Niet durven slapen of uitproberen?

Hallo,

Mijn dochter wil sinds een week 's middags niet meer slapen…! Ze kan het absoluut nog niet aan (ze wordt in januari 2) en slaapt er 's ochtends ook geen minuut langer door. Als ik haar 's middags in de wandelwagen of in de auto zet, valt ze wel in slaap, maar dit doe ik natuurlijk niet elke keer.

Ik twijfel of ze angstig is, of dat ze me gewoon zit uit te proberen. Want zodra ik haar slaapzak dichtrits, zegt ze ‘stil, stil’ en begint ze te gillen. Dat stil, stil heeft ze nog nooit zo gezegd. Nu zeg ik de laatste paar dagen tegen haar dat ze dan maar in haar bedje een beetje moet spelen en dat ik af en toe kom kijken. Soms zet ik dan zacht een muziekje aan. Dat houdt ze 20 minuten vol en daarna is het echt drama. Soms blijf ik rustig, soms wordt ik van frustratie boos. Want ze is dan zo moet en ze blijft maar zeggen dat ze wakker is en eruit wil…

's Avonds is ze zo moe dat ze dan geen drama maakt bij het slapen gaan (tot nu toe).

Wat zou dit kunnen zijn, uitproberen of een soort verlatingsangst? Wie herkent dit? Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben.

Bedankt alvast,
Iris

Het zou zowel uitproberen als verlatingsangst kunnen zijn. Zeker als ze nog nooit last van verlatingsangst gehad heeft dan is de kans groot dat ze alsnog met verlatingsangst bezig is.

Onze jongste heeft ook een periode gehad dat ze 's middags niet enthousiast was over slapen. Ze huilde dan gelukkig niet maar riep me wel een paar keer dat ze niet wilde of kon slapen.

Dan zei ik “Oké, ogenblikje, ik ben nog even met iets bezig. Ga maar even rustig op mij liggen wachten met je oogjes dicht en dan kom ik je zo halen”. Ik was natuurlijk niet van plan om dat ook te doen (oh jeetje, een jokkende mama die Esje! Schaam, schaam…), maar zij trapte erin want ik wist dat ze moe genoeg was voor een middagslaapje. Ondertussen was ze dan wel degelijk in slaap gevallen.

En als ze dan bij het wakker worden later die middag zei dat ik haar niet was komen halen zei ik “Ik wilde je echt komen halen toen ik beneden klaar was maar toen ik op je kamer kwam, lag je te slapen en toen heb ik je maar lekker laten liggen”.

Opgelost! Althans, zo makkelijk ging dat hier. Ik weet niet of het een truc is die bij jouw kleine meid ook werkt. Maar het is het proberen waard.

Groetekes, Sje

Leuke periode he

Hylke is er net weer uit (gelukkig).
Wat meestal hielp: lekker een half uur laten roepen en gillen.
Daarna viel hij meestal wel in slaap.
Je kunt misschien het raam open doen, zodat er geluiden van buiten
in de slaapkamer komen, waardoor het minder “stil” is.

M.

Ik heb er og geen ervaring mee
Maar ik weet dat mijn zus het zelfde had en die heeft even een tijdje gehad dat ze om de 10 min ging kijken
Geen oog contact maken en er niet uithalen
Dit bouwde ze uit met 15 min 20 enz
Tot dat ze sliep
en in die tussen poses was het gewoon huilen Maar door het terug komen wist haar dochter dat mama altijd terug kwam
Dit was haar aangeraden door het cb en het hielp wel
Hoop dat je er uitkomt met je kleine uk

Groetjes
Linda

Mama van Bjorn 15-08-08

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga een paar dingen uitproberen met laten huilen.

Alleen ze lijkt echt bang en in paniek. Ik heb al geprobeerd om de deur van haar kamer open te laten, maar dan gaat ze alleen maar staan en kijken naar de gang. Of zou ik haar kamer minder donker moeten maken? Ik heb ook al geprobeerd om er even bij te blijven maar dan schreeuwt ze ook alleen maar “wakker, uit, uit, mama uit!!”.

Ze zit ook in een uitprobeerfase, op andere vlakken. Met het avondeten, of overdag af en toe flinke driftbuien. Voor de rest een heel lief mopje. Ze slaapt overigens ook altijd de hele nacht door (heeerlijk!).

groeten
Iris

Hoi Iris, ik heb het precies het zelfde mee gemaakt voor 2 weken geleden!
Wou Noah ook smiddags niet meer slapen, niet meer eten etc.
Ik heb hem gewoon in zijn bed gelegd smiddags en ook gewoon eten voor geschoteld, en wou hij niet eten en niet slapen haalde ik alles weg en hem uit bed.
Naja dan maar wakker…

Na die 2 weken (nu dus) wil die graag weer even slapen smiddags en zn eten opeten :smiley: Tadaaaaa!

Dus: Gewoon smiddags in bed blijven leggen, en gewoon eten voorschotelen!

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Lilypie Tweede Ticker

Hallo,

Ik heb ook nog even het CB gebeld, en zij zeggen dat het absoluut uitproberen is. Vooral omdat ik 's ochtends na half 6 ook in bed neem. Zij zijn van mening dat dit met elkaar te maken heeft. Oftewel we moeten haar een paar weken lang consequent aanpakken. Compleet negeren, of de 5 minuten methode.

Alleen… we hebben af en toe de indruk dat ze toch niet supermoe is als we haar 's middags om 13.30 uur op bed leggen. Tsja, lastig hoor om in te schatten of dit nou toch een overgangsfase is naar middagslaap-af, of dat we gewoon een tijdje moeten volhouden. Als ze 'smiddags niet slaapt is ze wel om 17.00 uur helemaal afgedraaid.

Lastig soms hoor, een peuter…

groeten
Iris

Als ze om 13.30 niet moe is … dan stel je het toch half uurtje uit?

Hoi,

Ik hoor in mijn omgeving ook van verschillende mensen dat hun kind van dezelfde leeftijd ook niet meer slapen en sommige al langere tijd niet meer maar er zijn er ook bij die 2 x per week wel een middag bijslapen.

MISSCHIEN IS DAT EEN OPTIE.

Gr, danielle

[img]http://b2.lilypie.com/7kXip1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” />