Niet drinken uit beker en lust geen melk

Nou dan gooi ik er nog maar eens eentje tegen aan. Ik vind het best even lastig allemaal op het moment en loop tegen behoorlijk wat dingen aan op het moment. Het zijn vast allemaal fases maar ze komen wel allemaal tegelijk. Zo is er op het moment het slaapjes topic, het verkouden/ziekjes topic en hier nog 1 dus… Er wordt van een 1-jarige ook best wel wat verwacht door het CB. Mijn dochtertje moet volgens hen al lang uit een beker of tuitbeker kunnen drinken en ik mag overstappen van de opvolgmelk naar gewone melk. Met 16 maanden, dus binnen 3 maanden, moet zij zelfs helemaal van de opvolgmelk af zijn. Da’s allemaal heel makkelijk gezegd, maar wat als ze het gewoon niet wil? Wat doe je dan? Ik oefen me al maanden een ongeluk. Ikke vasthouden en zij drinken, zij vasthouden en vla in de beker. Alle vormen bekers al geprobeerd, van gewone bekers tot tuitbekers. Ze wil het gewoon niet. Ook in bad geef ik haar een beker, maar dan speelt ze er alleen mee. Als ik maar de beweging naar haar mond maak slaat ze ertegen aan en roept ze NIE NIE NIE! dat is haar nee Zowieso is het niet zo’n drinker (behalve opvolgmelk, dat drinkt ze altijd helemaal op uit een flesje dan wel)
De enige manier om haar te laten drinken verder is uit een rietjesbeker, dat snapt ze dan wel, maar dan ook alleen als we bijvoorbeeld aan het wandelen zijn. Dan lijkt het wel of ze beseft dat ze vast zit en toch nergens naar toe kan. Zo van, ok dan, heb toch niks anders te doen nu dan een beetje rondkijken. Als ze de ruimte heeft om te spelen slaat ze ook dat ding meteen weg of als ze in haar kinderstoel zit dan smijt ze hem gewoon weg. Dan stap 2,de gewone melk, nou dat had ik in haar flesje gedaan. Ik dacht, als ze het daar nu al vast maar uit drinkt, dan komt die beker vanzelf, dat wordt dan stap 2. Nou, daarvan begon ze meteen te kokhalzen! Daarna was het ook de fles wegduwen en huilen. Ze vond het helemaal niks dus. Probleem is dus dat ze geen gewone melk wil en niet uit een beker wil/kan drinken. Ze drinkt dus met 13 maanden nogsteeds opvolgmelk en alleen uit de fles. Nu moet ze in de komende maanden dit toch wel een keer gaan leren. Hoe dit aan te pakken? Herkent iemand het?

mama1980

ja ik herken het helemaal. Colin lust ook geen melk. Heb ik laatst ook een topic over geopend en toen kwam de tip om diksap in de melk te doen. Nou helaas dat werkt ook niet. Uit een beker drinken dat oefen ik wel, maar is gewoon niet handig. Hij drinkt lekker zijn flesje tijdens het spelen of tijdens het wandelen.
Als het aan het cb ligt, doe ik alles fout, ik pik de dingen eruit die voor ons werken en op de rest knik ik ja en amen en doe het lekker op mijn manier.
Hij mag volgens hun ook geen fles meer en ook geen opvolgmelk meer. En maar 1 beker diksap op een dag. Aangezien hij niks anders drinkt, zijn het hier dus wel 6 flessen diksap. De laatste fles opvolgmelk drinkt hij nog helemaal leeg ook al heeft hij goed gegeten en toetje, dus die houden we er ook nog gewoon in. En uiteindelijk gaat hij echt wel uit een beker drinken, maar nu nog even niet. O ja en het speentje mocht ook nog alleen maar 's nachts. Ja, makkelijk praten, zij komen me hier niet helpen als hij lastig is.

Probeer het los te laten, het komt echt wel vanzelf allemaal. Het zijn maar richtlijnen waar zij het over hebben, pik er de dingetjes uit waarmee je iets kan en de rest probeer je later nog eens. Ook met dat slapen, probeer het met de dag te bekijken en je niet druk te maken. Ik heb dat tot een paar maanden geleden ook veel te veel gedaan en daardoor heb ik het gevoel dat ik veel te weinig genoten heb van mijn kleine man. Nu bekijk ik het per dag. De ene dag gaat alles makkelijker dan de volgende. Als hij te laat slaapt 's middags was ik eerst ook helemaal in paniek, nu laat ik hem gewoon wat langer op en dat werkt ook prima. Als hij niet moe is is hij toch gezellig dus dan is het ook wel leuk als hij wat rondbanjert in de kamer.

Sterkte!!
Groetjes

22-12-2009 colin geboren

Laat je niet gek maken meid, het CB kan je soms erg onzeker maken, maar jij kent je kind het beste! Ik herken je probleem niet, hier lusten ze allebei gewone melk en diksap ( daar heb ik zo te lezen dus geluk mee…) . Maar als ik moest kiezen tussen opvolgmelk drinken en niets drinken, dan gaf ik ook opvolgmelk! Want niets drinken is echt niet gezond) dus ik snap je hoor. En wat betreft tuitbeker of gewone beker, je kan niets meer doen dan je al doet, namelijk steeds weer proberen en aanbieden, het komt echt vanzelf. Gewoon blijven proberen. En ook wat de speen betreft, hier krijgt Neeltje hem ook nog vaak hoor. Minke mag hem sinds ze 1 a 1,5 is alleen nog maar in bed. Dat heb ik bewust zo gekozen omdat ik het moment dat ze echt ging praten ( zo rond 1-1,5 jaar was dat hier), de speen een belemmering wordt en ik het ook gevoelsmatig genoeg vond. Maar in bed heeft ze hem ook nog steeds ( en ze is al 2,5). En wat het CB betreft; ik heb op een gegeven moment bewust ervoor gekozen om daar niet alles te vertellen ( behalve natuurlijk echt belangrijke medische zaken ofzo), maar als ze nu bij Minke vragen heeft ze nog een speen, dan zeg ik “Nee” omdat ik gewoon geen zin heb in zo’n ongevraagde preek. Al Minke 3 wordt, gaan we met de speen stoppen en tot die tijd jokt deze mama dus soms nog even…

Lilypie Second Birthday tickers

Leg die adviezen van het cb naast je neer. De onze dronk een paar weken voor zijn tweede verjaardag pas uit een gewone beker, voor die tijd altijd rietjesbeker gebruikt. Hij wilde het gewoon niet en forceren werkte alleen maar averechts. Het komt vanzelf! En als jij die opvolgmelk wil blijven geven omdat er anders geen melk in komt, gewoon zo laten hoor. Net als die laatste fles voor het slapen. Die hebben wij nog tot een maand of 16 gegeven, tot hij hem zelf niet meer helemaal leeg dronk.

En tot net voor zijn tweede verjaardag dronk ons zoontje iedere ochtend nog een fles warme melk omdat hij het niet uit de rietjesbeker wilde. Op een gegeven moment zijn we overgestapt op yoki en hebben we de melk helemaal achterwege gelaten.

Ennuh, aan het cb vertel ik niet meer alles wat wij doen Zolang de onze goed groeit, eet en drinkt ben ik dik tevreden! En dan kunnen zij nog zo veel tips geven, wij kennen onze kids beter dan zij :smiley:

Doe wat je moederhart je ingeeft, dan doe je het goede en zijn jullie allebei tevreden :smiley:

Maak je niet druk Erik dronk pas rond z’n 2e verjaardag uit een beker, daarvoor lukte het gewoon niet. Af en toe proberen en ineens gaat het goed. Er niet te veel druk op leggen, want dan krijgt ze er juist tegenzin tegen.

Heb je al geprobeerd om de melk op te warmen? Erik heeft nog heel lang (tot vlak voor z’n 2e verjaardag) een flesje melk gekregen na z’n broodje 's middags, opgewarmd. Toen hij eenmaal uit een beker kon drinken was dat voorbij en kreeg hij z’n melk uit de beker. Alhoewel hij dat nu niet meer zo lekker vindt, dus dat herken ik wel. Hij krijgt nu sinaasappelsap met extra calcium erin of af en toe yoghi. Je moet iets, denk ik dan maar.

En ons CB krijgt ook af en toe leugentjes te horen hoor, puur om ervan af te zijn. Het is niet eens verplicht hoor, die bezoekjes aan het CB, dus ze moeten allang blij zijn als je eraan meewerkt Ik heb, net als Linette, ook geen zin in gezeur dus ook Erik heeft geen speen meer (ahum).

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

fijn om te lezen dat het dus niet zo abnormaal is als het cb je doet geloven!!! En wat betreft die laatste fles, hier in Belgie adviseren ze juist 500 cc melk per dag, dus hier is het weer heel normaal dat ze dat nog krijgen voor ze gaan slapen. Wel het liefst dus uit een beker Kijk maar eens op de zijkant van de Nutrilon opvolgmelk 2, daar staat: In nederland adviseren wij 300cc per dag en in Belgie adviseren wij 500 cc per dag. Dus als ze in Nederland adviseren om die laatste 200 cc melk er af te halen dan zou ik me daar weer niet zo druk om maken.
Een andere reden om met die opvolgmelk door te gaan voor mij is omdat ze ander drinken nogsteeds niet echt wil. alles ook hier al geprobeerd, water, roosvice, diksap, thee. Uit de rietjesbeker drinkt ze dus wel roosvice of diksap, maar zoals ik al zei dan alleen in de wandelwagen, zo raar… Voor de rest is het 1 slokje en dan slaat ze hem weer weg. Om die reden dus ook gewoon nog die laatste fles. Hoop wel dat ze wat anders wil gaan drinken en ook op andere tijdstippen dan in de wandelwagen. kan moeilijk iedere keer als ze wat moet drinken straks met dat ding naar buiten gaan! oh ja, na haar melk smorgens wil ze dus ook geen brood meer. Maakt het wat uit dat ze als ontbijt alleen een fles melk drinkt? Iets anders, bijvoorbeeld pap wil ze ook niet. Alleen die opvolgmelk. Haar schema is nu: (nou ja ongeveer dan, komt niet meer op een half uur)

8.00 200 cc opvolgmelk
10.00 fruit
12.30 anderhalve boterham + 120 cc opvolgmelk
17.00 avondeten + danoontje
19.00 200 cc opvolgmelk

Wat vinden jullie ervan voor een meisje van 13 maanden? En is het normaal dat ze verder niet zoveel drinkt? Ik denk dat er naast haar melk ongeveer 100 cc extra in gaat over de hele dag.

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 30 Dec 2010 19:21:05

@ mamavanColin, ik lees net een stukje geschreven door een voedingsdeskundige van Friso. Zij adviseert om koemelk, te mengen met opvolgmelk in het begin zodat ze aan de smaak kunnen wennen. Dit gaat zo gemakkelijker dan wanneer je radicaal overstapt. Dat ga ik eens proberen, misschien ook een tip voor jou?

mama1980

schema is toch prima. Als ze geen brood wil ’ s ochtends dan wordt het al lastig he!?

Hier nu:

± 10.00 2 sneetjes brood met kaas/kipfilet ofzo
12.00 fruit
14.00 2 sneetjes brood met beleg
17.30 warm eten soms toetje
19.30 fles 200cc
tussendoor dus alleen diksap want iets anders lust hij niet.

Maar die tip zal ik eens gaan proberen, Mama1980 ik ben benieuwd.

22-12-2009 colin geboren

ze heeft de melk gedronken!!! Heb hem inderdaad gemengd met opvolgmelk en de eerste paar slokken waren een beetje twijfelachtig, maar daarna dronk ze haar flesje helemaal leeg!!! Werkt hier dus goed. Nu steeds iedere dag een beetje meer gewone melk en een beetje minder opvolgmelk en dan hopen dat ze dat gaat accepteren. Gewoon nog even uit de fles en dat zien we daarna wel weer hoor.

mama1980

Heerlijk dat het nu wel lukte.

Senne drinkt nog 2 flessen melk. In de ochtend voor de boeterhammetjes
en na het slaapje. Ik krijg er na het eten 's avonds niets meer in…

Senne wil geen sap meestal. En omdat ik dus over wil op een andere fles wil ik graag dat ze wel genoeg vocht binnen krijgt. Ze zit nu (zonder fruit en toetje) tussen de 400 en 500 cc per dag.

En het CB, ik heb gelukkig een heel makkelik CB. Die zegt gewoon kijken naar je kindje… lekker doen wat voor jou het beste voelt!

Groetjes van Sascha en Senne

Hoi mama 1980 ik geef Dion ook een combi van opvolg en gewone melk.
100 water aangevult tot 150 met gewone melk in de magnetron en dan 3 schepjes
Dit doe ik nu 2 maanden of zo en vanaf volgende wwek doe ik 60-70 water aanvullen met melk tot 150 en dan 2 schepjes en dat doe ik dan weer een tijdje, en daarna 30 cc water met 100cc melk en 1 schepje.
Ik bou dus de opvolg melk af naar gewone melk en de hoeveel heid wordt ook minder (van nu 150cc naar straks 120cc)
Ik zou het niet afbouwen per dag maar er wat langer de tijd voor nemen.

mama van Collin wanneer slaapt jou kindje over dag?
mama 1980 een flesje melk als ontbijt is wel erg weinig hoor, daar zitten amper voedingsstoffen in om energie uit te halen, ik zou voor haar een boterhammetje klaar maken met iets er op wat ze heel lekker vind (vlokke of vruchtenhagel misschien) of een plakje ontbijtkoek proberen om mee te beginnen en dan pas een flesje melk gaan geven.

weet je wat Dion erg lekker vond toen hij nog niets anders wilde drinken dan melk, vruchtensap van Friso (de gele) en dat lengde ik dan een beetje aan met water.
Nu geef ik heb tussen de middag bij zijn brood vers sap van Cool-Best (Mango-sinasappel) en een scheutje water.
De twee flesjes melk krijgt hij s’morgens bij zijn broodje en sávond vóór het slapen.

Gewijzigd door - vlokje03 op 01 Jan 2011 20:11:14

@vlokje03, ja dat vond ik zelf ook, dat ze smorgens iets meer nodig heeft dan een flesje melk, maar ze wil het gewoon niet. Maakt niet uit wat je er op doet. Zelfs een eierkoek (waar ze dol op is) wil ze niet. Om 10.00 uur krijgt ze dan wel 1,5 a 2 stuks fruit en er waren tijden dat ze alleen op opvolgmelk leefde dus tja… ik kan het er niet in proppen. Maar hoop idd dat ze dat straks wat beter gaat doen als ze helemaal is overgestapt op de gewone melk. Die vruchtensap ga ik eens proberen, thanx voor de tip. Hoe gaf jij dat dan? Bekertje wil ze dus zoals hierboven geschreven niet, rietjesbeker 1 slokje en dan slaat ze hem weg en een gewone beker met een rietje dan vind mevrouw het leuk om met haar handen in het drinken te gaan zitten ipv uit het rietje drinken! Heeft dat kind dan nooit dorst??! denk ik dan wel eens haha.

mama1980

In het begin deed ik het sap voor Dion in een flesje met een driestanden speen anders gaat het vruchtvlees er niet doorheen.
Hij is van zelf uit een rietjes beker gaan drinken steeds een beetje meer.
Ik had groot sucses met de flip-it bekers van Nubby (die lekken niet en drinken heel makkelijk voor je kindje)

ja die flip it beker heb ik ook, idd een handig ding! Het probleem is ook niet zozeer dat ze het niet kan, maar dat ze er gewoon geen zin in heeft. Ze hoeft gewoon geen drinken zeg maar.

mama1980

@vlokje:

Dat verschilt heel erg. Ligt eraan hoe laat hij wakker is in de ochtend. Ik heb ook geen vaste tijd ofzo. Als we weggaan dan slaapt hij in de auto of wagen meestal. Anders gaat hij tussen 12.00 en 14.00 meestal wel even naar bed. Soms slaapt hij op schoot een half uurtje en dan gaat hij wat later naar bed. Hij heeft ook dagen dat hij helemaal niet slaapt overdag. Ik bekijk het per dag.

22-12-2009 colin geboren