Niet eten vanaf 10 maanden

Hoi,

Mijn zoontje Alex van 10,5 maand eet sinds een volle maand zijn avondeten niet meer. Er is niets veranderd, hij krijgt nog steeds hetzelfde (olvarit-potjes). Voorheen smulde hij er echt van, at alles zonder morren op en sinds een paar weken is het echt gillen en krijsen aan tafel! Hij krijgt zijn avondeten in hetzelfde bord als de pap ´s ochtends. Dat is geen probleem (al het andere eten is geen probleem) en wanneer hij ´s avonds het bordje al ziet gaat het al mis. Uitspuigen, lepel wegslaan, huilen, schreeuwen enz. Als ik dan een danoontje uit de koelkast haal is houdt hij op en gaat hij lachen, hij weet dan niet hoe ver hij zijn mondje open kan doen… Wat te doen?

Er staat al heel veel over ´niet eten´ op het forum, maar dan zijn ze al veel ouder. Alex is nog zo klein!

Allereerst, zit-ie middenin een sprongetje. Zie het oei-ik-groei-boek.
Daarnaast, hij nadert het jaar en dat betekent dat-ie uit gaat zoeken waarmee hj je tot wanhoop kan drijven. Bijvoorbeeld met avondeten!

Toverwoord? Negeren!

Sowieso geen alternatieven aanbieden! Dus als-ie zijn avondeten niet wil, prima, maar dan ook geen boterham of wat dan ook. Wij lieten dan zelfs het Danoontje weg. Ze krijgen zat melkprodukten, dat Danoontje is niet van essentieel belang. Zodra hij merkt dat-ie iets anders kan krijgen wat-ie veel lekkerder vindt, is het hek van de dam. Dus alleen avondeten aanbieden en anders niks.

Verder, alleen avondeten aanbieden op het moment dat het ook tijd is voor avondeten. Niet een uur later ofzo nog eens proberen of-ie alsnog wil eten. Dan ligt-ie alleen maar in een stuip dat-ie je op afstand kan bedienen. Niet doen! Etenstijd is etenstijd, eet-ie niet, jammer dan!

Ik hield altijd als maatstaf: als onze meiden 's ochtends hun ontbijt niet extra gulzig aten, dan waren ze dus de vorige avond niet met honger naar bed gegaan.

Hou dit zo een tijdje vol en je zult zien dat die kleine man eieren voor z’n geld kiest en weer gewoon gaat eten.
Niet bang zijn dat-ie te weinig voedingsstoffen krijgt, want ze krijgen zat door de dag heen. Als-ie maar genoeg drinkt, is het goed.

Klinkt allemaal heel hard en zakelijk maar het is de enige manier om die kleine man te laten zien wie de baas is. En als over een tijdje dit eet-probleem opgelost is, zal-ie iets anders zoeken om grenzen te verkennen. Dan gaat-ie moeilijk doen met slapen of met luier verschonen.

Groetekes, Sje

Hoi Sje,

Bedankt voor je reactie! Ik had niet gedacht dat dat uittest-gedrag nu al speelde… Ik verwachtte dat niet voor dat hij een jaar of 1,5/2 was. Iets anders kan het eigenlijk ook niet zijn. Hij is sowieso erg vlug met alles, hij loopt al drie weken en weet al precies wat hij wel en niet mag.

Ik zal je advies uitproberen. Gaat wel lastig worden, mijn man en moeder (die Alex vaak opvangen) houden niet van streng…

groetjes Sylvia

Toch proberen overal 1 lijn te trekken.
Anders heb jij het zometeen nog gedaan ook…

Iets anders wat je zou moeten proberen:
laat hem met jullie mee eten.
Dus hetzelfde opscheppen als wat jullie eten.
Want dat is natuurlijk veel lekkerder en (zeker in het begin)
spannender dan zo’n potje.
(oh en voor jezelf: nog goedkoper ook )

M.

quote:
Toch proberen overal 1 lijn te trekken. Anders heb jij het zometeen nog gedaan ook....

Dat uitproberen is ie al een poosje mee bezig hoor.
Blijkbaar is dit het eerste dat echt opvalt.

Iets anders wat je zou moeten proberen:
laat hem met jullie mee eten.
Dus hetzelfde opscheppen als wat jullie eten.
Want dat is natuurlijk veel lekkerder en (zeker in het begin)
spannender dan zo’n potje.
(oh en voor jezelf: nog goedkoper ook )

M.

M.