Nekplooimeting

Hallo

wie van jullie heeft een nekplooimeting gedaan? Volgende week heb ik weer een afspraak bij de gyneacoloog en dan moet ik het weten (diep in mijn hart weet ik het al, maar wellicht dat jullie nog betere argumenten hebben).

Heb ik het goed begrepen dat ze de nekplooi gaan meten dmv een echo? En als er dan een bepaald aantal mm uitkomt, dat ze dan kunnen zeggen of je een verhoogde kans hebt op een kindje met het syndroom van down?

Als dat zo is, heb ik het gevoel dat je namelijk nog niets weet en (indien de kans verhoogd is) alsnog verder onderzoek moet laten doen. En dat wil ik nou net niet. Dus vraag ik me af of zo’n nekplooimeting wel geschikt is voor ons. Voordat je alle uitslagen hebt, ben je bijna 20 weken zwanger en zou ik het (zeg ik nu) niet meer “weg laten halen”.

Graag hoor ik jullie mening.

Groetjes!

Ik heb het niet gedaan, het is wel aangeboden, zou voor mij niets hebben veranderd! Ik zou nooit een abortus kunnen ondergaan; alhoewel ik er absoluut niet tegen ben en ik het goed vind dat mensen een keuze hebben, vooral omdat ik verpleegkunde ben, maar het zou nooit mijn keuze zijn! Succes iig moeilijke keuze misschien voor je! Ik hoop dat je er voor jezelf uitkomt!

Ik heb het twee keer wel gedaan, als ik een verhoogde kans op een gehandicapt kindje had, wilden we dat wel weten zodat we daar heel goed over na konden denken. Het is natuurlijk nog steeds een kansberekening, dus geen garantie op een gezond kind ( die heb je nooit). Succes met je besluit.
groetjes!

Ze doen de nekplooimeting indd via een echo. Als die dan te groot is kun je verder onderzoek doen. Dan heb je 2 opties de vruchtwaterpunctie en de vlokkentest. de een is eerder als de ander. Ik heb zelf de nekplooing laten doen en de vlokkentest. Nekplooing was niet goed nl. Vlokkentest wel. Dus ook al is de nekplooing niet goed dat wil nog niet zeggen dat het kindje niet gezond is.

Liefs Michelle

Het klopt wat je zegt. Gaat via een echo en er komt uit of je een verhoogde kans hebt.

Wij hebben 2 keer besloten het niet te doen. Onze argumenten waren: Ten eerste zouden we kindje met down ook welkom heten in ons gezin. Daarmee wil ik niet ontkennen dat het hartstikke zwaar is om een kindje met down te hebben. Maar wij zouden een kindje om die reden absoluut niet weg laten halen. Daarnaast is er sprake van een verhoogde kans, het kan dus nog alle kanten op. Ook zijn er naast down nog zoveel (geestelijke) afwijkingen die niet te zien zijn en minstens dezelfde gevolgen hebben. Wij zien het zo dat je geen garanties kunt krijgen als het om je kindje gaat en wij besluiten dan het beste te maken van wat de natuur ons geeft.

Als bij de 20 weken echo te zien geweest zou zijn dat er echt iets mis was en de kans op overleving buiten de baarmoeder bijvoorbeeld heel klein zou zijn dan hadden we opnieuw een zelfde soort afweging moeten maken, neig ik meer naar de geboorte op te wekken. Maar gelukkig was dit niet aan de orde!

Succes met je keuze

Liefs!

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Ik heb bij de jongste een nekplooimeting + bloedonderzoek laten doen. Combitest heette dat geloof ik.

Ze meten inderdaad bij een echo en samen met de bloeduitslag krijg je een kansberekening.

Dan nog heb je geen zekerheid inderdaad want er is nog altijd een kans van 1 op zoveel. Die nekplooimeting moet op een zodanig vroeg tijdstip in de zwangerschap dat er na het krijgen van de uitslag nog voldoende tijd is voor bijv. een vruchtwaterpunctie of vlokkentest indien gewenst. Dus het is niet zo dat je de uitslag van een nekplooimeting pas hebt als je bijna 20 weken zwanger bent.

Groetekes, Sje

ik heb het dit maal niet laten doen
ze hebben mij vetrteld bij mijn jongste zoon dat we een kindje met down zouden kunnen krijgen
we hebben flink in de zenueen gezeten en vele onderzoekn en echo als gevolg
bleven volhouden dat ik waarschijnlijk een down kindje zou krijgen
we hebben geen punctie laten doen om dat een down kindje even welkom zou zijn
ons zoon bleek helenmaal gezond ,… alle stres en onderzoeken voor niks geweest
deze zwangerschap heb ik hem dan ook vriendelijk afgewezen

trotse mama van twee pracht boys van 5 en 3 jaar en zwanger van ons derde wonder

Allemaal bedankt! Ik ben er nu helemaal uit, maar eigenlijk was ik dat al. Ik ga het niet doen. Mocht er wel een kindje met het downsyndroom geboren worden, wordt dat ongetwijfeld heel zwaar, maar het is zeker welkom>

En zoals hiervoor werd aangegeven: mocht er bij de 20-weken echo wel een afwijking geconstateerd worden wat het leven van het kindje onmogelijk zou maken, dan moeten we op dat moment een (zeer moeilijke) keuze maken, maar nu dus nog niet.

Eigenlijk wist ik het dus al, maar jullie antwoorden hebben mijn keuze bevestigd. Dank jullie wel!

fijn dat je er uit bent voor je zelf
dat scheeld weer een hoop gepieker

trotse mama van twee pracht boys van 5 en 3 jaar en zwanger van ons derde wonder

Fijn dat je de keuze heb kunnen maken. Hier ook beide keren wel de 20 weken echo gedaan om (als het niet goed zou zijn met het kindje) hier maatregelen (zoals ziekenhuis bevalling etc.) te nemen. Maar wat er ook is met het kindje ik zal het NOOIT weg laten halen. Daarom wel 20 weken echo maar verder niks…

Bij ons dezelfde afweging als bij mini-boy. Wel de 20 weken echo ivm maatregelen etc maar verder niks.

Groetjes,
Sandra

Wij hebben bij bo dit niet laten doen, omdat elk kindje welkom is, gehandicapt of niet. Bij een tweede zal ik het wel doen. En de eventuele vervolg tesetn ook. Idd om ons voor te breiden voor het geval dat. Daarnaast heb ik een kennis die dit niet heeft laten doen en met de 20 weken echo er achter kwam, dat het kindje dusdanig gehandicapt was, dat het misschien maar een paar minuten zou leven als het geboren zou zijn, als het al niet in de buik zou sterven. Een verschrikkelijke keuze die je dan moet maken, wat eventueel voorkomen had kunnen worden met de nekplooi meting.
Het is gewoon verschrikkelijk als je weet dat je kindje gehandicapt ter wereld komt, en het is ieder voor zich om de keuze te maken of je het kindje toch laat komen of niet.

liefs woezel

die nekplooi meting is toch ook met bloedprikken?
ze maken dan toch een echo en prikken tegelijkertijd bloed ofzoiets?
meen me daar iets van te herinneren, of dat was wat anders.
ook bij mij is het aangeboden om te doen, maar was niet erg belangrijk, ze zeiden dat het kon maar ik was nog jong dus de kans dat er wat mis was was minder, maar omdat ik natuurlijk iets had op het moment dat ik zwanger was, en medicijnen slikte de eerste weken van mijn zwangerschap die schadelijk konden zijn, zeiden ze: het kan dus wel.
maar bij bepaalde testen die ze doen tijdens een zwangerschap is de kans op miskraam groter. geen idee of dat ook bij de nekplooimeting was, maar in ieder geval heb ik de test afgeslagen en had ik zoiets van: ik zie het wel bij de 20 weken echo mocht er echt iets mis zijn. en dan nog zou ik het niet weg laten halen al wist ik eerder dat er wat mis was, tenzij het kindje echt geen leven zou kunnen hebben…
in mijn geval was een zwangerschap al nihil dus overwegen om het dan ook nog is weg te laten halen was echt uitgesloten