Niet eten op de creche

Ha!
Mijn dochter is bijna 9 maanden en gaat sinds een twee weken naar de creche. Dit gaat op zich goed, ze slaapt daar makkelijk etc. maar ze is een moeilijke eter. Ze eet nauwelijks op de creche en dat vind ik zielig. Ze is een goed mollige dame en ze gaat maar twee dagen dus ik maak me geen zorgen, maar ik wil even dat jullie tegen me zeggen dat ook dit een fase is en dat het weer over gaat…
Marieke

Eet ze thuis wel goed?? Kan zijn dat ze even moet wennen en de leeftijd speelt misschien ook mee. Zal inderdaad zeker wel overgaan. Zeker omdat kindjes op het kdv vaak beter eten dan thuis want zien eten doet eten.

Groetjes,

Michèle

Ja, thuis eet ze in principe wel goed, maar met veel afleiden etc. Ze is echt een beetje een zeur met eten. Nou ja, misschien is ze gewoon gewoon. Haar broer (nu 2) eet als een dijker en at meteen alles en zonder morren of iets. Misschien zijn we met hem verwend…

M.Strange

Ik heb zelf op een kdv gewerkt en hoop binnenkort er weer aan de slag te gaan. Heb vaker kindjes meegemaakt die slecht aten, terwijl ze thuis aten.
Maak je idd niet teveel zorgen, alle nieuwe indrukken zijn vast best heftig en bovendien eten in zon grote groep is ook vast heel spannend. Zoveel te zien, zoveel afleiding…Bepalend is hoe de leidsters er mee omgaan. Vraag even aan ze hoe ze er mee omgaan. Moet ze haar broodje opeten en blijven zitten tot het op is of zijn ze wel soepeler?
Tis belangrijk dat ze haar niet dwingen te eten maar haar wel uitdagen. Wat ik dan zelf deed als het kindje een hap had gedaan, was een enthousiast goed zo en een high five geven. En zelf erg enthousiast doen over het beleg wat op het brood zit. Zo van mmmmmmmm smeerkaas , en dan deed ik net of ik zelf een hap wilde nemen.
Elk hap is prijzingswaardig. En dan uitbouwen naar een halve boterham is een high five en uiteindelijk een hele. En als klap op de vuurpijl een harde opperdepop. Maar goed dat was ik . En jouw meisie is miss net wat te jong voor een high five hahahah, maar nogmaals; het is wel belangrijk dat je even peilt bij de leidsters wat ze verwachten en dan kun je ook duidelijk maken wat jij wilt en hoe dat bereikt kan worden.
T eten moet geen negatieve gebeurtenis worden maar iets leuks. En met enthousiasme komen ze vast een heel eind!!
En geef t maar wat tijd, t komt vanzelf goed, verder geen overdreven aandacht aan besteden denk ik!!
Suc 6 meid!!

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Ze is middenin een periode van een sprong (zie het oei-ik-groei-boek) voor het eerst naar de crèche gegaan. Mogelijk dat dat net wat teveel van het goede is geweest en dat ze daarom wat uit haar doen is.

Sprongetjes uiten zich nogal eens in slechter eten.

Groetekes, Sje