Niet eten

Ik heb een kleine meid van anderhalf. Als sinds het vaste voedsel eet ze al matig, we weten niet beter. Hoort er allemaal bij en zou vanzelf goed moeten komen.
Ik hoop steeds op beter. Maar eigenlijk wordt het alleen maar erger, vooral sinds ze in haar nee fase zit. Als de tafel gedekt wordt is ze er als de kippen bij. Ze vindt het allemaal prachtig en roept luidkeels eten! totdat het op tafel staat.
Bordje wordt weggeschoven met een grote nee. Madam ziet doodleuk al zonder proeven dat het haar niet aanstaat. Patat en pasta is eventueel welkom. Ik ben al een tijdje speciaal voor haar aantrekkelijk aan het koken met behulp van een kinder kookboek. maar sinds een aantal weken weigert ze elke warme maaltijd.
Ik dwing niks, wil hetwel leuk houden. Ze krijgt wel altijd nog een yoghurtje of fruit toe. Ook gaat ze naar bed met een pyama papje om de nodige voeding alsnog via die weg binnen te krijgen.
Veel mensen zeggen dat dat onze fout is. MAARR zij slaapt pas sinds kort de nacht door! Na anderhalf jaar zijn wij zo blij met onze nachtrust dat we het even niet zien zitten om haar met honger naar bed te sturen. Er moet een andere oplossing zijn. Hopen we. Ben benieuwd naar ervaringen van een ander.

hoi hoi,
Hier nog een moeilijk eter zelf koekjes enzo gingen er niet in is begonnen toen ze anderhalf was, nu word het gelukkig steeds weer wat meer Als je wil mag je me toevoegn op msn kunnen we misschien wat tips uitwisselen.

Liefs en dikke kus brenda en charissa

ik heb er twee en een verschil van dag en nacht…

de oudste eeet alles… lust alles

de jongste eet niets… weigert alles

ik heb 1.5 jaar lang geprobeerd de jongste iets van de oudste mee te geven en ik heb het opgegeven…

hij is zoo perfect gemiddeld… hij groeit bloeit en is nooit ziek… dan denk ik… je haalt je energie uit andere dingen dan warm eten…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Ik zou haar niet meer naar bed doen met dat pyjamapapje. Ze weet dat ze dat nog krijgt, dat dat goed genoeg vult en daardoor laat ze makkelijker haar warme maaltijd staan.

Gewoon klein bekertje sap geven voor het slapen gaan en verder niks.

Onze oudste eet haar avondmaaltijd ook altijd heel slecht, maar ze krijgt van ons geen alternatieven. Ook 's avonds voor het slapengaan krijgt ze niks extra’s.

Heb het er ooit op het bureau over gehad en blijkbaar halen ze door de dag heen toch de voedingsstoffen wel uit ander voedsel wat ze krijgen.

Mijn maatstaf is altijd: als ze 's ochtends hun pap of brood niet extra gulzig eten, dan zijn ze blijkbaar niet met honger naar bed gegaan.

Zodra ze dat pyjamapapje niet meer krijgt zul je mogelijk weer een paar gebroken nachten krijgen, maar dan is die kleine mop er inmiddels wel aan gewend dat ze beter wel de avondmaaltijd kan eten, omdat ze anders met honger naar bed gaat. Dus even doorbijten en weg met dat pyjamapapje. Heeft een kind van 1,5 helemaal niet meer nodig.

Alle sterkte met de kleine meid.

Groetekes, Sje

Bedankt voor de reacties.
Toch heb ik moeite met het niet geven van alternatieven. In de ochtend zal ze toch ook brood en fruit krijgen, dat gaat er overigens wel allemaal goed in.
Met anderhalf zijn ze toch echt nog te jong om dat verband te leggen. Dat wordt veel bevestigd, ook door het CB. Ik wil alleen niet dat ze zo eenzijdig eet.
Wel fijn om te horen dat het een algemeen probleem is. Met haar groeicurve zit ze iets onder het gemiddelde en ze kan nogal bleekjes zien, vandaar dat ik toch niet helemaal gerust ben. Verder is ze wel enorm energiek. Ik hou haar gewoon in de gaten en probeer uit te vinden wat ze wel allemaal lust.
Het zal vanzelf ook wel komen. Bedankt Tweetyx.
Groetjes van Cindy en Lisa

Onze oudste zit qua groeicurve ook iets onder het gemiddelde en ziet ook regelmatig bleekjes, maar verder is ze actief, energiek en vrolijk.

Zolang je dochtertje niet afvalt is er niks aan de hand. Bij gewichtsverlies moet je je wel zorgen gaan maken.

Aanbieden van alternatieven wordt in dit soort gevallen echt afgeraden. En geloof me…bij 1,5 jaar weten ze echt wel verbanden te leggen hoor. Die kleintjes zijn slimmer dan je denkt. Zodra ze door hebben dat ze een lekkerder alternatief kunnen krijgen, weten ze daar gebruik van te maken. Dat begint zelfs al rond het eerste jaar.

Groetekes, Sje

Ik ben het wel met Sje eens betreffende de pap s’avonds.
Ze weten echt meer dan je denken die kleintjes.

Ik merk met Tessa mbt het eten dat het echt fase’s zijn.
Dan is er een periode dat ze echt heel goed eet en dan is er een periode dat ze echt heel slecht eet. Ik probeer me er ook niet te druk om te maken ik push ook absoluut niet maar is toch een beetje frusterend af en toe.
Ik probeer ook altijd als ze zelf goed eet haar uitbundig te belonen (dmw applaus oid). Dan straalt ze helemaal en is ze trots. Misschien kan je dat nog proberen.
Tessa krijgt verder na haar toetje ook niks meer te eten.
Ze kan met het slapen gaan nog een slokkie water krijgen. Dat bieden we ook altijd aan want met dorst naar bed gaan lijkt me ook niet lekker.

Nou succes ermee!

wij hebben zo iets ongeveer met benita ook an de hand gehad ,
toen benita net suikerziekte kreeg,moest ze (wij)haar houden aan een heel streng dieet,maar leuk een kind dwing je niet om te eten .wat ik wel heb moeten doen van het ziekenhuis (heb al de boterhammen met een vork naar binnen moeten duwen)erg maar waar ,heb me dan ook zelf voorgenomen een kind nooit of te nimmer meer te dwingen om te eten,dit verlies je gegarandeerd,want voor een kind is het macht om niet te eten
ook wij moesten alternatieve aanbieden als ze niet at wat ze moest eten,anders werd haar bloedsuiker te laag ,dus kreeg ze danoontje,zit veel suiker in dus altijd goed,
dit had ze echter direct wel in de gaten hoor ,nou nog ze weet als ze haar bloedsuiker te laag heeft ze iets lekker krijgt waar veel suiker in zit
dus een kind kan heel goed het verband leggen
verder is ze een super goede eter ,die ook wel eens een dag geen honger heeft
nu kan ze dat gelukkig ,en laat ik dat ook ,ik heb ook wel eens geen honger

Ik zou inderdaag geen pap geven want dat hebben ze echt wel in de gaten, mijn dochter eet heel goed, dus ik ken het probleem niet maar zag vorige week op baby,s wil is wet dat een kindje ook niet wou eten!! De tip vanhemwas om hetleuk te maken, en kleine hoeveelheden te geven!!! hoop dat je er wat aan hebt!!