Eva vertoont, net als veel van haar bijna 4-jarige vriendjes hier geloof ik, behoorlijk negatief gedrag op dit moment: brutaal, enorme driftbuien etc. Ze komt steeds haar kamer uit, terwijl ze voorheen netjes ging slapen en haalt heel mijn badkamerkasten leeg. Ze gaat op een stoel staan en rommelt. Ik ben bang dat ze zelf valt, maar ook dat ze mijn parfums laat vallen. Of mijn douche-olietjes in glazen potten…Ze smeert mijn oogschaduw overal etc. Hoogst irritant!
Nu beloon ik haar positief gedrag liever dan dat ik haar straf, maar dat werkt niet meer. Ze is niet onder de indruk van stickers. Niet meer. Ik zei gisteren dat ik zwarte stickers zou gaan plakken, ze haat zwarte stickers en dat ze dan straf krijgt bij een aantal stickers…Maar eenmaal beneden vond ik dat niet zo’n goed plan?
Toen ze niet wou slapen, zei ik dat haar knuffels dan weg zouden gaan omdat die wel moe zijn en dat ze dan liever bij mama wilden liggen. Dat pikte ze en ze zei: ‘Ze moeten hier blijven, ik ga met ze slapen mama’. En dat deed ze. Dat was een positieve benadering…waar zouden jullie voor kiezen in het geval ‘kind komt steeds uit bed en luistert slecht’? Positief of toch de zwarte stickers?
Groetjes Rainbow