben de kindjes die wij als kinderoefentherapeuten/ kinderfysiotherapeuten met een schrijfprobleem/ leesprobleem niet gekropen! Ook kinderen met dyslexie hebben vaak niet gekropen.
Het gaat dus niet om de ontwikkeling van de grove motoriek maar om de aanleg van de verbindingen tussen beide hersenhelften.
Ik hoop dat ik niet te veel als een schooljuf overkom op jullie
maar in de meeste reacties lees ik dat mensen er toch te makkelijk over denken!
Groet Tams