Niet kruipen maar wel billen schuiven

Hoi allemaal,

Merel is bijna 11 maanden en kruipt nog niet. Ik weet niet of dit laat is of niet. Maar ze begint zich nu zittend te verplaatsen. Ik wil dit eigenlijk voorkomen omdat kruipen beter is voor haar motoriek. Hebben jullie nog ideeën hoe ik dat kan doen? Ik probeer haar zo veel mogelijk neer te leggen en speeltjes (en ook Liga’s (goed idee Wil)) buiten haar bereik te leggen. Ze wordt dan erg boos en rolt er dan van gif naar toe. We hebben laminaat dus het is wat lastiger om te kruipen, maar ik zou het toch wel erg fijn vinden als ze het ging doen.

Alvast bedankt.

Groetjes Natasja

Lilypie

Ik zou er geen bezwaar tegen maken er zijn genoeg kindjes die het kruipen overslaan. de dochter van mijn vriendin heeft ook alleen maar aan billenschuiven gedaan en is inmiddels 2 en er mankeert niets aan haar moteriek hoor. lekker laten gaan

Vindt het wel een leuk gezicht

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie

Hoi,

Als kinderoefentherapeut zou ik wel proberen om haar te laten kruipen. Het is inderdaad voor de motorische ontwikkeling een belangrijke oefening!

Om de gladde vloer te compenseren zou je haar zonder broekje kunnen laten spelen. Met blote beentjes gaan ze bijna vanzelf goed vooruit kruipen, mits ze de vaardigheid kunnen natuurlijk!

Succes!
Groet Tams

Erik kruipt sinds een paar weken na z’n 1e verjaardag. Hij kruipt beter zonder broekje, want we hebben een gladde vloer en dan glijdt hij niet weg. Speeltjes buiten z’n bereik leggen en aanmoedigen. Verder ben ik van mening dat het hoe dan ook komt zoals het komt. Een klein percentage kinderen kruipt niet en beweegt zich rollend of billen-schuivend voort.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Vriendinnetje van Jurian (net 1 jaar) gaat ook op haar billetjes vooruit… ze vliegt gewoon over de vloer. Ik zou er zelf ook geen bezwaar tegen hebben want ze moeten hier net zo goed hun motoriek voor gebruiken… En als je het haar gaat afleren heb je kans dat ze niks doet. Kruipen kan je nl echt niet dwingen!! Dus lekker laten schuiven … prachtig gezicht zoals ze dan door de kamer vliegen!!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Oké, ik ga haar lekker in de blote benen laten spelen. Scheelt ook weer was.

Groetjes Natasja

Lilypie

Wij hebben ook gladde vloer en Jurian tijgert zich zijn verjaardag over de vloer. Maar wat worden die armen en benen koud (die vloer is natuurlijk ook altijd koud) … dus hier laat ik broekje maar aan… enne hij komt er zo ook wel. Maar een ideetje is het wel… want het is veel minder glad! (dan bij deze temp misschien toch wel lekker )

Dani tijgert al een tijdje de kamer door, maar echt kruipen op zijn knietjes doet hij niet. Hij trekt zich soms wel op op zijn knietjes, bijvoorbeeld als hij naar mij toekomt als ik op de grond zit, maar als hij vooruit wil dan is het altijd tijgerend. Ik probeer het wel eens te stimuleren door zijn heupjes een beetje op de tillen, zodat hij zijn knietjes krom trekt, maar zodra hij op de vloer is (ook houten vloer) gaat hij weer op zijn buik liggen (ook zonder broekje aan).
Hij zal het nog wel niet helemaal door hebben denk ik. Zo ie zo heeft Dani een beetje een andere volgorde, want staan in de box gaat harstikke goed en hij kan zelf al (heel rustig) langs de rand van de box of tafel lopen, maar kruipen…nee hoor…

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Tijgeren mogen ze ook hoor. Ik heb ook alleen maar getijgerd enne er is niks mis met me

Groetjes,

Michèle

hier ook pas sinds kort een hoop getijger. Lindsey komt inmiddels wezenloos snel vooruit, ze kan wel op de knietjes zitten (tenminste ze leunt erop) want zo gaat ze ook van buikliggen naar zitten. alleen snapt ze (nog) niet dat ze ook op d’r knietjes vooruit kan komen. ach ze komen vooruit toch?!
en t zoontje van vrienden van ons (hij is inmiddels 3 jaar) was ook een kontenschuivertje en hij loopt nu ook uitstekend dus lijkt mij nou niet echt een probleem hoor.

liefs,
Rinske

Je zou kunnen proberen idd om he zonder broekje te doen.
Maar als het echt niet lukt zou ik er verder geen probleem van maken. Ik bedoel het is ook reuze knap dat ze op haar billen kan schuiven!

Seth kruipt alleen een heel klein beetje op vloerbedekking en kleden ed.
Ook op ons bed doet hij dat, dus misschien ook nog een tip: probeer het op het bed, hij klautert bij ons echt heel het bed over, en je moet uitkijken dat hij er niet afduikelt.

Liefs, Anne

Lilypie

Ik wil toch nog graag effe een reactie geven: Tuurlijk kan je een kindje niet dwingen om te gaan kruipen maar het stimuleren kan echt geen kwaad.

Tijgeren is inderdaad ook een motorische ontwikkeling maar kruipen is juist belangrijk voor de ontwikkeling van de links-rechtssamenwerking van beide hersenhelften. Bij de geboorte zijn er al veel verbindingen tussen de linker en de rechter hersenhelft gevormd en in actie. tijdens de motorische ontwikkeling worden er nieuwe verbindingen gevormd, en kruipen is hierbij de belangrijkste oefening. Vooral bij het latere schrijven en letters lezen zijn die verbindingen erorm belangrijk.

Het is wel goed om te weten dat het niet zo is dat wanneer een kindje niet gaat kruipen hij/zij later problemen krijgt met het schrijven, lezen en de ruimtelijke oriëntatie. Andersom zie je het wel vaak: Meestal hebben de kindjes die wij als kinderoefentherapeuten/ kinderfysiotherapeuten met een schrijfprobleem/ leesprobleem niet gekropen! Ook kinderen met dyslexie hebben vaak niet gekropen.

Het gaat dus niet om de ontwikkeling van de grove motoriek maar om de aanleg van de verbindingen tussen beide hersenhelften.

Ik hoop dat ik niet te veel als een schooljuf overkom op jullie maar in de meeste reacties lees ik dat mensen er toch te makkelijk over denken!

Groet Tams

Wij hebben Tim nooit gestimuleerd iets te doen. Nu was hij er snel bij met tijgeren en heeft hij dat maar een paar weekjes gedaan en toen is hij echt op handjes en knietjes gaan kruipen. Ondanks dat wij plavuizen hebben, dus ook op een gladde vloer gaan ze vanzelf wel kruipen. Ze moeten het gewoon eenmaal doorhebben.

Aan de ene kant klinkt het verhaal van Tams wel goed, maar aan de andere kant heb ik zoiets van je moet ze lekker zelf hun gang laten gaan. Ik ken genoeg kindjes die nooit gekropen hebben en die het nu verder prima doen. Natuurlijk kun je het wel een beetje stimuleren, maar ik zou het niet te veel doen. Dat werkt volgens mij alleen maar frusterend bij een kindje en dat wil je natuurlijk ook niet.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

quote:
Ik hoop dat ik niet te veel als een schooljuf overkom op jullie maar in de meeste reacties lees ik dat mensen er toch te makkelijk over denken!

Groet Tams

Meningen zijn vrij om te geven.
Maar ben het niet met je eens. Wij wilde Jurian ook stimuleren om iets anders te doen dan NIKS, maar het werkte heel erg averechts. Toen kreeg ik als tip van cb niks doen… hem zelf laten doen wat hij wil doen. En … toen ging het steeds beterder. Voor moeders kan het heel frusterend zijn dat je je kindje niet iets kan ‘verplichten’/ aanleren. Maar echt wil je dat wel dan geef ik je 0% kans op slagen… bewijs is mijn eigen zoon. Nu hij net 1 jaar is … gaat het veel beterder en accepteer ik dat hij minder snel is…

Jurian vrolijk en mama blij!