Negatieve aandacht vragen? Gesprek gehad op kdv!

Vandaag had ik op Eva’s kdv een gesprek met haar leidster, omdat ze als ze 3 is naar een andere groep mag. Ze nemen zo’n gesprek bij ons heel serieus en evalueren het kind heel goed. Ze rapporteren dingen als: hoe gaan ze om met de groep/de leiding, hoe zitten ze in hun vel, hoe uiten ze zich, hoe is de geestelijke/lichamelijke ontwikkeling etc. Het rapport gaat ook straks mee naar de basisschool. Niet zomaar even een lullig gesprekje dus.

Ik was blij te horen dat Eva op alle onderdelen een + scoorde. Ze doet het heel erg goed. Ze is altijd vrolijk volgens de leidster, doet enthousiast mee, heeft veel vriendjes gemaakt in de korte tijd dat ze er is en ze is heel sociaal in de groep. Het enige was, dat ze soms 's ochtends even moet wennen als er opeens een bekende leidster niet is, of als haar grote vriendin er niet blijkt te zijn. Verder was ze eigenlijk een modelkind! Ik vroeg of ze daar ook sloeg en driftbuien kreeg. Antwoord: ze heeft 1x een driftbui gehad en ze heeft 1x een kind geduwd. Dat was het. Verder niks. Wat ik zeg: een modelkind.

Leuk om te horen natuurlijk, ik zie ook wel dat kindjes enthousiast haar naam noemen als ze komt (toen we binnen kwamen, riep een jongetje meteen: ‘Eva moet er ook bij komen!’) en dat doet je als moeder natuurlijk goed. Maar ik vraag me dan wel af: waarom is ze thuis dan soms zo anders? Mijn ouders en mijn zus vinden haar ook zo’n lief modelmeisje zeg maar. Ik denk soms: ‘Je moest eens weten!’ Begrijp me niet verkeerd: Eva IS ook vaak heel lief en schattig, maar soms natuurlijk ook helemaal niet! Zou het echt zo zijn dat ze thuis brutaler durven te zijn, omdat je als ouders toch wel van ze houdt? En ja, dat is natuurlijk zo. Ook al is ze soms een draak, ik vind haar toch altijd de liefste!

Maar wat vinden jullie hier dan van?

Groetjes Rainbow, trotse mama

<a href=“http://lilypie.com/">[img]http://lb1m.lilypie.com/TikiPic.php/K72ZJCy.jpg" width=“99” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1m.lilypie.com/K72Zp2.png” width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

<a href=“http://lilypie.com/">[img]http://lb3m.lilypie.com/TikiPic.php/u4KxcVF.jpg" width=“99” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb3m.lilypie.com/u4Kxp2.png” width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Rainbow op 09 Aug 2011 22:15:40

Eva voelt zich thuis denk ik veilig genoeg voor deze buien!

Onze kinderen gaan niet naar de opvang, mijn schoonmoeder past hier in huis op! Poeslief is mijn dochter, tot… Mijn vriend thuis komt. Dreinen, zeuren, boos, huilen, razen noem maar op! Hij is anderhalf uur eerder thuis dan ik ben! Als mijn schoonmoeder de deur uit is, is ze weer poeslief, tot… Jawel, ik thuis kom! En dan is het hek helemaal van de dam, en kan ik er ontzettend van balen dat het zo gaat!!

Enne… Mijn kind van net 1 doet soms precies hetzelfde, dus ben benieuwd wat dat hier nog eens gaat worden!

Maar wat je er aan kunt doen? Ik weet het niet, onze dochter heeft vaak weer een andere aanpak nodig, dat is per dag/per bui verschillend.

Manderijn

Wat fijn dat ze zo positief waren over Eva!! Dat doet je toch weer goed

Maar even over het thuis ‘draken’. Dat heeft Seth ook hoor. Vooral nu ik ineens zo lang vakantie heb, in het begin was hij me echt aan het uitproberen. Op vakantie ging het weer heel goed en nu thuis is hij weer enorm aan het uitdagen en bijdehand aan het doen. Dat heeft hij thuis ook veel sterker dan bij bijvoorbeeld opa en oma. En inderdaad op de peuterspeelzaal is hij echt een modelkind, net als Eef
Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met het feit dat ze thuis volledig zichzelf kunnen zijn.

Liefs, Anne

quote:
Best interessant hoor zo'n cursus. Heb het peuteren nog nooit gedaan wel tijdens mijn zwangerschap die van borstvoeden, was erg gezellig! Volgend seizoen geef ik samen met onze wijkverpl. een cursus peuteren, mag dan de vragen beantwoorden super leuk! Maar ook spannend hoor, maar weet zeker dat het me goed afgaat.

Joh bakmamma ik wist niet dat ze moeders ook deze cursus mee laten geven, dacht dat het een gegeven werd door geschoolde mensen. Zal eens informeren of ze dat hier ook zo doen want ik heb liever woord van een ervaren peutermamma dan van een theoriepersoon. Maar is dat wel de combineren met J??? T zal wel op school zitten op die tijden.

Groetjes,

Michèle

Om heel eerlijk te zijn wist ik eigenlijk ook niet beter dan dat die cursus gegeven wordt door geschoolde mensen. je moet (hier in ieder geval wel) betalen voor die cursus, en ik betaal natuurlijk niet om " alleen maar" een mede moeder te horen zonder pedagogische opleiding als achtergrond. En het is natuurlij kaltijd leuk om ervaringen te delen, maar dat doe je al met de mede cursisten. Bij ons werd het gegeven door twee wijkverpleegkundigen en koste 60 euro. Als ik de mening van een mede moeder wil weten, dan doe ik dat wel ergens anders, waar bij ik die 60 euro in mijn zak houdt (zoals bv hier op het forum). Vind het wel slecht (niet lullig bedoeld tegenover jouw bakmama) van het Cb als ze dan een moeder vragen om die cursus mee te geven.

@Michele, ik weet natuurlijk niet hoe het bij bakmama in de omgeving is, maar hier werd die cursus in de avond uren gegeven, dus wanneer de kindjes op bed liggen. hoeft er alleen een oppas geregeld worden voor het geval als papa er niet is.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

@ Woezel oh oke, ja hier zijn de meeste cursussen op de dag namelijk vandaar. Ik heb wel meegedaan aan stevig ouderschap toen omdat ik benieuwd was hoe mijn jeugd invloed zou hebben op mijn mamier van opvoeden, maar ze vonden dat ik het heel goed deed ondanks mijn achtergrond.

Groetjes,

Michèle

@michele, das wel heel fijn om op die manier de bevestiging te krijgen!!
Ik moet ook eerlijk zeggen, dat eigenlijk alles wat er op die cursus werd gegeven, wij thuis ook zo om gaan met Bo, dus ik kwam niet veel nieuws tegen, of handvaten die ik nog niet kende en gebruikte.

liefs woezel

@ woezel voor jou dus ook een goede bevestiging. Ik moet zeggen morgan is ondanks der temperament nog steeds handelbaar dus wij doen het nog even zo

Groetjes,

Michèle

Bij ons is de cursus maar liefst 5 (!) avonden van 20.00-22.00 uur. Ik kreeg vandaag de bevestiging…Ik vind 10 uur praten over een peuter eigenlijk best wel erg veel! Het is een gratis cursus trouwens, abders zou ik het niet gedaan hebben. Ik verwacht niet veel totaal nieuwe inzichten te krijgen, maar vind het gewoon interessant wat ‘een ander’ er over zegt. Eigenlijk denk ik dat wij het ook wel gewoon goed doen. Ik bedoel, we zijn consequent en Eva is natuurlijk geen kind zoals je op TV ziet! Gewoon een normale peuterpuber! Ik twijfel wel of ik het moet doen, want ik mis al 2 lessen vanwege de vakantie en Max’ verjaardag…en wat ik zeg, ik vind 5 avonden nogal wat! Dacht het met 1 of 2 wel af te kunnen eigenlijk!

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

wij hadden geloof ik 6 avonden van 20:00 tot 22:00, en het is echt de moeite waard. Tenminste, dat vond ik, ook al kwam ik niet veel nieuwe dingen tegen. Jet is de combinatie van dat je mensen tegen die in dezeflde situatie als jij zitten, is altijd leuk, want dat geeft stof tot praten, en in zijn algemeenheid meer inzicht in peuters. (zegt de titel eigenljk al he) , het was niet dat ik geen inzicht had, maar sommige dingen, daar denk je gewoon weg niet bij na. Ik bedoel hoe vaak zeggen we wel niet hoe het mogelijk is dat als je ze zegt dat je later op de middag bv naar de kinderboerderij gaat, ze dat dat onthouden, maar als je zegt dat iets niet maag, dat een miljoen keer herhaalt moet worden. Daar krijg je in die curswus antwoord op. En dat zorgt voor iets meer begrip voor een peuter.

Trouwens, wel fijn dat die cursus gratis is voor jullie!! Wij moesten er vorig jaar dus nog voor betalen. Misschien dat het hier nu ook anders is.

oh en Bakmama@ nogmaals, het was niks ten nadele van jouw, of jouw kennis, het was meer dat ik mij dat afvroeg vanuit het standpunt vanuit het CB.

liefs woezel

Hier ook nooit zo heftig mee gemaakt. Zoals bakmama schrijft; afleiden en erbij betrekken.

Gisteren hebben we samen de was gedaan, in de wasmachine ophangen, kleuren benoemen, hele verhalen! Gras maaien, stofzuigen etc. Overdag heb ik zelden een driftbui, meestal 's-avonds als pappa thuis komt, dan claimt ze pappa voledig en als die dan even iets anders wil gaan doen dan spelen dan breekt de hel los! Eigenlijk logisch omdat pappa het zo abrupt zegt en doet. En als ze de hele dag pappa niet gezien heeft dan wil ze alle aandacht van hem. Ik vind het dan logische drift. Het is vaak een beetje tactisch sturen, afleiden en het leuk houden zonder uitje slof te schieten.

@esther, precies, en dat leren ze je op ook op die cursus, en het zal je verbazen eigenlijk hoe weinig ouders (op die cursus dan) die die techniek toepassen en daardoor een kind heel vaak op de gang heeft staan, en in sommige gevallen, terug vallen op de ouderwetse pedagogische tik. Toegegeven, er zullen altijd af en toe dagen zijn, waarbij het afleiden wat minder gaat, vaak doordat je zelf het geduld misschien niet hebt, of druk bent etc.etc.
Maar in zijn algemeenheid is afleiden de Truc.

liefs woezel

@woezel … eigenlijk verbaasd het me wel … dat er best veel ouders zijn die blijbaar niet in de gaten hebben dat om de haverklap op de gang zetten en tikken uitdelen averechts werkt. Misschien heeft het met bewustzijn te maken, naar jezelf kijken en afvragen of het zo goed gaat, of het niet anders kan.

Fabienne zit nu meer in de fase dat ze dikwijls een grote mond heeft, mij na praat op een volume dat ik denk; ho maar jongedame. De ene keer negeer ik het, de andere keer kijk ik haar aan en zeg ik dat mama geen grote mond wil horen, dan volgt er wel een waarschuwing of 2 en druipt ze af. Wordt het dan te … dan is het gang en dat komt niet vaak voor.

Gisteren zagen we een super grote watermeloen bij de groenteboer en riep ik enthousiast; wat een grote meloen! maaaam wat een grote pompoen riep fabienne! proberen het een beetje leuk te brengen, af en toe heeeel enthousiast zijn.

Maar goed … ik ben ook weleens moe of heb het druk en is ze op dat moment super vervelend! Ik zeg ook vaak dat ik bv even dit moet doen of moe ben, dan kan een kind ook ineens weer heel lief reageren. Fabienne zet dan dikwijls; gaat het mamma? hihi

Oh ja, negeren werkt soms ook goed, met name als ze gewoon aan het jengelen zijn, want als ze iets doen wat echt door de beugel kan, dan negeer ik dat niet.
KLinkt alsof de cursus die bij jullie wordt gegeven, iets anders is dan bij ons in de omgeving. wij hadden in ieder geval geen huisarts die ook een avond kwam.
Het is altijd leuk om mede moeders te horen, en hun ervaringen, vooral als je tegen dezelfde problemen aan loopt. Ik vond de mede cursisten ook heel varierend bij ons, er waren er een paar die gastouder waren en vanuit hun beroepskeuze dus die cursus wilden volgen. En er waren (geloofik ) 2 moeders bij die daar kwamen ivm hun 3e kind. De eerste 2 nooit ergens last van, maar de 3e scheen dan een stuk moeilijker te zijn. en natuurlijk een paar die gewoon benieuwd waren naar die cursus.

wel jammer trouwens dat wji moesten betalen voor die cursus, want ik vond 60 euro nog best veel geld als ik eerlijk ben!

liefs woezel

@ Bakmamma heb jij ook een opleiding in de zorg dan of alleen dat belwerk gedaan want ik dacht dat jij fotograve was. Want welke opleiding(en) heb je gedaan dan als ik vragen mag?? Vraag opleidingen want volgens mij ben je iets van 25 toch??

Groetjes,

Michèle

@bakmama, ok, nou beter toch dat je nu iets hebt gevonden wat beter bij je past! Ik had het trouwens ook al in een ander topic gevraagd, maar had je nu mijn mail nog gehad???

liefs woezel

Ik vind die Nannyfelmpjes wat dat betreft altijd zo heeeerlijk. Dan hebben wij allemaal engeltjes! Laatst zeurde zo’n kind om 15.00 uur 's middags om aardappelpurree. Die vader zei eerst: nee. Toen zeurde dat kind even door en ging die sukkel aardappelpuree maken! Speciaal voor dat kind! Je ziet ook vaak ouders die bv lijm laten eten ofzo, of tanden poetsen met zeep. Dat is toch niet normaal!

Hier staat Eva hooguit 1x per dag op de gang, soms 2x. Ik denk ook dat het geen nut heeft om haar altijd op de gang te zetten, we doen het alleen als ze echt niet luistert. ‘Nee’ hoort ze iets vaker, maar gelukkig ook veel ‘Prima hoor, doe maar!’

Gisteren had oma een worstenbroodje meegegeven voor papa, zij had het hare al op. Ze wilde het per sé vasthouden. Nou, als zij dat wil. Maar ik zei: ‘Het zakje dichtlaten he?’ Zat ze er TOCH aan te eten! Dus ik pak dat ding af en zij gooide zich huilend op de grond. Ik heb haar toen opgepakt, ben op mijn hurken gaan zitten, heb haar handjes gepakt en rustig gezegd: ‘Waarom moet je nou zo huilen? Kijk mama eens aan?’ Ze bedaarde heel snel en omhelsde me. Nog met traanogen zei ze toen: ‘Mama, vliegtuigen vrrrroooooom!’ Die hadden we 's ochtends gezien en daar kwam ze op terug. Over was de bui. Dat rustig blijven hielp goed, hopelijk lukt dat vaker, want ze zal heus nog wel buien houden!

Ik laat wel weten hoe de cursus was! Ik ga toch maar gewoon, al blijft het lang, 5 avonden!

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

quote:
@ woezel; ik ga ff zoeken want miniboy krijgt ook al geen mailtjes meer van me dus denk dat hier iets niet helemaal lekker zit. De comp. start ook steeds na 15min opnieuw op om te updaten.. heel vervelend!

Toen Moeder Theresa de Nobelprijs kreeg uitgereikt, vroeg men haar; ‘Hoe kan de wereldvrede bevorderd worden?’ Haar antwoord was;‘Ga naar huis en houd van je kinderen’

Ik heb nog steeds geen reactie van je gehad, heb je hem niet gerkegen?

liefs woezel