klopt het dat je kind maar 1 keer per week bieten of spinazie mag vanwege neutraten???
want ruben is gek op bieten en soms eet ie dat wel vaker in de week…
groetjes!
karin

klopt het dat je kind maar 1 keer per week bieten of spinazie mag vanwege neutraten???
want ruben is gek op bieten en soms eet ie dat wel vaker in de week…
groetjes!
karin

dus als ruben sinazie en bieten heeft gehad in 1 week mag hij geen andijvie meer?
en ik vries zijn eten wel eens in, dan word het dus in feite 2 keer warm…kan dat wel?
karin

Dat mag dus niet bij de nitraat rijke groenten, zoals spinazie, andijvie en bietjes.
Sperzibonen, bloemkool ed mag je wel nogmaals invriezen.
Nitraat zet zich dan om in nitriet en dat is schadelijk.
Groet Vanessa

Ik heb het al een keer eerder neergezet hier nadat ik het aan mijn mannetje gevraagd had. Hij is namelijk groenteman. De hoeveelheid nitraten in de potjes, maar zo ie zo in de groente is zo weinig dat je er elke dat minimaal 5 kilo van moet eten om er last van te krijgen. Dus geen zorgen over die nitraten. Overigens zijn het GROENE blad groentes die nitraten bevatten dus volgens mij bieten niet.
Groetjes,
Michèle

O gelukkig Michele, Sanne is ook dol op andijvie en spinazie. Sinds ik zelf kook (3 week) vindt ze de potjes steeds minder lekker. En als ik haar dan lekker zie smullen van de stamppot andijvie en spinazie vindt ik dat zo leuk en geeft mij zo’n goed gevoel. Dus gelukkig geeft het niet zo erg. Probeer het echt af te wisselen. Maar soms kom je toch weer op het zelfde terecht. Omdat ze nog geen koolsoorten mag hebben. Wij eten wel vaak koolsoorten.
Trouwens mag spitskool of boerenkool ook al? Boerenkool heeft ze wel al gehad trouwens ging er lekker in. Wordt echt een boerenmeid.]
Groetjes Carolien

Gewijzigd door - appellientje op 30 Sep 2009 08:45:29
Bietjes is wel een nitraatrijke groente Michelle.
Ik heb er altijd rekening mee gehouden dat Tim niet vaker dan 2 keer per week nitraatrijke groente te eten krijgt. Ik heb Tim nooit potjes gegeven en vroor ook veel groente in. Maar spinazie enzo dus nooit vanwege het nitraat. Heb altijd gehoord dat dit niet goed is. Maar goed heel veel verstand heb ik er niet van, dus hoe schadelijk het daadwerkelijk is weet ik niet. Nu hij 1 jaar geweest is houd ik er geen rekening meer mee, maar voor die tijd dus altijd wel gedaan.
Groetjes,
Sandra
Dames, hier aanvullende info, want voor volwassenen kan 't geen kwaad, maar voor baby’s wel (van wikipedia):
Aanwezigheid van nitriet kan zuurstof in het bloed minder beschikbaar maken, doordat het nitriet er voor zorgt dat het ijzer in het hemoglobine oxideert tot methemoglobine, waardoor het niet meer beschikbaar is voor opname en transport van zuurstof. Met name voor baby’s is nitriet gevaarlijk, omdat zij over nog onvoldoende enzymen beschikken om dit methemoglobine weer terug te vormen tot hemoglobine. Hierdoor kan een zuurstoftekort in de weefsels optreden, ook wel bekend als de “blauwe-baby ziekte” (ook wel “blauwziekte” of “blauwzucht” genoemd). Sommige volwassenen kunnen ook een soortgelijke (aangeboren) enzymafwijking hebben, waarbij de omzetting van methemoglobine in hemoglobine is geremd.

Heb ook even gekeken op internet. voedingscentrum.nl
Kwam dit tegen:
De manier waarop de groente wordt bewaard en klaargemaakt, heeft invloed op de hoeveelheid nitriet die na de oogst nog gevormd wordt. De nitraatconcentratie in spinazie en kropsla kan tot 30% dalen door de groente te wassen en bij sla de hoofdnerven en de buitenste bladeren te verwijderen. Nitrietvorming wordt voorkomen door de groente bij een lage temperatuur te bewaren en zo snel mogelijk te verwerken. Tijdens het bereiden van een maaltijd kan het nitraatgehalte van groenten dalen doordat het met kookvocht uit de groente verdwijnt. Het opwarmen van nitraatrijke groente leidt niet tot meer nitrietvorming als de groente snel is afgekoeld en goed gekoeld is bewaard. De nitrietvorming lijkt namelijk vooral een gevolg van de activiteit van bacteriën. Als groente langer dan twee dagen wordt bewaard, neemt de kans op nitrietvorming wel toe. Bewaar nitraatrijke groente en resten daarvan daarom niet langer dan twee dagen in de koelkast.
Minder in diepvriesproducten en biologische groente
Voor diepvriesgroenten en groenten voor potjes babyvoeding wordt doorgaans gebruik gemaakt van nitraatarme rassen. Ook de spinazie die voor diepvriesproducten wordt gebruikt, heeft een lager nitraatgehalte dan verse spinazie uit de winkel. Voor het invriezen wordt deze spinazie heel snel geblancheerd en gekoeld. Hierdoor wordt er weinig nitriet gevormd. Biologisch geteelde groenten bevatten soms minder nitraat dan niet-biologische geteelde groenten.
Groetjes Carolien

Gewijzigd door - appellientje op 30 Sep 2009 10:38:25
mmm…ik denk dak onze groenteman maar op zijn woord geloof…
anders was ie geen groenteman geweest
ruben krijgt natuurlijk niet om de dag bietjes en hij eet er zeker geen 5 kilo van!
maar toch bedankt voor de tips dames!
groetjes!!
karin